2009-03-07, 20:52
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Vad som är vanligt läkemedel bland alla läkare i hela världen används av vissa idrottare som doping.

Jag vill minnas att jag läste att tiopental används i 35 olika amerikanska stater vid avrättningar. Vidare läste jag att tiopental används på samma sätt som här i Sverige i stort sett hela Europa. Så samma preparat används för olika ändamål. Det känns inte så konstigt. Det enda som är märkligt är att inte Aftonbladet eller Expressen gjort en stor sak av det. Jag "saknar" rubriken: Överläkaren gav flickan dödsdrog!

Tiopental används också av veterinärer för avlivning av djur, dock inte som förstahandsval kanske utan mest när djuret redan är under narkos och man upptäcker obotliga sjukdomar etc.

Dödlig dos är ungefär dubbla den normala dosen för anestesi. Det är alltså inte så stor skillnad mellan norma och dödlig dos..
Citera
2009-03-07, 20:58
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Vad som är vanligt läkemedel bland alla läkare i hela världen används av vissa idrottare som doping.

Jag vill minnas att jag läste att tiopental används i 35 olika amerikanska stater vid avrättningar. Vidare läste jag att tiopental används på samma sätt som här i Sverige i stort sett hela Europa. Så samma preparat används för olika ändamål. Det känns inte så konstigt. Det enda som är märkligt är att inte Aftonbladet eller Expressen gjort en stor sak av det. Jag "saknar" rubriken: Överläkaren gav flickan dödsdrog!

Skälet är läkarens kön.
Citera
2009-03-07, 20:58
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Dödlig dos är ungefär dubbla den normala dosen för anestesi. Det är alltså inte så stor skillnad mellan normal och dödlig dos.

Det du skriver kan jämföras med följande:
Nils Lynöe, sakkunnig i Statens medicinsketiska råd och ordförande i Svenska läkaresällskapets etikdelegation, säger att det inte är lika viktigt med en exakt dosering om en livsuppehållande behandling avslutas, i synnerhet om en respirator ska kopplas bort.
http://www.dn.se/sthlm/socialstyrelsen-granskar-fallet-1.815469
Citera
2009-03-07, 21:10
Medlem
Hur hantera troll?

Det finns olika sätt att hantera Troll, http://www.angelfire.com/space/usenet/
och http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=4574

Huvudbudskapet för er som inte orkar läsa är att enklaste sättet att bli av med troll är att ignorera dem.
Citera
2009-03-07, 21:29
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det är intressant hur många vi var här som redan tidigt, och med mycket begränsad information, drog slutsatsen att åklagaren var helt ute och cyklade. Nästan all information som tillkommit har bekräftat den slutsatsen.

Man ska väl inte vara för självgod, men nog känns det skönt att ha rätt. Ofta måste man fatta beslut baserat på otillräcklig information. Att så många människor här har rätt sjätte sinne / fingertoppskänsla / gott omdöme är betryggande.
Citera
2009-03-07, 21:33
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frump
Född 3 juni 2008
5 juli felaktigt dropp som gav hjärnskador.
3 september hem från sjukhuset
9 september tillbaka med kramper, visar sig vara en meningit.
12 september andingstillestånd hamnade i respirator.
20 september död.

Således gavs det felaktiga droppet 2 månader innan respiratorbehandlingen började.

Rättelse Född - svår förlossning i vecka 25 (0) med sätesbjudning, allvarlig syrebrist, moderkakelossning.
Citera
2009-03-07, 21:35
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det är intressant hur många vi var här som redan tidigt, och med mycket begränsad information, drog slutsatsen att åklagaren var helt ute och cyklade. Nästan all information som tillkommit har bekräftat den slutsatsen.

Mja... vi har ännu inte fått ta del av åklagarens alla argument och bevisföring. Vad än hon sitter och tjuvhåller på så räcker det hon har för att häkta läkaren.
Citera
2009-03-07, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
All sjukvårdspersonal svarar inte kategoriskt nej. Jag har själv i tyst samförstånd med läkare "beslutat" att förkorta en anhörigs tröstlösa lidande med en överdos.

