2010-02-06, 12:31
Medlem
cordelias avatar
[
Citat:
QUOTE=Bergakungen]Jag föreslår båda.

"fem svartklädda poliser ha kommit in på avdelningen den 2 mars, och med ett tag om barnläkarens arm högt och tydligt sagt: "Du är anhållen".
Jag har svårt att se det märkliga i detta agerande mer än att de är fem personer då. Det kan ju tyckas lite överdrivet just i detta fall. Men å andra sidan, vad visste de om henne? Hon kanske skulle kunna fly, bryta ihop och få ett totalt sammanbrott. Det låter på vissa som om polisen borde ha kommit dit, smygit sig fram, hostat lite försiktigt och viskat: - Vi är ledsna att vi stör men kan du tänka dig att följa med oss till stationen? Jaha, du måste arbeta klart först, ja vi sätter oss här och väntar... tack.

Ingenting tyder på att de ens pratade med henne inför andra - utan att de skötte det diskret.

Citat:
Barnläkaren tvingades snabbt, och under vad i anmälan beskrivs som tumultartade och högljudda former, att avsluta sitt jobb och lämna över till en kollega".

Om det nu blev "tumult" kan ju bero på läkarens reaktion. Man kan ju bara själv föreställa sig hur man skulle reagera i den situationen.

Jag tycker att läkarnas anmälan andas "kverulans". När de skriver "under tumultartade former" får man bilden av poliser som stormar in med dragna vapen.

Citat:
I efterhand är det lättare att värdera det mesta.

Så sant, de hade säkert kunnat vara mer försiktiga än de var men jag tycker allt tyder på att de var förhållandevis diskreta om man jämför med hur andra gripanden går till.
Citera
2010-02-06, 12:33
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Hur menar du då. jag förstår faktiskt inte.

Intialt var det åklagarens uppfattning att barnet dödats genom en förgiftning av både morfin och tiopental. SoS utredning konstaterade så vitt jag begriper, fritt ur minnet, att morfinhalten i provet var det inget konstigt med. Åklagaren påstår därför i sin stämningsansökan att barnet blivit förgiftat av tiopental. Inget konstigt med det, gärningspåstående förändras ofta under utredningens gång (just när det gäller mord är det extra vanligt då den vid en ockulär besiktning (som givetvis sker direkt i anslutning till att brottet konstateras) troliga dödsorsaken sedemera visar sig fel (efter obduktion) ex någon har knivskador men sedan ser man att de kvävts innan de knivhögs eller någon har skottskador men sedan kan man kkonstatera att det var trubbigt våld som orsakade döden etc.).
Citera
2010-02-06, 12:35
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
[
Jag har svårt att se det märkliga i detta agerande mer än att de är fem personer då. Det kan ju tyckas lite överdrivet just i detta fall. Men å andra sidan, vad visste de om henne? Hon kanske skulle kunna fly, bryta ihop och få ett totalt sammanbrott. Det låter på vissa som om polisen borde ha kommit dit, smygit sig fram, hostat lite försiktigt och viskat: - Vi är ledsna att vi stör men kan du tänka dig att följa med oss till stationen? Jaha, du måste arbeta klart först, ja vi sätter oss här och väntar... tack.

Så vitt jag förstått var de fem för att de skulle genomföra en husransakan i samband med verkställandet av anhållningsbeslutet.
Citera
2010-02-06, 12:40
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Jag förstår att du inte har några högra tankar gällande polisens omdöme.

Det måste vart en jäkla stress med tanke på att man också har förklarat att man gjorde så här för att man hade andra ärenden. Någon konsekvens kan man väl ändå kräva. Var det bråttom med ingripandet eller inte?

Men vad är det för "hang up" på detta... Det finns väl hur många människor som helst som mår dåligt efter polisingripanden. Ibland för att polisen gått för hårt fram men också för att det _är_ en traumatisk händelse såklart, för alla, utom möjligen om man är en förhärdad medlem i ett kriminellt gäng. Hon får väl försöka bearbeta händelsen i terapi. Det verkar f ö som om hela avdelningen - ja kanske hela sjukvården i Sverige - är svårt traumatiserade av denna händelse.

Herregud, hur överlever människor krig och katatrofer kan man undra...
Citera
2010-02-06, 12:43
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Så vitt jag förstått var de fem för att de skulle genomföra en husransakan i samband med verkställandet av anhållningsbeslutet.

Ja då blir det ju ännu mindre märkligt. I och för sig kanske 2-3 av de hade kunnat vänta utanför men för mig är det en gåta hur man kan beskriva det hela som ett gripande under dramatiska former. Då är man verkligen överkänslig.
Citera
2010-02-06, 12:44
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Har fått för mig att de var civilklädda.

