2010-07-18, 15:58
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Åklagaren har ändå bevisning i form av vittnesmål från obduktionsteknikern att provet är tagit ur en blodåder. Det lär smälla en hel del högre än några partsexperter som har tänkt sig fram till att provet (åtminstone delvis) är tagit från en annan del av kroppen.

Jag kan se nämndemännen framför mig när obduktionsteknikern berättar att han gjorde precis likadant nu som han har gjort de senaste 40 åren. Det är ganska troligt att nämndemännen också har runt 40 års yrkeserfarenhet bakom sig.

Om du med detta menar att utvecklingen har varit stillastående de senaste 40 åren
(och dessutom har belägg för det) så är det oerhört skrämmande.
Citera
2010-07-18, 16:53
Medlem
Citat:
....
Jag kan se nämndemännen framför mig när obduktionsteknikern berättar att han gjorde precis likadant nu som han har gjort de senaste 40 åren. Det är ganska troligt att nämndemännen också har runt 40 års yrkeserfarenhet bakom sig.

Men så har vi alltid gjort!....
Citera
2010-07-19, 07:40
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Om du med detta menar att utvecklingen har varit stillastående de senaste 40 åren
(och dessutom har belägg för det) så är det oerhört skrämmande.
Även om utvecklingen rullar på så når vissa tekniker sin fulländning och förblir där. Cykeln kanske har utvecklats en del de senaste 40 åren, men tekniken att cykla är i stort densamma.
Citera
2010-07-19, 08:43
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Även om utvecklingen rullar på så når vissa tekniker sin fulländning och förblir där. Cykeln kanske har utvecklats en del de senaste 40 åren, men tekniken att cykla är i stort densamma.

Det är lugnt Eloge. Jag förstod också att det förra inlägget var en liten
lustifikation. Men nu tar du det förbi den nivån lite (eller en hel del).

Du skrev innan du tänkte helt enkelt, inget mer med det.
Men snälla, låt det stanna vid det och vidareutveckla inte.
Det blir bara ännu mer fel.
Citera
2010-07-19, 10:37
Medlem
eloges avatar
Citat:
Det är lugnt Eloge. Jag förstod också att det förra inlägget var en liten
lustifikation. Men nu tar du det förbi den nivån lite (eller en hel del).

Du skrev innan du tänkte helt enkelt, inget mer med det.
Men snälla, låt det stanna vid det och vidareutveckla inte.
Det blir bara ännu mer fel.
Visst, det kan vara bra så, men nu när du inte längre har koll vill jag ändå visa att det är inget jag sitter och hittar på.

Citat:
Det jag kan säga är att avdelningen, under mina 40 år som rättsmedicinsk assistent, har tillämpat samma provprocedurer beträffande lårvensblod och urin.”
Källa: https://www.flashback.org/sp21337726
Skrämmande eller inte, så är det så det ligger till och det är vad nämndemännen kommer att få höra om det går till rättegång.
Citera
2010-07-19, 10:53
Medlem
Citat:
Ni som har koll (för jag har det definitivt inte längre), har det framkommit
om det har distribuerats tiopental vid ett tidigare skede? Nu menar jag inte
i mordsyfte utan som lindring vid t ex kramper eller vid undersökning.

För någonstans kommer det ju ifrån och är det inte den anklagade läkaren
(vilket jag inte tror) så måste det ju vara någon annan. Men vem?

I övrigt kvarstår min åsikt om att detta är fjanterier och ett sjukt slöseri med
skattemedel att utreda något som ett mord/dråp när barnet var ett lost cause
redan från början.
En av bristerna i polisutredningen är att man inte tagit in tiden när barnet senast fick tiopental. Det råder inga tvivel om att det har fått ämnet även journalfört.
Citera
2010-07-19, 11:41
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Visst, det kan vara bra så, men nu när du inte längre har koll vill jag ändå visa att det är inget jag sitter och hittar på.

Skrämmande eller inte, så är det så det ligger till och det är vad nämndemännen kommer att få höra om det går till rättegång.

Du har helt rätt Eloge. Jag trodde att det var ett skämt.
Att det inte var det gör ju att det blir skrämmande och inte det minsta roligt alls.

Jag hoppas ju (eller egentligen inte) för åklagarens skull att han inte
säger samma sak när han vittnar i rättegången. Eller så har jag fel igen
och det finns inget annat sätt att ta blod från döda kroppar och det hela
har varit som det är under 40 år.

Är det alltså så att man ALLTID får restprodukter (kanske fel uttryck) när
man samlar blod från lik. Och varför tar man då inte ALLTID ytterligare prover
på andra delar av kroppen? (frågan inte specifikt riktad till Eloge)
Citera
2010-07-19, 11:44
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
En av bristerna i polisutredningen är att man inte tagit in tiden när barnet senast fick tiopental. Det råder inga tvivel om att det har fått ämnet även journalfört.

VA??? Detta var ju nyheter jag inte har sett någon annanstans. Menar du att det är
klarlagt att barnet fått Tiopental tidigare och att det är journalfört? Var framgår detta?

