Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Får efter övervägande konstatera att jag var lite för grov med släggan när jag drog till med ovanstående. Jag skruvade till en slutsats ett varv för långt. Det ber jag om ursäkt för.
Ursäkten accepteras!
Citat:
Ursprungligen postat av frvib
Kul att få se en bild på'n!
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Vill tipsa om att senaste avsnittet av uppdrag granskning har ett starkt reportage med flera beröringspunkter till vad som diskuteras här i tråden.
http://svtplay.se/v/2000176/uppdrag_granskning/del_16_av_22
http://svtplay.se/v/2000176/uppdrag_granskning/del_16_av_22
Såg reportaget. Jag har för mig att någon av oss (kanske jag t.o.m.) tidigare har nämnt att föräldrar skall ha polisanmält folk på ALB i ett annat fall; torde vara fallet i Uppdrag G. Väldigt gripande. Synd att de klipper och vinklar så mycket.
Problemet med idén om överprövning av sådana här beslut är att den person som är bäst lämpad att bedöma ärendet är den patientansvariga läkaren (PAL), som känner patienten och hans liv och sjukdom bäst. (Enligt reportaget har dock PAL-skapet varit diffust, åtminstone för föräldrarna.) Däremot är det helt normalt att en massa olika läkare skriver daganteckningar på patienten.) Jag kan tänka mig att varje jourläkare som hade ett kvällssamtal med föräldrarna, och varje onkolog som tittade in ville dokumentera vad som hade sagts, då klimatet mellan föräldrarna och vården talade för att det var troligt att det skulle komma ett senare rätts-/ansvarsärende. Sen kan man ju undra hur ett sådant beslut gör läkare till "mördare" som reportaget påstår. Juristfråga: kan man verkligen fällas för vållande till död om man t.ex. underlåter att rädda någons liv? Det låter inte rimligt. Föräldrarna har polisanmält för detta enligt Claes B. Att det var så många läkare som deltog i beslutet/-en om behandlingsinskränkningar (samt att beslutet också innefattade chefer) talar för att sjukvården har varit beredd på rättsliga efterspel.
Sedan måste man beakta att ingen inom vården kan gå i medialt gensvar mot föräldrarnas berättelse, pga. tystnadsplikten gentemot den döde pojken och hans föräldrar.
Citat:
Tycker inte att det är professionellt tveksamt att låta föräldrar prova en drog (förutsatt att den är rimligt ofarlig och ej ger plågor) på sin döende son. Även om behandlingen såklart mest är för föräldrarnas skull, så är det inte så dumt. Det kan lindra föräldrarnas sorgearbete. Ett slags läkekonst (eller hantverk som eloge uttrycker det). Det stora felet är det som Nils Lynöe redan i inslaget påpekade: man skulle ha hävt behandlingsbegränsningen under ett par dygn, för föräldrarnas skull. Det är kommunikationen som har brustit, men det verkar inte vara något fel begånget. Alternativet att förbjuda föräldrarna att ge DCA, men då hade ju föräldrarna gått i taket och kanske polisanmält för det istället. Den stora boven här är humbugfiguren Dana Flavin (och internet) som i sin övertro lurade föräldrarna att hysa förhoppningar till en substans som ännu saknar evidens.
Ursprungligen postat av Sikhander
Kvacksalveri är nog att ta i men dubiöst - ja. Som jag skrev ovan tror jag att sjukvården gav efter för föräldrarnas önskan att greppa det sista halmstrået. Oerhört mänskligt men professionellt tveksamt.
Ökat cellsönderfall (rimligen LD-stegring i blodprovet) kan också tala för accelerad tumörväxt.
Trots att Dana F har en egen forskningsstiftelse verkar hon bara ha lyckats publicera 1 artikel sedan 1984.
Intressant länk om DCA, patienter och internet:
http://www.nature.com/nature/journal/v446/n7135/full/446474a.html
Nu är jag inte säker men åtminstone i delar av USA måste "next of kin" vara med och fatta beslut för behandlingsavbrytande. T.ex. Terry Schiavo-fallet turnerade ju länge i rättsväsendet. Detta är en farlig, dålig och dyr väg att gå (se tidigare inlägg).
Senast redigerad av datja 2010-05-19 kl. 23:06.
Senast redigerad av datja 2010-05-19 kl. 23:06.