2010-03-23, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
OM du inte talar om jurister i allmänhet så får du nog försöka formulera dig lite tydligare då det är relativt lätt att förstå det som att du generaliserar avseende alla jurister baserat på det du skriver.

Läs vad jag skrivit tidigare där finns alla med namn.
Citera
2010-03-23, 15:28
Medlem
buggenbus avatar
[quote=mg-flashback][quote=buggenbu] Jag för min del ser det inte som att läkare tillhör någon riskgrupp att bli åtalade och fällda för den vård de ger.
Citat:
Efter debattartikeln i DN uppfattar nog både allmänhet och läkarkår att så är fallet.

Det faktum att man är väldigt undrande vad som är åtalbart och inte gällande kvinnan som vill avbryta respiratorbehandlingen och dö visar faktiskt på att den uppfattningen finns - och oroar.

OK. Jag trodde det var klart och tydligt att aktiv dödshjälp inte var tillåtet i Sverige, och att därför åtalades en son för några år sen när han hjälpte sin mamma att dö. Sen kan man ju ha synpunkter på att lagstiftningen borde vara annorlunda.
Citera
2010-03-23, 15:32
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ornulf
Läs vad jag skrivit tidigare där finns alla med namn.

Jag citerade dig just där du tal om "jurister" respektive "ni jurister" det får nog anses vara generaliseringar som åtminstonarne till viss del (det sistnämnda) riktar sig till juristerna i tråden. OM du vill undvika att det framstår som du generaliserar så får du uttrycka dig klarare.
Citera
2010-03-23, 15:35
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Precis! Och det är det i kombination med att det prov som analyserats tagits 24 dagar post-mortem som enligt mina amerikanska kontakter skulle leda till att uppgiften därör (troligen) inte skulle anses vara "admissible" i amerikans domstol. Man inser att domstolen helt enklet kommer att sakna refernsramar att relatera värdet till. Därmed går det inte heller att värdera.

Så, även om amerikanskt rättssystem skiljer sig från svenskt när det gäller formerna för bevisprövning så kvarstår att bedömningen av fakta, dvs det uppmätta värdet, inte har ett dyft att göra skillnader i rättssystem.

Tyck vad du vill. Vi har inte inadmissible på det sättet i RB. Så får dina polare från staterna tycka vad de vill om det. Det har inget med min människosyn att göra.
Citera
2010-03-23, 15:37
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Jag håller med dig om att blotta förekomsten av en så här stor mängd thiopental är "besvärande". Men, lika besvärande är i så fall i mitt tycke den mycket höga halten morfin. Titta på mitt inlägg ovan så ser du att man faktiskt, om man nu anser att de tre fall som Watterson et al redovisat gör att man kan lämna frågan om morfin därhän och bara konstatera att det "saknas naturlig förklaring" så skulle man på samma sätt kunna lägga frågan om den höga thiopentalhalten åt sidan med argumentet att det "saknas naturlig förklaring". Det är ju så att i fallen som Watterson redovisat så har barnen injicerats morfin i sådan mängd att det räcker 6 - 17 gånger om för att åstadkomma den uppmätta koncentrationen men i fallet med flickan har den kontinuerliga infusionen bara gett 25% av erforrderlig mängd. Så var har resterande 75% kommit ifrån?

Antingen får man ta sig an BÅDE morfin-och thiopentalvärdet eller så får man lämna dem bägge därhän i brist på "naturlig förklaring".

Nu kanske jag blottar en förfärlig dumhet här, men har jag fattat det hela om morfinet rätt, så har det lagts åt sidan av två skäl:

Det ena är att det är belagt att det kan bli ett felvisande mätvärde (Watterson reder väl inte ut hur, under vilka omständigheter och ifall felvisningen alltid är åt samma håll?) och att därför kan man inte alldeles sådär rättsligt lita på att det höga mätvärdet har pekat på något oegentligt användande av morfin. Det andra är tydligen att SoS utredning gjort klart att morfin är adekvat, vetenskaplig och beprövad behandling, och därmed kan det inte ledas i rimlig bevisning att morfin doserats för att avsiktligt döda bara genom att det finns i kroppen i stora mängder.

Det finns förmodligen inte belagt att mätvärden för tiopental spökar i mätningar på spädbarn, men det är tydligen fullt klarlagt att tiopental inte skulle finnas över huvud taget, om allt står rätt till.

Såvitt jag förstår det hela kan man alltså vänta sig morfin, man kan ge stort spelrum för nivåerna mha Watterson, journalproblematiken och tillvänjningseffekter med mera. Men man väntar sig inte pentotal, ingen tillstår att det givits och det skall i princip inte gå att hitta.
Citera
2010-03-23, 15:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mg-flashback
Efter debattartikeln i DN uppfattar nog både allmänhet och läkarkår att så är fallet.

