2009-03-07, 10:30
Medlem
Traxdatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surdeg
Jag är ett sant troll. Ingen kommer undan med "mord" i de där kretsarna. Journalerna nagalfars, allt finns dokumenterat. Men kliver det in en räv i hönsgården kan man ju t o m få abort rubricerat som mord antar jag. Iofs, det kan ju vara en stor konspiration.. sveper curlingborsten dina ögonbryn, Traxdata?
Ja, så är det nog. Curlingborsten gnuggar bort den grumliga hinna som hindrar oss att se klart. Tack för att du håller i den.
Citera
2009-03-07, 10:32
Medlem
Henkeeee-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Nu är det väl så att flickan låg i respirator och när den skulle kopplas bort så skulle hon dö? För att då lindra smärtan vid dödstillfället så har de gett henne vad du kallar en dödlig dos medicin.
Därför är det fel att antyda att det var dosen medicin hon fick som tog livet
av henne.

Jag anar en konspiration. Kan det vara så att åklagaren vill genomdriva något slags prejudikat för aktiv dödshjälp? Läkaren kanske blir helt frikänd, trots att det bevisats att hon + flera till i samförstånd gjort vad man gör på sjukhus HELA tiden, nämligen hjälper människor att dö på detta i sammanhanget behagliga vis..o alla på läkarsidan är med på det också ..
Citera
2009-03-07, 10:33
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Nja, nu är det nog mer så att vi inte riktigt vet alla detaljer. Men om vi antar att ditt scenario stämmer så har vi fortfarande en aktiv handling istället för den passiva att avbryta en livsuppehållande behandling. Du håller säkert med om att det finns en skillnad mellan att slå av en respirator och att först ge en dödlig dos medicin och sen slår av respiratorn. Man har tagit steget från (det som så olyckligt kallas) passiv dödshjälp till aktiv.

Sen pratar vi om en nyfödd bebis här, vilket innebär att pratet om smärtlindring blir lite underligt eftersom den normala smärtlindringen av sådana innebär att man droppar lite sockerlösning i deras mun.

I det här fallet är det väl inte det minsta intessant om dosen är dödlig eller ej eftersom det beslutats att respiratorn ska stängas av.
Det är just att respiratorn stängs av som gör att hon dör.
Även om de inte gett dosen så hade flickan dött, men då på ett smärtsammare sätt. I det här fallet är ju dosen medicin bara till för att göra det lindrigare.
Det hade ju varit skillnad om dosen getts till en patient som inte ligger i respiator.
Så har jag uppfattat det, fast jag kan ha fel.
Citera
2009-03-07, 10:39
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
I det här fallet är det väl inte det minsta intessant om dosen är dödlig eller ej eftersom det beslutats att respiratorn ska stängas av.
Även om de inte gett dosen så hade flickan dött, men då på ett smärtsammare sätt. I det här fallet är ju dosen medicin bara till för att göra det lindrigare.
Det hade ju varit skillnad om dosen getts till en patient som inte ligger i respiator.
Så har jag uppfattat det, fast jag kan ha fel.
Fast är det inte så att massiva överdoser av opiater orsakar just andningsdepression, och att ett borttagande av respirator således säkerställer att döden blir påföljden?
Citera
2009-03-07, 10:43
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Jo. Det är lagligt att stänga av en respirator. Det är olagligt att ge en dödlig dos medicin, oavsett vad man ämnar göra sen.
Citat:
Här närmar vi oss pudelns kärna. Om det nu är så att det finns läkare som ger patienter dödliga doser medicin "för att göra det lindrigare" så är det mycket uppseendeväckande. Det är inte lagligt i Sverige att döda någon för att lindra deras smärta eller förkorta deras lidande eller hur man nu vill linda in det. Om det nu visar sig att det är väldigt vanligt förekommande i vården så har nog läkarkåren bränt en stor del av sitt förtroendekapital om man säger så.
Citera
2009-03-07, 10:47
Medlem
StefanD13s avatar
Jag vill bara påpeka en sak här. Egentligen tycker jag det är mer intressant med den allmänna diskussionen om vad vi ska tillåta eller inte. Men det kan vara av intresse.

