2009-03-07, 09:53
Medlem
BoISarens avatar
Vittnet kan fria läkaren
Citat:
En kvinnlig undersköterska ska avslöja gåtan kring det misstänkta barnadråpet på Astrid Lindgrens barnsjukhus.
Sent i går kväll identifierades nyckelvittnet - som ska berätta hur det gick till när bebisen fick dödliga injektioner med morfin och narkosmedel.
- Jag vill att det här ska utredas ordentligt, säger hon till Expressen via sitt juridiska ombud Michael Lindén.
[...]
Enligt uppgifter till Expressen kan fallet med den misstänka överläkaren ta en ny vändning efter förhöret med undersköterskan.
http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.1489773/vittnet-kan-fria-lakaren

Häktade läkaren har gjort FN-tjänst
Citat:
Här är bilden av den häktade barnläkaren.
Som hennes tidigare arbetskamrater minns henne.
Under flera svåra krig har hon haft ledande befattningar som frivilligläkare på FN:s fältsjukhus.
- Jag uppfattade henne som en medkännande människa och kollega, säger en av dem som arbetat nära henne.
http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.1489776/haktade-lakaren-har-gjort-fn-tjanst
Citera
2009-03-07, 09:56
Medlem
Traxdatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Fallet är otroligt intressant och mycket viktigt. Om inte annat för att vi får en debatt om vad vi egentligen vill att våra läkare ska få göra. OM det stämmer som chefsläkaren Stefan Engqvist säger så är det mycket anmärkningsvärt, vi har nämligen en situation där läkare, i samråd med kollegor, aktivt tar livet av patienter. Nu menar jag inte den passiva åtgärden att avsluta en livsuppehållande behanding, utan den aktiva åtgärden att först spruta in dödliga doser med morfin "för att patienten inte ska få kramper".

I Sverige idag har vi ett system där det räcker med att två läkare är överens för att man ska få avbryta en livsuppehållande behandling. Detta oavsett vad de anhöriga vill. Dessa två läkares beslut kan inte överklagas på något sätt. Frågan är om vi vill ha en sådan modell.

Om det nu stämmer att läkaren gett barnet en dödlig dos innan man drog ur respiratorn så är det mord. Uppsåtet finns där, den aktiva handlingen finns där. Det räcker.

Det finns dessutom en försvårande omständighet här, läkare ger i vanliga fall inte mediciner till patienter, det är sjuksköterskor som gör det på läkares order. Om man har frångått den ordningen i detta fall, där läkaren händelsevis också ger en dödlig dos medicin, finns det all anledning att fråga sig varför.

Det finns ingen anledning att ge sig på åklagaren, hon gör bara sitt jobb. Läkarkårens svar är dock mer obegripligt. Man vill tydligen att Socialstyrelsen ska utreda händelsen, vilket dels är en märklig åsikt (att någon annan än polis och åklagare ska utreda brott) och dels tyder på en uppfattning att man på något sätt står över vanliga lagar och regler.

Det här är precis den informationen som många av trådens läkardyrkare inte tar till sig. På arbetsplatser och skolor hela samhället i stort kan man säga är denna uppfattning rådande. Endast ett fåtal rättshaverister envisas fortfarande med att försvara mördarna i de vita rockarna.
Citera
2009-03-07, 10:05
Medlem
StefanD13s avatar
[quote=Traxdata]
Citat:
Endast ett fåtal rättshaverister envisas fortfarande med att försvara mördarna i de vita rockarna.

Om du undrar varför folk inte tar dig på allvar så har du svaret här. Det finns ingen yrkeskategori som går igenom så mycket skit för att hjälpa andra som läkarkåren. Jag har ingen som helst aning om varför du verkar besatt av att racka ner på dem, men jag anar en diagnos.

Skärp dig.
Citera
2009-03-07, 10:08
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Fallet är otroligt intressant och mycket viktigt. Om inte annat för att vi får en debatt om vad vi egentligen vill att våra läkare ska få göra. OM det stämmer som chefsläkaren Stefan Engqvist säger så är det mycket anmärkningsvärt, vi har nämligen en situation där läkare, i samråd med kollegor, aktivt tar livet av patienter. Nu menar jag inte den passiva åtgärden att avsluta en livsuppehållande behanding, utan den aktiva åtgärden att först spruta in dödliga doser med morfin "för att patienten inte ska få kramper".

I Sverige idag har vi ett system där det räcker med att två läkare är överens för att man ska få avbryta en livsuppehållande behandling. Detta oavsett vad de anhöriga vill. Dessa två läkares beslut kan inte överklagas på något sätt. Frågan är om vi vill ha en sådan modell.

Om det nu stämmer att läkaren gett barnet en dödlig dos innan man drog ur respiratorn så är det mord. Uppsåtet finns där, den aktiva handlingen finns där. Det räcker.

Det finns dessutom en försvårande omständighet här, läkare ger i vanliga fall inte mediciner till patienter, det är sjuksköterskor som gör det på läkares order. Om man har frångått den ordningen i detta fall, där läkaren händelsevis också ger en dödlig dos medicin, finns det all anledning att fråga sig varför.

Det finns ingen anledning att ge sig på åklagaren, hon gör bara sitt jobb. Läkarkårens svar är dock mer obegripligt. Man vill tydligen att Socialstyrelsen ska utreda händelsen, vilket dels är en märklig åsikt (att någon annan än polis och åklagare ska utreda brott) och dels tyder på en uppfattning att man på något sätt står över vanliga lagar och regler.