Det faktum att man är väldigt undrande vad som är åtalbart och inte gällande kvinnan som vill avbryta respiratorbehandlingen och dö visar faktiskt på att den uppfattningen finns - och oroar.

Nä, hon vill inte stänga av respiratorn och dö, hon vill bli sövd och så skall någon annan stänga av respiratorn. Några här ser inte skillnaden, men den läkare som inte vill göra det anser nog att det är litet skillnad på de där sakerna.
Senast redigerad av Bergakungen 2010-03-23 kl. 15:52. Anledning: fult citat
Citera
2010-03-23, 15:50
Medlem
hoppsanns avatar
[quote=Bergakungen][quote=mg-flashback]
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Jag för min del ser det inte som att läkare tillhör någon riskgrupp att bli åtalade och fällda för den vård de ger.

Nä, hon vill inte stänga av respiratorn och dö, hon vill bli sövd och så skall någon annan stänga av respiratorn. Några här ser inte skillnaden, men den läkare som inte vill göra det anser nog att det är litet skillnad på de där sakerna.
Det skulle väl inte vara så svårt att uppfinna en respirator som går att stänga av med fördröjningsknapp. Då kan den som vill själv stänga av sin respirator och sedan hoppas på att någon läkare i alla fall vill söva henne innan respiratorn lite senare stänger av sig.
Citera
2010-03-23, 15:51
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Nu är det så att försvaret inte håller med dig än så länge. Åklagaren har motsatt sig en rad önskade åtgärder. Förhoppningsvis tar domstolen hänsyn till försvarets synpunkter på detta.

Jag tror också att det kommer bli ett himla liv annars och eftersom jag inte jobbar inom sjukvården kan jag kosta på mig en lite onödig kommentar: Det kan hända att diverse folk får klart för sig vem som har potential att påverka deras liv mest -en rättsläkare eller en narkosläkare.
(Frågan är om detta inte är hela fallets kärna???)

Nu hoppas jag verkligen inte att någon antyder sådant i den offentliga debatten...

Skulle det vara så att andra med mindre makt i kraft av sitt yrke drabbas av lika begränsade utredningar som denna uppfattar jag det fortsatt som synnerligen olyckligt.

Då kan du få det från mig:

Försvarare gör vad de kan för att sprida tvivel hos alla inblandade om deras klients tänkbare eller otänkbara skuld. Det är inte uppseendeväckande alls att Hurtig vill att åklagaren skall kolla, dubelkolla och trippelkolla allt, allt och med alla Hurtig rimligtvis kan dra fram - det är så man gör om man bryr sig. Hurtig är engagerad och professionell, och så spelar han rent. Han gör det han kan, på det sätt han skall. Men, åklagaren har all rätt (och skyldighet) att säga "nu räcker utredandet" - annars blir ju varje process en Filibusterliknade räcka av meningslösa äskanden på än den ena, än den andra utredningsåtgärden. Det här vet ju Hurtig, så han passar sig för att bli en pajas, som har förlorat all trovärdighet då förhandlingen börjar.
Citera
2010-03-23, 15:53
Medlem
Bergakungens avatar
[quote=hoppsann][quote=Bergakungen]
Citat:
Det skulle väl inte vara så svårt att uppfinna en respirator som går att stänga av med fördröjningsknapp. Då kan den som vill själv stänga av sin respirator och sedan hoppas på att någon läkare i alla fall vill söva henne innan respiratorn lite senare stänger av sig.

Det är väl inte så fysiskt svårt att dra ut sladden själv heller.
Citera
2010-03-23, 15:55
Medlem
buggenbus avatar
[quote=hoppsann][quote=Bergakungen]
Citat:

Här kanske är en lösning på problemet för 199:-
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=145716787
Citera
2010-03-23, 15:56
Medlem
buggenbus avatar
[quote=Bergakungen][quote=hoppsann]
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Jo, om man är totalförlamad så får man väl anta att det bereder vissa svårigheter....
Citera
2010-03-23, 15:57
Medlem
hoppsanns avatar
[quote=Bergakungen][quote=hoppsann]
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Man kanske föredrar att vara sövd när man dör (kvävs?). Lite svårt att dra ur sladden när man är sövd.

Edit: Jag antog att du menade att läkaren inte vill vara den som aktivt genomför åtgärden som dödar (stänga av respiratorn). På det sätt jag föreslog så sköter patienten själv den biten.
Senast redigerad av hoppsann 2010-03-23 kl. 16:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in