Enligt åklagaren ska det enligt rättsmedicinalverket ha påvisats extremt höga mängder tiopental och morfin i barnets kropp, VIDA överstigande vad som krävs för att barnet med säkerhet skulle avlida. En annan omständighet är att det inte finns doumenterat uttag av motsvarande läkemedel från medicinskåp eller motsvarande dokumentation i patientjournalen om ordinerat morfin och tiopental.

Det handlar alltså inte om höga doser morfin/tipental i smärtstillande/ångestdämpande syfte, utan om dödliga doser som injicerats utan dokumentation och utan känd injicerare.
Citera
2009-03-07, 10:48
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Jo. Det är lagligt att stänga av en respirator. Det är olagligt att ge en dödlig dos medicin, oavsett vad man ämnar göra sen.

Här närmar vi oss pudelns kärna. Om det nu är så att det finns läkare som ger patienter dödliga doser medicin "för att göra det lindrigare" så är det mycket uppseendeväckande. Det är inte lagligt i Sverige att döda någon för att lindra deras smärta eller förkorta deras lidande eller hur man nu vill linda in det. Om det nu visar sig att det är väldigt vanligt förekommande i vården så har nog läkarkåren bränt en stor del av sitt förtroendekapital om man säger så.

Nu dödar de inte för att lindra, utan ger en spruta med medicin så att döden inte ska bli smärtsam. Det är en himmelsvid skillnad.
Citera
2009-03-07, 10:50
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom Fighter
Fast är det inte så att massiva överdoser av opiater orsakar just andningsdepression, och att ett borttagande av respirator således säkerställer att döden blir påföljden?

Som jag har tolkat det så skulle denna patient dö när respiratorn kopplades bort, vad man då gjorde var att ge en spruta med medicin för att minska smärtan när respiratorn kopllades bort.
Citera
2009-03-07, 10:50
Medlem
surdegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkeeee-
Jag anar en konspiration. Kan det vara så att åklagaren vill genomdriva något slags prejudikat för aktiv dödshjälp? Läkaren kanske blir helt frikänd, trots att det bevisats att hon + flera till i samförstånd gjort vad man gör på sjukhus HELA tiden, nämligen hjälper människor att dö på detta i sammanhanget behagliga vis..o alla på läkarsidan är med på det också ..
Du är en klarsynt rackare Henkeeee. Förutom det där med åklagarens mål. Jag har sett hela Solna centrum fyllt av människor med mord i blicken. Omfattningen av konspirationen är gigantisk..
Senast redigerad av surdeg 2009-03-07 kl. 11:01.
Citera
2009-03-07, 10:51
Medlem
Citat:
Nja, det händer förhoppningsvis inte på landets BB-avdelningar, men tack för ibjudan in i matchen. Får jag fråga vad det är du menar att jag har missuppfattat?

Nyfödingar är mer oskyddade för smärta än äldre barn och vuxna, eftersom de nervbanor som ska hejda smärtsensationerna inte är lika utvecklade. Smärta hos nyfödingar behöver behandlas för att nervsystemet inte ska ta skada, och för att stressystemet (som går igång vid smärta) inte ska påverka andra grejer, tex immunförsvaret. Sockerlösning är helt enkelt inte alltid tillräckligt. Det funkar ungefär som att ge ungen en napp, om jag förstått saken rätt.
Citera
2009-03-07, 10:53
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Som jag har tolkat det så skulle denna patient dö när respiratorn kopplades bort, vad man då gjorde var att ge en spruta med medicin för att minska smärtan när respiratorn kopllades bort.
Okej. Jo, så kan det ju naturligtvis ha varit.
Citera
2009-03-07, 10:54
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvine78
Nyfödingar är mer oskyddade för smärta än äldre barn och vuxna, eftersom de nervbanor som ska hejda smärtsensationerna inte är lika utvecklade. Smärta hos nyfödingar behöver behandlas för att nervsystemet inte ska ta skada, och för att stressystemet (som går igång vid smärta) inte ska påverka andra grejer, tex immunförsvaret. Sockerlösning är helt enkelt inte alltid tillräckligt. Det funkar ungefär som att ge ungen en napp, om jag förstått saken rätt.

Ok, då kan du gärna upplysa läkare och sjuksköterskor på landets sjukhus om det eftersom det är mycket vanligt förekommande att den enda smärtlindring som ges till nyfödda är just sockerlösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in