Jag är medveten om detta. Lagen är dock entydig. Att ge läkemedel med PRIMÄRT syfte att förkorta lidandet är brottsligt. Jag kan tänka mig situationer där behandlande läkare, patient och anhöriga kan komma till ovanstående beslut. Det skulle inte falla mig in att anmäla ett dylikt barmhärtighetsmord av respekt för den döde och med hänsyn till efterlevande . I praktiken är det dock mycket sällan att ett sådant behov uppstår. Ges den döende morfin kontinuerligt och i adekvat dos uppnås total symptomfrihet. När sådan behandling väl inletts kommer patienten avlida inom några få dygn. För mig är det dock otänkbart att aktivt döda en människa. Men jag är kanske en utdöende del av skrået. Döden kommer ändå, och med adekvat medicinering är den ingen plåga. Jag fruktar inte döden. Om dödshjälp blir legal kommer jag undanbe mig att deltaga.
Mvh.
Senast redigerad av Golgata 2009-03-07 kl. 22:35.
Citera
2009-03-07, 21:37
Medlem
Jag kan förstå att föräldrarna till den lilla flickan är upprörda över den tidigare felmedicineringen, som uppenbarligen fick allvarliga konsekvenser. Men att de försöker anklaga någon för mord för att flickans liv möjligen förkortades en aning, det kan jag absolut inte förstå. Vad hade de önskat sin dotter? Några timmar till, eventuellt med svåra smärtor?!

Vad får detta för konsekvenser för människor som har ett långt liv framför sig? Inte bara den häktade läkaren utan även hennes patienter, kollegor och familj drabbas. Jag kan inte se att det kan leda till något gott överhuvud taget, vare sig på kort eller lång sikt.

En ordentlig uppföljning av de händelser som ledde till att flickan blev livshotande skadad hade varit mer relevant, för att förhindra att det händer igen. Dock ingen brottsutredning. Vem ska våga arbeta inom sjukvården i framtiden?!
Citera
2009-03-07, 21:45
Medlem
Kanske OT men hur lätt är det att förväxla den ordinerade NaCl-lösningen med den starkare som skadade flickan så svårt?
Citera
2009-03-07, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcoroc
Trams? Jag manar endast till att vara försiktig med sekretesslagen. Det har hänt förr att den brutits, t.o.m. här på fb om jag minns rätt.

Utveckla gärna det fetmarkerade. Jag förutsätter också att bemälde är införstådd med anamnesen (?) eller åtminstone läst på i journalen, vilket det åligger de flesta verksamma läkare att göra, samt ansvarsbiten. Sällan det råder oklarhet kring ansvar, då detta vad jag förstår är ett ständigt gissel bland läkare idag varför det läggs extra stor vikt i klarhet i ansvarsfördelningen.

Varför ska alla inblandade skämmas ordentligt? Vet du något som vi andra, som ännu inte sett slutet, inte vet?
Då får jag tacka för din omtänksamhet
Jag är inte bunden till sekretess utan väljer att inte nämna för mycket med anledning av respekt till sörjande.

Beträffande det fetmarkerade.
På KS ’Q’ avdelningar vårdas inte bara enskilda individer utan barn med vårdnadshavare.
Med det vill jag ha sagt att man kan/ska öppna käften och informera föräldrar vad som sker med deras barn (enligt lag).
När föräldrar tvingas i desperation skriva till Tidningar att de inte förstår, har något gått fel(min uppfattning).

Nu får vi se hur den juridiska och medicinska konflikten slutar.
Tycker det är bra att frågan prövas ,en viktig signal till våra politiker.
Citera
2009-03-07, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cikoria
Kanske OT men hur lätt är det att förväxla den ordinerade NaCl-lösningen med den starkare som skadade flickan så svårt?

Undrar jag med. Både barn och vuxna får ju saltlösningar med samma styrka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in