Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Precis som jag tidigare har påtalat är det lurigt att generalisera över andra yrkeskategoriers agerande. I tråden har det dock gjorts ganska friskt åt alla håll.
Om det är som Bergakungen hävdar är jag oroad över hur rättsväsendet ser på sitt ansvar att hålla kvalitet i utredningar. Det känns inte riktigt tryggt att man kan förvänta sig att polisen-på-gatan kommer och kikar på min arbetsplats i ett fall som rör en olycka. Jag har säkert inte på det hela ett mer komplicerat jobb en nämda polis men jag skulle heller aldrig drömma om att gå ut i pressen med anklagelser till höger och vänster utan att tagit hjälp av folk som arbetar inom den aktuella polisens specialområde.
Bara så du förstår, risken för brister i den här utredningen är inte stor. Läkaren har en av de bättre advokaterna vid sin sida, och skulle det varit sådana brister i utredningen som några här anser, hade detta varit klart (dvs nerlagt) för länge sedan.
Åklagaren, å sin sida har klara besked från RMV och förhör med de inblandade att förhålla sig till. De som saklöst dömer ut polisens medicinkunskaper och raljerar över frågor av typen "Na-Cl är väl samma som koksalt" och att polisen inte vet skillnaden på ett EKG och ett EEG verkar samtidigt sakna insikt i hur polisen förhör vanligt folk och hur man gör för att få den information som behövs. Mycket frågor, enkla frågor, upprepade frågor och gott om tillbakablickar för att fylla i eller bekräfta eventuella luckor i berättelsen. Frågar man 10 personer om en sak så finns det 11 versioner av vad som hänt - de 10 berättelserna och sanningen som nr 11.
På den direkta frågan
Citat:
-Är det lämpligt i ett fall som detta att PRA har kontakt med föräldrarna och att polis/åklagare läcker information före förhör?
är ju svaret "det beror på". För att få vettiga svar kan man behöva tala om vad man är ute efter. P R-A är ju utredare hon också, och kan ju ha anledning att kontakta familjen, antingen för att berätta något eller för att fråga något. Jag skulle tro att hon hellre ringer för att fråga än kallar föräldrarna. Vad hon sagt eller inte går ju inte gärna att förstå från mammans blogg. Att mamman får besked om att inte skriva om sådant som förhören handlar om eller vad hon annars får veta under utredningens gång låter ju självklart. Sedan kunde hon inte klara av den saken, verkar det som.
Men i frågan om utspelen i press och radio-TV kan man inte annat än att hålla med om att det var riktigt olämpligt.