Postat av buggenbu för ett par sidor sedan:
”Du måste dock förstå att en rättsprocess om mord är något helt annat än en vetenskaplig debatt, och rätten är inte "the Lancet" som vill hålla en hög akademisk nivå på vad som släpps över tröskeln. Den vetenskapliga bakgrunden är viktig, men det primära är inte att utreda den frågan - vilket det skulle vara för "The Lancet" om frågan vore att publicera de slutsatser som RMV/åklagarna jobbar utifrån.”
Jodå, jag tror nog att jag kan förstå skillnaden mellan den prövning av det som framförts som görs av t.ex. The Lancet, vid en akademisk disputation och en domstol. Jag förstår också att för domstolen är fokus
”… något helt annat, nämligen frågan om en viss anklagad person begått ett brott eller ej.” Men gemensamt i bägge fallen är att man ställs inför uppgiften att bedöma ett material och argument som det hävdas styrker eller bevisar ett visst påstående. För att kunna göra det, vare sig man är redaktör på The Lancet, opponent vid en disputation, eller domare i en rättegång måste man ha en metod och de kriterier som ska användas måste vara kända och vedertagna. Det är här jag känner osäkerhet när det gäller den rättsliga bedömningen i fall där vetenskapliga fakta spelar en central roll – och det anser jag att de gör i det aktuella fallet.
Nu har vi fri bevisprövning i Sverige och det lägger ansvaret för att se till att de argument som framförs i rätten håller den kvalitet som ”saken” kräver på åklagare respektive försvarare. Men, jag tycker det vore värdefullt att det, när det gäller vetenskapliga fakta och iakttagelser, redan från början görs klart att domstolen vid sin bedömning av sådan materia avser att fästa stor vikt vid att påståenden och uttalanden som görs av åklagare, försvarare och eventuellt tillkallade experter är ordentligt belagda. För till syvende och sidst så måste ju domstolen ha tillgång till något mer än bara påståenden för att kunna bedöma det anförda. Akademiska titlar och innehavd befattning vid t.ex. myndighet har i sig inget egenvärde och är ingen garant i det sammanhanget.
Jag tycker också det är viktigt att komma ihåg och upprätthålla kravet på att det är åklagaren som har skyldigheten att leda i bevis det h*n vill lägga den åtalade till last. Omvänd bevisbörda är ett oskick. Det är den påstådda förseelsen som ska bevisas inte det man inte gjort. Jag har uppfattat detta som en central princip i svensk rättsskipning (även om vad som utspelas i t.ex. skattemål ibland syns vara exempel på motsatsen).
I det aktuella fallet fick åklagaren tre uppgifter som ledde till beslut om förundersökning. Rättsläkarens slutsatsats att flickan avlidit till följd av överdosering av thiopental i kombination med morfin och att thiopentalhalten bedömdes vara 1000 gånger högre än vad man hade anledning förvänta sig. En slutsats som hon baserade på två analysvärden, 2000 mikrogram thiopental/gram blod och 5,7 mikrogram morfin per gram blod. Att det rörde sig om thiopental respektive morfin hade dessutom verifierats via masspektroskopi. Åklagaren visste också att varken rättsläkaren, kemisten eller överläkaren på labbet i sin tidigare verksamhet stött på så höga halter. H*n visste också att det några sådana värden inte rapporterats i den vetenskapliga litteraturen men att thiopentalvärdet i alla fall var fem gånger högre än det högsta värde man sett rapporterat. Och h*n visste att kunskaperna om thiopentalförgiftning av spädbarn var så gott som obefintliga.
Förundersökningsarbetet utfördes sedan av polisen som på sedvanligt sätt höll förhör med en mängd olika personer, gjorde platsbesök mm mm. Vad man däremot inte gjorde, och det är därför frågan om vem som bör anlitas för den här typen av
förundersökningar aktualiseras, var att utröna och dokumentera vad rättsläkaren, kemisten och överläkaren på labbet hade för grund för de uppfattningar man gav uttryck för. Hade thiopental- och morfinvärdena legat på nivåer som man kunde visa förekommit i tidigare förgiftningsfall hade det nog räckt. Nu låg i vart fall thiopental-halten på en nivå som så markant avvek från all tidigare erfarenhet och rapportering att dess rimlighet måste ifrågasättas. Ska det dessutom läggas till grund för ett ansvarsutkrävande krävs åtminstone ett försök till förklaring. Så har inte skett.
Jag har i min rapport "Därför kan flickan inte ha fått en överdos av thiopental" sökt finna och göra tillgängligt för intresserade vad jag uppfattar som relevanta vetenskapliga fakta när det gäller thiopental både allmänt och tillämpat på det aktuella fallet. Jag har också försökt att noggrannt redovisa mina källor och jag har hållit öppet för att jag kan ha missförstått, feltolkat eller oavsiktligt uteslutet väsentlig information. Jag hade hoppats att vi skulle ha fått se en motsvarande genomgång och värdering av vetenskapliga fakta från t.ex. RMV. Men tyvärr inte - i vart fall inte ännu. Inte heller har det jag redovisat vare sig privat eller i något forum kritiserats eller bemötts. Jag vill understryka att det väsentliga i min rapport är inte
mina synpunkter och slutsatser utan det är tillämpligheten av de vetenskapliga fakta som jag pekat på.
Att väcka åtal för dråp baserat på ett av alla erkänt
extremt analysvärde utan att ens prestera ett försök till rimlig förklaring av det eller hur det kan ha uppstått måste i mitt tycke anses oaktsamt. Tyvärr har väl åklagaren, eftersom systemet ser ut som det gör, antagligen inte haft tillgång till de utredningsresurser som vore rimliga och kanske också erforderliga i fallet. Händelser av det här slaget kan helt enkelt inte utredas poliser som på det här området inte ens förstår vad man inte förstår. Och det är inte heller rimligt att begära.
Istället borde
utredningsarbetet skötas på samma sätt som man gör vid industri-, flyg- och sjöfartsolyckor dvs av en för händelsen lämpligt sammansatt "haverikommision". Jag ser inte Socialstyrelsen som en lämplig utredare och jag kan inte inse varför en "haverikommision" inte skulle kunna förväntas visa samma oväld och opartiskhet när det gäller händelser inom sjukvården som i andra sammanhang. Jag är övertygad om att hade
utredningsarbetet i det aktuella fallet genomförts på det viset hade vi sett en helt annan beskrivning av fallet idag än den vi nu ser och domstolen (om det nu gått till åtal) hade haft ett mycket mer tillfredsställande underlag att ta ställning till än det som nu framgår av FUP:en.
”Patients visit their doctors with the reasonable expectation that the recommended treatment is appropriate and, even if they do not know the exact terminology, that the doctor’s choice of treatment is ‘‘evidenced-based.’’ Those charged with serious crimes, such as murder, might share similar expectations about the evidence presented against them, but they would frequently be mistaken, particularly when questions about the timing of drug ingestion, or the amount of drug ingested, are at issue. Defendants have found themselves charged, and convicted, only because the jury has believed that accusations were based on a ‘‘scientific’’ method that is neither evidence-based, nor peer-reviewed, that has an unknown rate of error, and has no published standards of operation. …… The rules of evidence-based medicine are just as applicable to forensic pathology and toxicology as internal medicine or surgery, and these rules should be applied.”
Steven Karch – amerikansk rättsmedicinare och toxikolog.