Citat:
Ursprungligen postat av gorkijgg
Alla vet innerst inne att läkaren måste fatta vissa beslut i livets slutskede. Ganska få patienter dör INTE av en hög dos smärtstillande. Jag hoppas att jag själv dör av en hög dos smärtstillande när det väl är dags.
Kanske... men det kan nog vara intressant att vara vid medvetande också. Om man till dess har kommit över sin dödsångest
Citat:
Så felet som läkaren misstänkts ha gjort var att ge en 60 gånger högre dos än maxintaget i stället för en normaldos, vilket i och för sig kanske också hade dödat barnet.
Just detta ser jag som ett problem. Ponera att läkaren verkligen hade gett det preparat som hon misstänkts ha gett i normaldos. Patienten kanske ändå hade dött? Flickan hade ju bara timmar kvar att leva. Hur ska man i så fall veta att den onormalt höga dosen var mer dödande än normaldosen?
Hela grejen är ju rätt onödig kan man tycka, både att ge en för hög dos och att föräldrarna tycker att det är en hemsk handling (som de själva bad om?). Men nu var det väl så att hon behövde ingen dos öht för enligt läkaren hade hon inte ont, var inte smärtpåverkad etc. Så all administration av läkemedel var obefogad.