2010-03-23, 13:25
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ornulf
Jag tycker inte att alla jurister är idioter men jag tycker fortfarande att;

Det är tråkigt att Ni jurister just i det här fallet inte kan bättre. Jag förutsätter att detta är ett undantag.

Om du vill dra en yrkeskår över en kam pga bedömningar/åtgärder från enstaka individer, så kanske du skulle vara lite mer noggrann med hur du buntar ihop folk.

PRA är rättsläkare, inte jurist. Utredarna vid polisen är inte jurister. RMV är en myndighet med ansvar för rättsmedicinska utlåtanden.

Sen håller jag med om de flesta av de värderingar du gör. Men det motiverar inte att jurister generellt ska jämställas vid oralket i Delfi när det gäller att uttala sig om gällande rätt.
Citera
2010-03-23, 13:27
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Jag tycker inte att alla jurister är idioter men jag tycker fortfarande att;

Det är tråkigt att Ni jurister just i det här fallet inte kan bättre. Jag förutsätter att detta är ett undantag.

Om du vill dra en yrkeskår över en kam pga bedömningar/åtgärder från enstaka individer, så kanske du skulle vara lite mer noggrann med hur du buntar ihop folk.

PRA är rättsläkare, inte jurist. Utredarna vid polisen är inte jurister. RMV är en myndighet med ansvar för rättsmedicinska utlåtanden.

Sen håller jag med om de flesta av de värderingar du gör. Men det motiverar inte att jurister generellt ska jämställas vid oralket i Delfi när det gäller att uttala sig om gällande rätt.
Citera
2010-03-23, 13:30
Medlem
Jag tror i det här fallet att förklaringen är mycket enkel. Det startar med skit och slutar i skit!
Åklagaren, PRA och RMV har försökt att städa och ordna sen dag ett men ju mer man rör i grytan desto mer grumlar det upp.
Det var tunt från början och då får man ordna med vittnen även om det ska ske med hjälp av spekulationer i media och informella samtal.
PRA spär på med lite konspirations teorier om försvunna Cardex, gömda journaler, skumma läkare…….
Claeson stänger dörren.
RMV stänger dörren.

Dags att släppa in lite frisk luft och vädra ut stanken.
Citera
2010-03-23, 13:35
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
De enda förklaringar jag ser till att ett åtal fortfarande är aktuellt är:
* Bustopher mfl. medicinskt kunniga i tråden har fel, RMV och PRA har rätt, eller i vart fall är det inte så uppenbart fel det som P RA påstår

Åklagarna fattade inte vad de gjorde varken när de startade eller när de utredde det här fallet och de förstår fortfarande inte vad de håller på med.

Citat:
* Det finns något mera i ärendet som inte har framkommit

Fel av åklagaren i så fall eftersom allt ska finnas i förundersökningen.

Citat:
* Genom att vidhålla anklagelserna trots försvarets invändningar begår åklagarna tjänstefel, obefogat åtal etc

Där kan de nog sitta tryggt oavsett hur de klantar sig. Har det någonsin hänt att någon åklagare i modern tid har åtalats för obefogat åtal?
Edit: Tror du att t.ex. Kwast kommer att åtalas för obefogad åtal när det gäller Quick? Fast han var med och förfalskade bevis så lär han gå fri.

Citat:
* Läkaren och advokaten Hurtig är inte så duktiga på att analysera labbresultat, och de har inte heller uppmärksammat den här tråden, och har därför inte gjort några hållbara invändningar mot utlåtandet.
Det är möjligt. Åklagaren har alla resurser. Rätt osannolikt att de inte känner till tråden. Bustopher kan väl för säkerhets skull maila Hurtig med länkar till sina utredningar. De är mycket gediget och noggrannt utförda och det skulle vara synd om Hurtig har missat dem.
Senast redigerad av hoppsann 2010-03-23 kl. 13:51.
Citera
2010-03-23, 13:40
Medlem
Citat:

Trodde i min enfald att åklagaren, Claeson, hade någon sort övergripande ansvar i fallet.