Ja det var de. Men de var svartklädda
Citera
2010-02-06, 12:44
Medlem
eloges avatar
Citat:
När det gäller ditt sista stycke...

Ponera nu att läkaren ÄR skyldig och att hon har begått ett barmhärtighetsmord.
Då har ju åklagarna sett till att torpedera sina egna chanser till en fällande dom rätt rejält
i o m det du just skrivit. Måhanda kan dom få tingsrätten på sin sida, men hovrätten?
I think not.

I det läget måste man ju efterfråga skälen till det utdragna förfarandet, d v s varför det
tog sådan tid att ordna med förhör att dom i dagsläget i princip är värdelösa samt varför
det tog en sådan lång tid att tillslut väcka åtal.

Lite beroende på svaren på dessa frågor anser jag att det måste utkrävas ett ansvar
för tjänstefel när det gäller åklagarna. Dom har ju i så fall, kanske p g a inkompetens,
hög arbetsbelastning eller för att dom flippat, sett till att en trolig barnadråpare gått fri.
Kan vi reda ut det här med förhören en gång för alla. Från vilka datum är förhören med ögonvittnen som åberopas i stämningsansökan. Att vissa perifera förhör med sjukvårdspersonal var sena vet jag, men det är av mindre betydelse.
Citera
2010-02-06, 12:55
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ja det var de. Men de var svartklädda
Ja, det är mystiskt. Kom de direkt ifrån en begravning eller hade de rent av SS-uniformer på sig? Allvarligt talat så är det en mycket konstig kritik att de var svartklädda. Undrar om JO kommer att kommentera det.
Citera
2010-02-06, 13:02
Medlem
Citat:
Men vad är det för "hang up" på detta... Det finns väl hur många människor som helst som mår dåligt efter polisingripanden. Ibland för att polisen gått för hårt fram men också för att det _är_ en traumatisk händelse såklart, för alla, utom möjligen om man är en förhärdad medlem i ett kriminellt gäng. Hon får väl försöka bearbeta händelsen i terapi. Det verkar f ö som om hela avdelningen - ja kanske hela sjukvården i Sverige - är svårt traumatiserade av denna händelse.

Herregud, hur överlever människor krig och katatrofer kan man undra...
Jag kan bara konstatera att jag bedömer polisens ingripande som helt otaktiskt och jag misstänker att man ville statuera exempel. Att det kunde drabba vården av svårt sjuka förstod man antingen inte eller så sket man i det.

Polisens och Åklagarnas agerande i detta ärende ökar inte min respekt för respektive myndighet men det kanske bara är sjukvården som skall åläggas att agera korrekt och kunna granskas?
Citera
2010-02-06, 13:02
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Ja, det är mystiskt. Kom de direkt ifrån en begravning eller hade de rent av SS-uniformer på sig? Allvarligt talat så är det en mycket konstig kritik att de var svartklädda. Undrar om JO kommer att kommentera det.

De borde såklart ha klätt sig i vitt eller något ljust. Det blev chockartad kontrast på den vita avdelningen med dessa svartklädda män.
Citera
2010-02-06, 13:08
Medlem
cordelias avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Jag kan bara konstatera att jag bedömer polisens ingripande som helt otaktiskt och jag misstänker att man ville statuera exempel. Att det kunde drabba vården av svårt sjuka förstod man antingen inte eller så sket man i det.

Men vad var det de gjorde som var så fel? Hur tycker du att de skulle ha gått tillväga?
Citera
2010-02-06, 13:11
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Nu förstår jag inte riktigt. Var inte även morfindosen tillräckligt stor för att döda?
Alltså även den en klar överdosering. Betyder det att om inte läkaren, fortfarande enl. åklagaren,
givit tiopenthal så hade barnet ändå dött av en överdos morfin som ingen vet var den kommer ifrån?

nu hade ju barnet dött i alla fall efter en liten stund, oavsett doser och preparat, så det spelar ju ingen roll kanske.

Du skall förstå det så här: Mätvärdena pekar på en tillräcklig dos för att barnet skall dö av den, . Men den kan trots allt inte visas orimlig att uppnå genom att man följt praxis (se t ex SoS utredning och kommentarerna från rättsläkaren Johan; det är väl belagt att man vänjer sig vid morfin, uppladdningsdosen är okänd etc). Därför släpper åklagaren detta från gärningsbeskrivningen. Det här följer helt sunda och rimliga rättsprinciper, är man inte säker skall man inte åtala.

Däremot finns inga sådana här tveksamheter när det gäller pentotalet. Här är åklagaren säker på sin sak. Det har han ju också anledning att vara, och han har också ett "bra" åtal, dvs han verkar ha vad som behövs för en fällande dom, om ingenting går att vederlägga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in