@Bustopher: OK. Det var en hygglig knäpp på näsan.
En hel del av dina påståenden instämmer jag helhjärtat i. Självklart räcker det t.ex. inte med att bevisa en viss (dödlig) mängd tiopental i kroppen hos flickan. För att just läkaren ska bli ansvarig så måste det även bevisas att hon sett till att ämnena kommit dit. Och förstås att de inte t.ex. injicerats efter att döden inträtt - man kan inte mörda en död etc.
Den medicinska biten har jag aldrig gjort anspråk på att ha något större kunnande om. Jag har t.ex. fått slå upp vad
palliativ vård är för något. Jag har inte innan diskussionerna här hört talas om thiopental. Självklart är det därför omöjligt för mig att värdera det som står i den rapport du länkar till - men jag uppfattar den i och för sig som genomarbetad och den ger intryck att vara skriven av någon med gedigna kunskaper på området.
Och givetvis förstår jag att du menar att slutsatserna i den här rapporten är vad som borde ha skrivits av RMV. Dvs. jag tar självklart tillbaka mitt påstående att ni i tråden enbart pekat på felaktigheter utan att själva kunna anvisa vad som borde ha stått i utlåtandet.
Mitt intryck av forskarvärlden är dock att för varje 100 forskare som ställer sig bakom en viss tes, så finns det 100 andra som påstår att tesen är felaktig. Det är därför inte särskilt överraskande att det finns läkare som har andra uppfattningar om det aktuella ärendet än Petra R-A.
Jag inledde faktiskt mitt svar till dig med att konstatera att RMV:s utlåtande inte innebär några odiskutabla sanningar. Och sen fyllde jag på med:
Citat:
Därmed säger jag inte att vare sig SOFI, SVA eller RMV oomtvistligt har rätt i de mål de uttalar sig, men de har tillfrågats i egenskap av sin expertis, de är opartiska och domstolen har objektivt sett goda skäl att utgå från att svaret stämmer.
Och detta tror jag fortfarande. RMV är en del av rättsväsendet, kostar ett par hundra miljoner i anslag - och ska vad jag förstår överbrygga gapet mellan medicin och juridik i de fall detta behövs för rättsväsendet, och då bl.a. göra att man minimerar risken att ha kontradiktoriska utlåtanden från olika forskarfalanger. Och därför kan den rapport du länkade till vara på 200 sidor och ha grafer i färg, eller utgöra en powerpointpresentation med ljudeffekter och det kommer fortfarande vara svårt att motbevisa RMV:s slutsatser om de håller fast vid dem. Därmed inte sagt att RMV har rätt, och "din rapport" fel.
Och tydligen är jag inihelvete dum, för jag förstår faktiskt inte varför RMV mot den här bakgrunden inte skulle inta en särställning; det är trots allt en myndighet med uppgift att avge utlåtanden för rättsliga avgöranden.