2009-03-08, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carin Götblad
Det framgår inte helt klart om Christina Doctare sitter inne med mer information, men med utgångspunkt från hennes yttranden låter det som att läkaren bör fällas för dråp även om handlandet varit helt i överensstämmelse med praxis.
Om det verkligen är detta som är Doctares och kristdemokraternas hållning, måste man rimligen inleda förundersökningar för alla tidigare respiratoravstängningar -- inte bara vid KI utan förmodligen i hela landet.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2566137.svd

Det är svårt att föreställa sig hur en dylik dränering av läkarkåren skulle kunna gynna någon. Resultatet kan bara bli ökat lidande och att fler går en förtida död till mötes p.g.a. utebliven eller otillräcklig vård.
Sen är ju problemet vid vanlig narkos att man ju faktiskt ger läkemedel i dödande dos men under kontrollerade former. Vid 1 av 100000 narkoser dör pateinten. Detta är då mord eller dråp enligt vad åklagaren nu anser. Vem fan vill söva folk om man riskerar att åka i fängelse pga naturens nycker.

Skall kirurger fällas för vållande av kroppsskada om kirugin misslyckas?
Senast redigerad av Frump 2009-03-08 kl. 10:35.
Citera
2009-03-08, 10:41
Medlem
Traxdatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Pappan till Linnéa är född samma dag det radioaktiva nedfallet från Tjernobyl var som störst kring trakterna han bodde. Genförändring i kromosomerna?
Ja det är möjligt. OM hans födelsedatum inte är påhittat för att få andra att tro att han skulle besitta speciella krafter d.v.s vara någon slags superhjälte.
Citera
2009-03-08, 10:44
Medlem
MrTomtes avatar
Jag undrar...
Att föräldrarna anmälde den läkare som avvisade dem när Vanja sökte för buksmärtor när hon var gravid är ju förståeligt.
Att föräldrarna hade anmält sköterskan som gav fel dropp om hon inte anmält sig själv är också förståeligt.
Men jag har hela tiden undrat vem som anmälde Lindén?!

Kan det vara så att föräldrarna helt sonika anmälde Linneas dödsfall i sin helhet där syftet var att lägga ansvaret för dödsfallet på den första läkaren och sköterskan för att Linnea slutligen dog och att rättsapparaten då begärde in handlingar för hela ärendet och så råkade man hitta morfinet och tiopentalet?

Jag får en känsla av att föräldrarna anser att det i första hand var den första läkaren som är ansvarig för Linneas död och att de tänker som så att om Vanja fått hjälp då så hade man undvikit den förtidiga förlossningen som var svår. Om detta är sant eller inte har jag givetvis ingen aning om. I andra hand lägger de ansvaret på Linneas död på sköterskan som gav fel dropp. När sen Linea de facto dog så vill de att sjukvården tar på sig ansvaret och säger "vi gjorde fel" så därför kommer anmälan men jag kan inte tänka mig att föräldrarna ens tänkte på Lindén i det fallet.

Alltså...
Föräldrarna anmäler Linneas död och vill ställa den första läkaren och sköterskan som ansvariga till hennes död men polis och åklagare antingen tolkar det eller själva vinklar om det (efter attha hittat morfnet och tiopentalet) mot Lindén istället. Egentligen inte så konstigt för i juridikens värld så faller det sig mer naturligt. I föräldrarnas värld så är det mer naturligt att gå till början av händelsekedjan.

Detta är min tes...
Citera
2009-03-08, 10:45
Medlem
fennomaniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Fenomenet "politiker som agerar efter att något hänt eller att något skrivits i media" är inte direkt nytt
Jag har sett centerpartister som varit ute i media samt socialdemokrater. Man kan tycka vad man vill om detta men jag ser inget konstigt i det eller rättare sagt... jag har bara suttit och väntat på att det skulle komma...

Yes.
Så också¨Aftonblaskan som idag fläskar på med minst 2 st hel/halvdöda stackare
som får porträtteras på första sidan ( visst är dom väl felbehandlade också?).Det har nu gått inflation i eländet för pressen.
Håller på den rakryggade doktorn som förhoppningsvis släpps snarast.
Djäv** tomtar som har ställt till det här.
Det flesta av oss med lite livserfarenhet vet hur sjukvården fungerar i slutskedet.
Citera
2009-03-08, 10:49
Medlem
Traxdatas avatar
Citat:
Jag läser mellan raderna och i sammantaget med andra blogginlägg så går det som en röd tråd.
Tyvärr har många svårt att ta till sig sådant man läser mellan raderna. Jag är själv expert på området men har alltid ett tufft jobb att övertyga andra om mina slutsatser. Det är alltid svårt att argumentera mot tråkmånsar och byråkratsjälar som envisas att läsa endast på raderna.
Citera
2009-03-08, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag såg något om att flytta och börja ett nytt liv. Vad kan det handla om?

Citat:
Också en intressant frågeställning? Tidigare ett liv i brott och med droger lagliga som olagalig i bidlen, som vill ren(s)a upp sitt liv?

