Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Jag håller med dig om att blotta förekomsten av en så här stor mängd thiopental är "besvärande". Men, lika besvärande är i så fall i mitt tycke den mycket höga halten morfin. Titta på mitt inlägg ovan så ser du att man faktiskt, om man nu anser att de tre fall som Watterson et al redovisat gör att man kan lämna frågan om morfin därhän och bara konstatera att det "saknas naturlig förklaring" så skulle man på samma sätt kunna lägga frågan om den höga thiopentalhalten åt sidan med argumentet att det "saknas naturlig förklaring". Det är ju så att i fallen som Watterson redovisat så har barnen injicerats morfin i sådan mängd att det räcker 6 - 17 gånger om för att åstadkomma den uppmätta koncentrationen men i fallet med flickan har den kontinuerliga infusionen bara gett 25% av erforrderlig mängd. Så var har resterande 75% kommit ifrån?
Antingen får man ta sig an BÅDE morfin-och thiopentalvärdet eller så får man lämna dem bägge därhän i brist på "naturlig förklaring".
Nu kanske jag blottar en förfärlig dumhet här, men har jag fattat det hela om morfinet rätt, så har det lagts åt sidan av två skäl:
Det ena är att det är belagt att det kan bli ett felvisande mätvärde (Watterson reder väl inte ut hur, under vilka omständigheter och ifall felvisningen alltid är åt samma håll?) och att därför kan man inte alldeles sådär rättsligt lita på att det höga mätvärdet har pekat på något oegentligt användande av morfin. Det andra är tydligen att SoS utredning gjort klart att morfin är adekvat, vetenskaplig och beprövad behandling, och därmed kan det inte ledas i rimlig bevisning att morfin doserats för att avsiktligt döda bara genom att det finns i kroppen i stora mängder.
Det finns förmodligen inte belagt att mätvärden för tiopental spökar i mätningar på spädbarn, men det är tydligen fullt klarlagt att tiopental inte skulle finnas över huvud taget, om allt står rätt till.
Såvitt jag förstår det hela kan man alltså vänta sig morfin, man kan ge stort spelrum för nivåerna mha Watterson, journalproblematiken och tillvänjningseffekter med mera. Men man väntar sig inte pentotal, ingen tillstår att det givits och det skall i princip inte gå att hitta.