Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du förefaller har ha uppfattningen att expert är någonting man antingen är eller inte är. Den uppfattningen är rent allmänt naiv.- - - Jag vill vidare påeka att du i ditt expertresonemang trycker väldigt hårt på konceptet tillskriven auktoritet. Tillskriven auktoritet är alltså auktoritet som man har i kraft av sin position. Forskningsvärlden - vari ingår den akademiska kliniska medicinen, inklusive den akademiska rättsmedicinen - använder sig inte av tillskriven auktoritet. Om jag skulle säga till en yngre kollega "Det där begriper jag bättre än du, för jag är professor och du bara docent", så skulle jag ha gjort bort mig för tid och evighet. Där används i stället förvärvad auktoritet. Du får auktoritet efter vad du har visat dig vara bra på.- - -Du antyder att domstolar är så stenhårt inkörda på ett tillskrivet auktoritetsbegrepp att de öht knappt lyssnar på experter med förvärvad akademisk auktoritet, om det finns någon med en tillskriven auktoritet som domstolen har lärt sig acceptera som säger något annat. Om det är så illa, vill jag påstå att detta är ett synnerligen betydande rättsäkerhetsproblem, och jag återkommer till min idé om att Vetenskapsakademien skulle kunna ges i uppdrag att för svenska domstolar tala om vad den ene och den andre akademiska expertens auktoritet är värd, och inom vilket fält.
Ju mer jag tänker på det du skrivit ovan desto mer irriterad blir jag. Du sitter upp på en hög häst, ser ner på mig med förklenande omdömen, och insinuerar att jag ställer mig bakom en syn att det just är den som fått sig auktoriteten tillskriven som också har störst tyngd i sina resonemang.
Det jag ville påpeka är enbart att eftersom RMV har tilldelats rollen som expertmyndighet för medicinska frågor, när dessa har betydelse i rättsprocesser - så kommer den som vill motbevisa RMV:s utlåtande att ha en rejäl uppförsbacke. Jfr gärna Datjas exempel hon fått från en åklagare:
https://www.flashback.org/sp21970258
Om vi ska ägna oss åt att peka finger och kalla varandra naiva här i tråden, så undrar jag om du verkligen själv tror på din idé om Vetenskapsakademi? Du verkar uppenbarligen ha låg tilltro till Petra R-A, säkert befogad, men hon har ju tagit sig till en position som överläkare på RMV. Vad är det som säger att inte Vetenskapsakademien skulle anvisa henne som tillförlitlig expert? Eller att hon skulle kunna tänkas få en postition inom akademin att ta fram expertnamnet?
Rent allmänt verkar ni naturvetare i tråden mer än lovligt naiva när ni uppbragt säger att vi inte har någon rättssäkerhet när inte exakt rätt händelseförlopp garanterat kommer att vara det som kommer fram och få tilltro i domstolen. Det är i så fall en väldigt naiv förväntan på rättsväsendet. Det är inte gudomlig rättvisa som kommer ur de rättsliga processerna. Ett rättskraftigt avgörande av det ena eller andra slaget gör inte heller anspråk på att vara sanningen, utan avgörandet får mer ses som ett kvitto på vad som ansågs bevisats i en rättsprocess.
Ta t.ex. processerna mot O.J. Simpson rörande mordet på hustrun och hennes älskare. I den straffrättsliga processen så frikändes han. Åklagaren ansågs inte ha nått upp till de stränga beviskrav som ställs för en fällande dom i brottmålet. Senare ansågs han dock ha utfört dådet i den civilrättsliga skadeståndsprocess som följde. Samma händelse ansågs nu av domstolen ha inträffat därför att man då tillämpade ett lägre beviskrav.
Rättsprocesser är alltså inte som naturvetenskapliga förlopp. Även om det är 1+1 som har hänt så kommer domen inte alltid att bli 2.