Tror inte att en enda människa som läst FUP inte ser hur bristfällaga kunskaperna är både i juridik och specialfakta då det gäller de båda förundersökningsledarna. Varför kunde inte någon hjälpa dem med adekvata frågor och bistå vid förhören?
Jag förstår mycket väl att med gymnasium och lite till är det i inte lätt att förhöra PRA, läkaren, RMV, en havererad familj……..
Åklagaren är ju naiv i sin tror på dessa två.
Citera
2010-03-23, 13:48
Medlem
Jag är övertygad om att Claeson och Co väntade på SOS rapport som kom efter sommaren.
I det längsta hoppades de på att något skulle komma fram där till deras fördel eller ge mer klarhet i fallet.
Men varför lämnade de då inte ut allt material SOS om de ville ha svar på sina frågor?
Citera
2010-03-23, 13:53
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Jag är övertygad om att Claeson och Co väntade på SOS rapport som kom efter sommaren.
I det längsta hoppades de på att något skulle komma fram där till deras fördel eller ge mer klarhet i fallet.
Men varför lämnade de då inte ut allt material SOS om de ville ha svar på sina frågor?
De ville styra svaret i sin riktning och hoppades på att det skulle fungera om de hemlighöll viss information. Det är i alla fall min gissning.
Citera
2010-03-23, 13:58
Medlem
Jag hoppas innerligt att Claeson & Co läser tråden.
När en liten tönt som jag kan läsa mellan raderna vad ska då inte hökarna hitta.
Senast redigerad av Ornulf 2010-03-23 kl. 14:04.
Citera
2010-03-23, 14:03
Medlem
Det lilla jag har sett i media sen sommaren handlar ju om att Hurtig har knackat på dörren flera gånger men Claeson verkar mest sitta och sura på rummet.
Citera
2010-03-23, 14:04
Bannlyst
Citat:
- Brandt betedde sig vidrigt i media.
Håller med.
Citera
2010-03-23, 14:06
Medlem
Citat:
OK. Ni får förstås tycka som ni vill. Jag för min del tror att när det skiljer mellan "vanligt folks" (dvs. alla icke-jurister) rättsuppfattning och hur rätten tillämpas i ett enskilt fall så kan det bero på något av följande:
- Okunskap om varför rättsläget både är och behöver vara på det sätt som rätten tillämpats i fallet
- Inte tillgång till alla uppgifter, vittnesmål, teknisk bevisning mm
- Felaktig rättstillämpning, eller felaktig värdering av bevis eller andra fakta i det enskilda fallet

Normalt är det någon av de första två punkterna. I det här fallet kan det kanske vara den tredje punkten, fortfarande bör det understrykas att Claesson som underlag för sin stämning har ett utlåtande från Rättsmedicin att flickan inte dog en naturlig död, och att underlaget för den bedömningen är så starkt att man medvetet formulerat sig så att detta anses "visat".

Om det är så att individer inom rättsväsendet begår misstag i ett enskilt fall så står det dig förstås fritt att hävda att juridiken är helt godtycklig och alla jurister svamlar. Betänk dock att det varje dag avgörs massvis med mål vid landets domstolar och att merparten av dessa inte anklagas för att vara felaktiga. Och jag skulle inte anklaga alla landets kirurger för att vara inkompetenta bara för att en kirurg eventuellt skulle ha opererat bort vänster bröst på en bröstcancerpatient med tumören i höger. Eller ens om h*n råkat operera fel patient. Det är förjävligt, hemskt och illa - men i verksamheter som bygger på människors bedömningar så kommer det att förekomma fel. Den mänskliga faktorn är svårt att komma runt.

Och jag upprepar mitt mantra: läkaren är ännu inte dömd. Och om hon blir det så kanske man ska börja med att utvärdera domen och vad som framkommit i processen innan juristkåren idiotförklaras?
Precis som jag tidigare har påtalat är det lurigt att generalisera över andra yrkeskategoriers agerande. I tråden har det dock gjorts ganska friskt åt alla håll.

Om det är som Bergakungen hävdar är jag oroad över hur rättsväsendet ser på sitt ansvar att hålla kvalitet i utredningar. Det känns inte riktigt tryggt att man kan förvänta sig att polisen-på-gatan kommer och kikar på min arbetsplats i ett fall som rör en olycka. Jag har säkert inte på det hela ett mer komplicerat jobb en nämda polis men jag skulle heller aldrig drömma om att gå ut i pressen med anklagelser till höger och vänster utan att tagit hjälp av folk som arbetar inom den aktuella polisens specialområde.
Citera
2010-03-23, 14:10
Medlem
En fråga till Er jurister;

-Är det lämpligt i ett fall som detta att PRA har kontakt med föräldrarna och att polis/åklagare läcker information före förhör?
Senast redigerad av Ornulf 2010-03-23 kl. 14:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in