Om det stämmer har ju åklagaren inget åtal kvar alls...
Citera
2010-07-19, 11:57
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
För det första är det trivialt att tiopental över tid jämviktsfördelar sig i en död kropp, medan de många livsprocesser som pågår i en levande gör det svårare att vara säker på den saken i denna. Observera vidare att jämviktskoncentrationen tiopental i blod i rätt stor utsräckning beror av hur stor del av de lipofila bindningsställena på serumproteiner, i synnerhet albumin, som var upptagna av mer lipofila substanser när albuminet tillfördes. För det andra säger alltså inte en jämviktsfördelning tre veckor post mortem något om huruvida tiopental har tillförts vid ett tillfälle, vid flera eller kontinuerligt. Observera vidare att tiopentals normala toxiska funktion är att slå ut andningen. Detta är naturligtvis irrelevant för en patient som ligger i respirator. Det betyder att man kan gå på med mycket högre doser tiopental för en respiratorbunden patient utan att denna tar skada. Du kan alltså, utan att patienten tar skada, tillföra väsentligt mcyekt mer tiopental till en respiratorpatient än till någon annan. Om sedan den överväldigande delen av detta tiopental omfördelar sig till fettet, och patienten sedan tas av respiratorn och omsänder avlider, kommer det alltså att kunna finnas långt större än normalt dödliga mängder tiopental i patientens kropp, utan att patienten någonsin varit i närheten av att avlida av tiopentalet.

Det finns alltså en väldig massa krångelfaktorer kopplade till att försöka klargöra ett händelseförlopp genom att räkna baklänges från ett post mortem-mätvärde i jämviktsfördelning från en terminal respiratorpatient av en kraftigt lipofil substans med andningshämmande toxicitet, redan innan man börjar ifrågasätta om provtagningsproceduren verkligen resulterar i rent blod. Jag skulle aldrig kunna påstå att jag visste ens tillnärmelsevis vad som hade hänt baserat på ett sådant värde, extremt eller ej.
Det är många intressanta aspekter du tar upp och jag förstår mycket väl att det finns en massa krångelfaktorer som försvårar eller omöjliggör noggrannare beräkningar. Vill ändå kolla med dig om jag förstått dig rätt när det gällde det centrala i min frågeställning. Hävdar du att det finns biologiska processer i en levande kropp som förskjuter förhållandet mellan tiopentalskoncentrationen i blod och fettvävnad förbi en jämviktsfördelning till fettvävnadens fördel?
Citera
2010-07-19, 12:09
Medlem
Citat:
VA??? Detta var ju nyheter jag inte har sett någon annanstans. Menar du att det är
klarlagt att barnet fått Tiopental tidigare och att det är journalfört? Var framgår detta?

Om det stämmer har ju åklagaren inget åtal kvar alls...
Frågan är hur länge journalfört tiopental är intressant. I FUP finns bara uppgifter från vården på ALB IVA det sista. (Främst från SoS tillsyn.)

Det kan diskuteras om tidigare doser är relevanta. Det underliga är att åklagaren hittills helt verkar förbisett tidigare journaler med tanke på hur det är möjligt att tiopental lagrats i fettvävnader bland annat enligt försvarets experter. Om han inte har något i den nya utredningen mot detta kan fallet säkert anses avslutat.
Citera
2010-07-19, 13:27
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Frågan är hur länge journalfört tiopental är intressant. I FUP finns bara uppgifter från vården på ALB IVA det sista. (Främst från SoS tillsyn.)

Det kan diskuteras om tidigare doser är relevanta. Det underliga är att åklagaren hittills helt verkar förbisett tidigare journaler med tanke på hur det är möjligt att tiopental lagrats i fettvävnader bland annat enligt försvarets experter. Om han inte har något i den nya utredningen mot detta kan fallet säkert anses avslutat.

Det är väl klart att tidigare doser är i högsta grad relevanta. Jag trodde (i min uppenbara ignorans)
att förundersökning kollat alla journaler sedan den förtidiga födseln fram till dödsdagen.

Men jag måste fråga igen. FINNS det alltså journalfört tiopental? Eller är det så att man
är osäker på vad som givits vid tidigare tillfällen än den som täcks i FUP?

Eller har ingen kollat alls? Överhuvudtaget?
Citera
2010-07-19, 13:49
Medlem
Citat:
Det är väl klart att tidigare doser är i högsta grad relevanta. Jag trodde (i min uppenbara ignorans)
att förundersökning kollat alla journaler sedan den förtidiga födseln fram till dödsdagen.

Men jag måste fråga igen. FINNS det alltså journalfört tiopental? Eller är det så att man
är osäker på vad som givits vid tidigare tillfällen än den som täcks i FUP?

Eller har ingen kollat alls? Överhuvudtaget?
I dom offentliga delarna av tidigare publicerad FUP (alltså inklusive SoS utredning) stod inget om vården före den sista på ALB. Åklagarens uttalanden motsäger att han kollat något medicinskt i tidigare vård. (För oss andra är journaler givetvis inte offentliga. Det är i princip uteslutet att barnet aldrig fått tiopental tidigare enligt narkosläkare jag talat med.)

Dock tiopental omsätts väldigt snabbt om det inte lagras i fett. Dessa teorier är något omdiskuterade. (Om det kan lagras så som P-A Lönnkvist menar vad jag förstår.) Vad jag förstår ansåg KN inte att journaler tidigare än IVA ALB var relevanta.

Jag är ändå förvånad över att åklagaren inte täckt detta men det kanske kommer i en eventuellt ny stämning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in