Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Åtalet avser ju ett fall där behörig instans konstaterat en tusenfaldigt hög koncentration tiopenthal, och som inte kan ha uppkommit genom normal smärtlindring.
… och inte heller genom en injektion i armen kort innan flickan avled!
I vart fall har ännu ingen, inte ens
"behörig instans", kunnat redogöra för hur det skulle ha gått till. I - - - - TEXT - - - -
Så, vad är det man analyserat? Någon som vet?
Tro't eller ej, men min tanke med att skriva "behörig instans" var inte att provocera. Eller att underförstått påstå att resultatet från mätningarna är något slags odiskutabel sanning. Sannolikheten är dock rätt hög för att utlåtandet kommer att behandlas så. Dvs. som ett faktum.
Vad jag ville förmedla är att i det här fallet så är medicineringen (smärtlindringen) av den lilla flickan en pusselbit till hur hon dog. För att dom ska kunna avkunnas så behöver man den här pusselbiten. Därför har man utsett en instans med uppgift att avge utlåtanden, utfärda intyg etc.
När det gäller rättsmedicinska utlåtanden så är det RMV som har den gula ledartröjan - på samma sätt som SOFI är en expertinstans för ett mål om namnbyte på orter och SVA har sista ordet beträffande djursjukdomar.
Därmed säger jag inte att vare sig SOFI, SVA eller RMV oomtvistligt har rätt i de mål de uttalar sig, men de har tillfrågats i egenskap av sin expertis, de är opartiska och domstolen har objektivt sett goda skäl att utgå från att svaret stämmer.
I tråden har poängterats att åklagaren har ett övertag vad gäller den tekniska bevisningen. Det håller jag med om så länge han lutar sig mot en expertmyndighets utlåtande. Vill försvaret underminera utlåtandet så behövs det nog rätt mycket.
Du pekar i ditt inlägg på skillnader i hur provtagningen med ett par månaders mellanrum beskrivits i brev till SoS (intern resp. extern illica). Detta kan antingen vara ett skrivfel, eller bero på något annat. Både för mig, och för rätten så behöver dock beskrivas vilken betydelse för resultatet de olika provtagningsmetoderna har. Annars skulle jag utgå från att expertmyndighetens utlåtande står sig.
Och det är vad jag gissar kommer att hända. Du pekar ju faktiskt bara på skillnader i beskrivning av provtagningen, men anvisar inte vilken som är fel eller vilken betydelse de olika mätmetoderna har på slutresultatet.
Kontentan är alltså att Petra R-A i egenskap av medicinsk expert har utfärdat ett utlåtande som pga hennes position kommer att antas vara korrekt. Här i tråden har i och för sig påståtts (som jag uppfattar Hamilkar) att ingen enskild människa är tillräckligt kompetent för att överblicka det som utlåtandet ska täcka - samt nu ett påpekande om att man formulerat sig olika i olika skrivelser (Bustopher). Men ingen av er har väl lyckats pricka in vad det egentligen borde ha stått i utlåtandet, dvs. ni har lyckats prestera ifrågasättanden - men kan inte själva prestera mer rimliga utlåtanden?
Är det då konstigt om utlåtandet läggs till grund för åtal eller dom?