2010-03-05, 09:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det många inom såväl rättsväsendet som läkarkåren inte begriper är varför ett datorhaveri inträffade 080920 och att delar av dokumentationen av de mediciner som barnet fick inkl. de handskrivna medicinlistorna (som brukar scannas in) saknas. På förfrågan från rättsläkaren svarade läkaren att endast blodförtunnande medel och koksalt använts - och först efter specificerad fråga: morfin. - Allt finns prydligt klockat, registrerat och signerat - utom för det sista dygnet. - Kanske är detta en fråga för IT-experterna? - Eller ska man säga att det här är något som "ligger i sakens natur"?
Här utgår du implicit från att läkemedelsdokumentationen på ALB generellt är oklanderlig, och att detta således är en oförklarlig aberration. Vad jag förstår är det tyvärr långt från sanningen. Det finns alltså ingen annan anledning än illvilja att anta att datorhaveriet på något sätt är kopplat till Linnéas död.
Citera
2010-03-05, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Här utgår du implicit från att läkemedelsdokumentationen på ALB generellt är oklanderlig, och att detta således är en oförklarlig aberration. Vad jag förstår är det tyvärr långt från sanningen. Det finns alltså ingen annan anledning än illvilja att anta att datorhaveriet på något sätt är kopplat till Linnéas död.
Vad jag förstått så har man på ALB haft en hel del problem med just dokumentation i läkemedelsmodulen. Man jobbar ganska hårt med att det ska bli bättre, både med den tekniska biten hur modulen är uppbyggd och rutiner i handhavande både för läkare och ssk.
Dessutom har det funnits en del problem med driften, flera (tim- och dags) långa avbrott i alla elektroniska journalsystem har förekommit på hela Karolinska sjukhuset på Solna de senaste åren som medfört ganska stora problem för personalen.
Citera
2010-03-05, 18:41
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Försöker du antyda att avdelningen mörkar något just detta dygn?
Jag har inte sett situationen beskriven så. Kan du hänvisa mig till FUP?

Det hade varit väldigt konstigt om inte morfin användes? Menar du att rättsläkaren har återgivit samtal så? I polisförhören finns inga sådana tveksamheter. /.../
http://www.tv4play.se/nyheter/nyhets...eoId=1.1482871
Citera
2010-03-05, 18:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Var finns då de handskrivna medicinlistorna?
Citera
2010-03-05, 19:16
Medlem
Citat:

Det finns två olika alternativ:

1) ALB har mycket god ordning på medicinlistor men plötsligt så saknas det dokumentation kring ett fall som utreds. Detta leder till misstanke.

2) ALB har inte god ordning på medicinlistorna och dokumentation saknas kring ett fall som utreds. Detta föranleder ju inte samma misstanke.

ALBs oreda vad gäller medicinlistor har ju varit uppe för diskussion sedan Clinisoft infördes (mot alla IVA-klinikers rekommendation) så vi vet ju att det är alternativ 2.

Så koppling 'foul play' och avsaknad av medicinlistor är ju inte självklar.
Citera
2010-03-05, 19:38
Medlem
Citat:
http://www.tv4play.se/nyheter/nyhets...eoId=1.1482871
Stämmer delvis:
FUP
JOURNAL & LAKEMEDELSLISTOR
Pa fraga vad avdelning har ha'vdat for att inte lämna ut önskade journaler svarar Petra att
lakaren, , har svarat att det var ett datahaveri det sista dygnet. Det ar darfor
som Morfmdroppet inte finns registrerat i det som ar givet.
/ /
Utifran not. i sjukhusjournal den 20 September 2008. Skrivet av (läkaren).
"satter inf MO inf 20 ug / kg / tim"
Petra svarar att har satter de ett dropp med Morfin.

Vissa anteckningar finns uppenbarligen. Precis som man säger i reportaget saknas delar av dokumentationen vilket SoS anser acceptabelt med tanke på situationen på avdelningen den aktuella dagen.

Två eller fler personer varav en är it-ansvarig styrker att det var problem med den automatiska avläsningen av utrustning men visst hela sjukhuset samarbetar säkert för att skydda mördaren.

"Den läkare på Karolinska universitetssjukhuset som åtalas för dråp visste redan under förra hösten att rättsläkaren misstänkte att något var konstigt med den lilla flickans död."
Ett citat som är intressant både med avseende på omständigheterna kring gripandet och häktningen.