Jag var tvungen att gå och lägga mig efter lite hårt arbete, tär på krafterna att vända hamburgare på McDonalds, jag vill ju inte skämma ut mig med att jobba som kammaråklagare t.ex. Så därför valde jag ett seriöst yrke som kräver kompetens och ger god renommé hos folk och som står flera snäpp ovanför denn kompetensnivå som krävs av en kammaråklagare. Så nästa gång du äter en förbannat god hamburgare på McDonalds, så tänk "Gud va gott SingleStar, jag tackar din stjärna för att du valde ett seriöst yrke och inte blev en patetisk åklagare".

Men nu får ni väl ge er. Om ni läser familelivs presentationen så framgår där att de i oktober flyttat till hus på ny ort. Det är väl inte så konstigt om man vill gå vidare med sitt liv efter att ha varit med om vad de varit med om. Vill kanske inte bo kvar i samma lägenhet i stan med alla minnen osv.
Citera
2009-03-08, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Så varje gång missbrukare får ett hjärnskadat barn är det deras rättighet att förstöra en läkares liv?
Läkare som läkare i detta fall, så det går bra med i stort sett vilken läkare som helst.

Vem har sagt något om att mamman missbrukat? Var i hela friden har du fått det ifrån? Och hur skulle det leda till att sköterskan kopplat fel dropp? Morsan kanske bjussat lite på sina droger och i sitt rus tog sköterskan fel dropp, eller?

Nån måtta får det väl vara på den här diskussionen.
Citera
2009-03-08, 11:01
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dotty
Om ni läser familelivs presentationen så framgår där att de i oktober flyttat till hus på ny ort. Det är väl inte så konstigt om man vill gå vidare med sitt liv efter att ha varit med om vad de varit med om. Vill kanske inte bo kvar i samma lägenhet i stan med alla minnen osv.

Om man läser på andra sajter som man kan hitta.se på nätet så ser man att i alla fall Tommy bor kvar och man kan väl förmoda att Vanja också bor kvar. Inte för att det har så stor betydelse...

Jag kunde förövrigt int elåta bli att notera vissa gårdsnamn som finns i närheten där de bor...
Citera
2009-03-08, 11:01
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dotty
Men nu får ni väl ge er. Om ni läser familelivs presentationen så framgår där att de i oktober flyttat till hus på ny ort. Det är väl inte så konstigt om man vill gå vidare med sitt liv efter att ha varit med om vad de varit med om. Vill kanske inte bo kvar i samma lägenhet i stan med alla minnen osv.
Vilka minnen? Berätta!
Citera
2009-03-08, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Vilka minnen? Berätta!

Inte vet jag. Men nog kanske det var en aning påfrestande att gå igenom det som de har med förtidig förlossning, sköterskans droppmisstag och ett mycket svårt sjukt barn... Eller, det kanske bara är jag som skulle tycka det var jobbigt?
Citera
2009-03-08, 11:08
Medlem
doftljuss avatar
en spontan reflektion...

Hej,
är ingen expert på området och känner mig oerhört kluven i denna fråga. Jag får en känsla av att en hund är begraven här. Det är oerhört tragiskt att en liten flicka får svåra hjärnskador av ett felaktigt dropp. Men - vet man att flickan var ok innan? Det jag menar är att man faktiskt ska bära ett barn i 40 veckor för att det ska ha hunnit utveckla alla funktioner. Idag räddas för tidigt födda som inte skulle ha överlevt för 100 år sen. När man blir gravid vet man att det finns en risk att det går åt helv..e. Det är en naturlig utrensning av icke livsdugliga individer som säkrar människans förmågor i framtiden. Vi ser detta tex inom kenneluppfödning. I människans pengaiver håller man liv i valpar som normalt sett skulle avlidigt. Detta resulterar i att vi har fått hundar med sämre förutsättningar att fortplanta sig och leva ett "normalt" hundliv. Hela historien är tragisk framförallt för flickans föräldrar men att börja med att redan i höstas skriva till aftonbladet luktar illa. Det är inte det första du tänker på när du förlorar ett barn tycker jag. Om den häktade läkaren har gjort sig skyldig till ett brott skall hon givetvis ställas till svars - men jag tror inte att vi har sett eller fått tagit del av hela historien. Media väljer ju enbart att plocka ut de "smaskigaste" detaljerna. Rätta mig gärna om jag har fel!
Citera
2009-03-08, 11:08
Medlem
Christina Doctare är ju ett jävla stolpskott! I Svenska Dagbladets artikel skriver hon att hon under sina 45 år som läkare aldrig hört talas om bruket att kombinera avslutandet av respiratorbehandling med injektioner av morfin och sömnmedel. Har hon fått sin läkarlicens i ett cornflakes paket eller? Hon ska överhuvudtaget inte uttala sig kritiskt i media gentemot en läkarkollega utan att ha all fakta. Tycker det är ganska tydligt att hon bara gör det för att få uppmärksamhet. Vi vet ju att hon, som representant för kd, aspirerar på en plats i Europaparlamentet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in