Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Citat:
Om jag skriver Sedan, om lojalitet och önskan att skydda sina vänner och likar ("peers"): Vi såg en del närmast reflexmässiga försvar och försök till bortförklaringar i början av fallet, till och med påståenden om att "sådär gör vi hela tiden" (innan det varit klarlagt vad gärningen skulle bestå av).
och du invänder mot detta med
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det resonemanget håller inte. Det gick inte att förstå vad läkaren var anklagad för i de första meddelandena.
så kan man ju faktiskt få för sig att du inte läser ordentligt. Här har vi ju exakt samma åsikt, såvitt jag kan förstå.
Vi är eniga om att det inte gick att fatta vad åklageriet ansåg att läkaren hade gjort. Vad vi är oeniga om är vad detta har för betydelse för slutsatserna om hur långt kåranda och kollegialitet sträcker sig. Det är enligt mitt förmenande en högst påtaglig skillnad på hur långt kollegialitet kan förväntas sträcka sig om det handlar om att rädda professionen som sådan från skumt politiserande av politiskt korrupta åklagare, och om det handlar om att att rädda en kollega som misstänks för ett helt uppsåtligt dödande milsvitt utanför erkänd professionell praxis.
Som jag har skrivit om tidigare är läkare inte speciellt kollegiala. De kan visst enas i ett gemensamt språk och en viss kasthögfärd gentemot den olärda hopen, men i synnerhet läkare på universitetssjukhus - som det handlar om här - är väsentligt mer för att sparka vandra på smalbenen än vad de flesta andra professioner är.
Sedan är det som förenar dem som har kritiserat den hittillsvarande handläggningen
inte att de tillhör den misstänktas profession, utan att de utgår från olika typer av för fallet relevant fackkunskap som saknas i rättsväsendet - och i viss utsträckning också uppenbarligen, dessvärre, på RMV. Huruvida jag fortfarande tillhör professionen kan möjligen diskuteras, men Bustopher här i tråden gör det definitivt inte. Argumentet att den enstämmiga kritiken från medicinare, biomedicinare och andra naturvetare som engagerat sig i fallet skulle bero på kollegialitet är alltså rätt svagt. Och då återstår den andra tolkningen: Att åklageri och RMV faktiskt
har handlagt detta på ett sätt som en genomsnittlig person med någorlunda medicinsk eller laboratoriemässig kompetens genast inser inte är tillämpligt.
Citat:
Vad gäller sekretessfrågan finns det ju ett par klockrena skäl, omsorg om någon inblandad eller att skydda känsligt utredningsmaterial. Jag kan tänka mig att den som tagit på sig att vara sakkunnig expert har ställt kravet att alla handlingar skall vara tillgängliga och det finns ju delar av undersökningsmaterialet som fortfarande har sekretess.
Visst, visst. Men varför det skulle vara sekretess på
den sakkunniges identitet för den skull övergår helt min fattningsförmåga.
Citat:
Men sekretessskälen skall väl redogöras för kan man tänka.
Förhoppningsvis. Om inte Claesson sekretessbelägger dem, förstås.