De andra påståendena i reportaget hittar jag inget stöd för i FUP. I förhör säger läkaren att hon inte gett barnet något annat än koksalt. Min tolkning är att hon menar att hon inte injicerat något annat separat. Samma missförstånd kan varit aktuellt i ett eventuellt samtal med rättsläkaren.
Citera
2010-03-05, 20:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Varför frågar du mig, och varför skriver du ? Vad jag har sagt är ju att det rent generellt vad dålig ordning på läkemedelsdokumentationen på ALB.

Tror rent generellt att du får mer genomslag för dina synpunkter om du argumenterar lite rakare och inte är så förbannat insinuant.
Citera
2010-03-05, 20:17
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Det finns två olika alternativ:

1) ALB har mycket god ordning på medicinlistor men plötsligt så saknas det dokumentation kring ett fall som utreds. Detta leder till misstanke.

2) ALB har inte god ordning på medicinlistorna och dokumentation saknas kring ett fall som utreds. Detta föranleder ju inte samma misstanke.

ALBs oreda vad gäller medicinlistor har ju varit uppe för diskussion sedan Clinisoft infördes (mot alla IVA-klinikers rekommendation) så vi vet ju att det är alternativ 2.

Så koppling 'foul play' och avsaknad av medicinlistor är ju inte självklar.
Det är ingenting som är självklart men det synes ha funnits mer detaljerade medicinlistor mm för tiden före 080920. - Docent LH-W saknade listor med läkemedelsordinationer för vårdtiden på BIVA; vidare saknade hon en daglig vårdsammanfattning (där en sådan finns kan man se vilka läkemedel som getts samt olika mätvärden). LH-W understryker att läkaren vid ordination "ska signera läkemedlet och den person (läkare eller sjuksköterska) som givit läkemedlet ska kontrasignera att det givits. I akuta situationer förekommer det vid intensivvård att läkemedlen förs in i läkemedelslistorna först efter att de givits.". - Detta skriver alltså LH-W så sent som i april 2009.
Citera
2010-03-05, 20:23
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../De andra påståendena i reportaget hittar jag inget stöd för i FUP. I förhör säger läkaren att hon inte gett barnet något annat än koksalt. Min tolkning är att hon menar att hon inte injicerat något annat separat. Samma missförstånd kan varit aktuellt i ett eventuellt samtal med rättsläkaren.
Koksalt och blodförtunnande. - Intressant tolkning... Efterfrågades vad hon injicerat?
Citera
2010-03-05, 20:30
Medlem
Citat:
Koksalt och blodförtunnande. - Intressant tolkning... Efterfrågades vad hon injicerat?
Nej
Vilken tolkning är intressant?
För en läkare som har blivit anklagad för mord medelst förgiftning måste det vara helt främmande att ett journalfört morfindropp är av intresse för utredarna.

(Kunde ju citerat så är det mer förståligt.)
F: Och sen forutom det, sa den medicin hon fick efter ni plockade henne fran respiratorn?
V: Jag gav henne ingenting annat an natriumklorid.
F: Natriumklorid?
V: Jag kommer inte ihag vad som gick i dropp men jag vet att det gick ett koksaltsdropp och
darfor kunde jag ge henne koksalt eftersom det gick ett dropp, da kan jag ge henne koksalt.
Men vd det gick met fdr nat dropp, det kommer jag inte ihag.

Vart vill du komma?
Senast redigerad av nono2 2010-03-05 kl. 20:37.
Citera
2010-03-05, 20:36
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Nej
Vilken tolkning är intressant?
För en läkare som har blivit anklagad för mord medelst förgiftning måste det vara helt främmande att ett journalfört morfindropp är av intresse för utredarna.

Vart vill du komma?
Till att läkaren är skyldig som synden, och bör hängas högre än Haman, naturligtvis. letsdoit är, när h*n är på det humöret och har en agenda, krimforumens särklassigt mest insinuanta deltagare.
Citera
2010-03-05, 20:38
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det "antagandet" kan vara värt en hypotetisk prövning - eftersom jag inte på något sätt tagit ställning för/emot den åtalade och jag således förbehåller mig rätten att penetrera fallet med ett fritt förhållningssätt till detsamma - samt på ett mycket tänjbart sätt. Dessutom synes dokumentationen tiden före 080920 skilja sig markant från nämnda datum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in