Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Jag vill gärna dubbelkolla detta. Är det läkarens ord eller dina att hon spolat infarten? Jag vill veta om hon har klarlagt själva syftet med koksaltsinjektionen för förhörsledaren.
F: Mm. OK. När man sprutar in natriumklorid, har det någon som helst inverkan på Linnéa liksom om nu föräldrarna tyckte att hon hade ångest och hade, verkade orolig och sånt. Har det någon som helst inverkan, själva natriumkloridet?
V: På vad?
F: På flickan. På Linnea.
V: Att det skulle påverka henne på nåt sätt?
F: Ja, precis.
V: Vi sprutade natriumklorid på henne på grund av att jag ser hur sprutpumpen får arbeta med ökat tryck. Och det betyder att den här lilla nålen hon har här, den håller på och plotta igen och koagulera där, eftersom hon har så väldigt dålig cirkulation i hela kroppen. Den håller på och sluta och fungera och har jag ingen nål som fungerar, då kan hon inte få sitt morfin och på ett barn som är döende så är det ett stort trauma för föräldrarna att jag ska behöva sätta en ny nål. Och jag är mån om att hon ska ha sitt morfin i den lilla dos som går. [u]Därför sprutar jag koksalt i den här nålen för att se att inte trycket ökar i sprutpumpen som talar för att det får arbeta med större tryck, för att det håller på att koagulera i nålen.] Dessutom så får hon koksalt vid några tillfållen för att jag ska se att nålen är öppen [/Uoch det blir ungefår samtidigt som föräldrarna ber mig ge nånting annat och vid nåt tillfålle så gav jag koksalt i samband med att föräldrarna bad mig ge nånting, men att det var koksalt.
F: Men det har ingen inverkan på själva vården i sig utan det är mest för att spruta nålen då, så att den är i fritt flöde alltså.
V: Jag ger det enbart för att hålla nålen öppen. Hon har dessutom ett koksaltsdropp som går med heparin i också för att vi ska hålla nålen öppen. Men eftersom cirkulationen är så extremt dålig och det ser man ju på övervakningskurvoma också, så behöver jag hålla den här nålen öppen så att det inte koagulerar. Det är den minsta nålen som finns och den koagulerar oerhört lätt.
Ganska klar redogörelse tycker jag, eller hur?
Ur förhöret med läkaren den 15 oktober 2009, (FUP sid 280-281)
Det här är tyvärr ett förhör som i stor utsträckning "saboterades" av åklagaren som vägrade att presentera en klar gärningsbeskrivning vilket ledde till att läkaren, på advokatens inrådan, vägrade svara på de viktigaste frågorna.
BH: Ursäkta en fråga -i den här gärningsbeskrivningen där, det var Tiopentai och morfin?
F: Ja.
BH: Är det vid ett givet tillfälle eller?
F: Det är givet den här dagen den 20 september.
BH: Ja, men är det vid ett givet tillfälle under flera timmar eller vad är det ni påstår att hon ska ha gj ort?
F: Vid den här aktuella dagen.
BH: Ja, men jag ställer frågan igen då.
F: Ja.
BH: -ohörbart-försvarare -ohörbart-är det givet, som jag sa iIll1an, manuellt med en spruta eller via sprutpump eller vad är det ni påstår?
F: Vi kommer till den saken.
BH: Nej, då svarar inte hon innan hon får en konkret gärningsbeskrivning. Då får ni ha hit Peter i såna fall så vi får diskutera det.
F: Det här är från Peter Claesson.
BH: Ja. Men vi vill nog veta faktiskt att det går rätt till.
F: Det här är den som gäller.
BH: Ja, men då räcker det med det att -ohörbart-inte vill svara på frågor för du får inte riktigt veta vad du gjort.
3. Var och en som blivit anklagad för brott har följande
minimirättigheter
a) att utan dröjsmål, på ett språk som han förstår och i detalj, underrättas om innebörden av och grunden för anklagelsen mot honom,
Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna, Artikel 6, punkt 3.