Nu är det väl så att flickan låg i respirator och när den skulle kopplas bort så skulle hon dö? För att då lindra smärtan vid dödstillfället så har de gett henne vad du kallar en dödlig dos medicin.
Därför är det fel att antyda att det var dosen medicin hon fick som tog livet
av henne.
Citera
2009-03-07, 10:11
Medlem
Traxdatas avatar
[quote=StefanD13]
Citat:
Ursprungligen postat av Traxdata

Om du undrar varför folk inte tar dig på allvar så har du svaret här. Det finns ingen yrkeskategori som går igenom så mycket skit för att hjälpa andra som läkarkåren. Jag har ingen som helst aning om varför du verkar besatt av att racka ner på dem, men jag anar en diagnos.

Skärp dig.
Ja du har rätt jag ska skärpa mig. Det är väl så att jag alltid har känt mig kallad att stå på de svagas sida. I den här tråden upptäckte jag en överväldigande majoritet som rackade ner på det döda barnets försvarare. Jag tänkte så här "Läkaren har stöd från sina kollegor , media , bloggare och övriga intellektuella. Välj sida Traxdata. Lyssna till ditt hjärta." Så det gjorde jag utan att låta mig beröras eller skämmas över att min dumhuvudhet exponerades helt öppet. De som kallat mig dum i huvudet i den här tråden har säkert rätt .. de som bara tänkt det också. Men en balans i debatten är alltid värdefull och jag anser mig ha bidragit till det.
Citera
2009-03-07, 10:13
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Nu är det väl så att flickan låg i respirator och när den skulle kopplas bort så skulle hon dö? För att då lindra smärtan vid dödstillfället så har de gett henne vad du kallar en dödlig dos medicin.
Därför är det fel att antyda att det var dosen medicin hon fick som tog livet
av henne.

Nja, nu är det nog mer så att vi inte riktigt vet alla detaljer. Men om vi antar att ditt scenario stämmer så har vi fortfarande en aktiv handling istället för den passiva att avbryta en livsuppehållande behandling. Du håller säkert med om att det finns en skillnad mellan att slå av en respirator och att först ge en dödlig dos medicin och sen slår av respiratorn. Man har tagit steget från (det som så olyckligt kallas) passiv dödshjälp till aktiv.

Sen pratar vi om en nyfödd bebis här, vilket innebär att pratet om smärtlindring blir lite underligt eftersom den normala smärtlindringen av sådana innebär att man droppar lite sockerlösning i deras mun.
Citera
2009-03-07, 10:16
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Sen pratar vi om en nyfödd bebis här, vilket innebär att pratet om smärtlindring blir lite underligt eftersom den normala smärtlindringen av sådana innebär att man droppar lite sockerlösning i deras mun.
Jag har för mig att det var under 1800-talet som man trodde att små barn inte behövde någon bedövning? Sen dess har nog
vetenskapen gått framåt lite.
Citera
2009-03-07, 10:19
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag har för mig att det var under 1800-talet som man trodde att små barn inte behövde någon bedövning? Sen dess har nog

Tja, inte när mina pojkar låg på BB i alla fall för ett par år sedan, sen vet jag inte om det betyder att landstinget håller 1800-talsstandard (iofs inte helt otänkbart i dessa besparingstider) eller om man faktiskt har fog för uppfattningen att sockerlösningen ger barnet en liten "kick" som gör att smärtupplevelsen inte blir så farlig.

edit: För övrigt så gjordes ett av de mest obehagliga ingrepp jag någonsin sett helt utan bedövning. Barnet hade under förlossningen tryckts mot något bäcken-ben hos mamman, varför barnets näsa hade blivit intryckt i näshålan. I princip så var näsan bara en fladdrande hudbit. Detta löstes genom att en läkare stoppade in en tång i barnets näsa och lyfte tillbaka näsbenet på plats. Hur många vuxna skulle gå med på det utan bedövning? I det fallet fick barnet inte ens den obligatoriska sockerlösningen först.
Senast redigerad av StefanD13 2009-03-07 kl. 10:21.
Citera
2009-03-07, 10:19
Medlem
Citat:

Och om de har svårt att sova så häller man i dem brännvin? Kom in i matchen...
Citera
2009-03-07, 10:20
Medlem
Traxdatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det finns två olika skolor faktiskt. Vissa läkare ger smärtlindring till barn andra inte. Spädgrisar kastreras utan bedövning så varför skulle ett människobarn behandlas annorlunda anser den gammla stammen av läkare.
Citera
2009-03-07, 10:23
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvine78
Och om de har svårt att sova så häller man i dem brännvin? Kom in i matchen...

Nja, det händer förhoppningsvis inte på landets BB-avdelningar, men tack för ibjudan in i matchen. Får jag fråga vad det är du menar att jag har missuppfattat?
Citera
2009-03-07, 10:24
Medlem
surdegs avatar
trollar

Citat:
Ursprungligen postat av Traxdata
Ja, de ställer in operationer för att de tycker att de har rätten att sätta liv på spel bara för att visa samhället att man inte ifrågasätter en läkare. Maffiametoder. Sedan tycker jag att du är väldigt fördömande mot åklagaren. Är du sann eller ett troll ?

Jag är ett sant troll. Ingen kommer undan med "mord" i de där kretsarna. Journalerna nagalfars, allt finns dokumenterat. Men kliver det in en räv i hönsgården kan man ju t o m få abort rubricerat som mord antar jag. Iofs, det kan ju vara en stor konspiration.. sveper curlingborsten dina ögonbryn, Traxdata?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in