2010-01-24, 22:07
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nåja. Det händer faktiskt inte helt sällan. Om man dundrar in med piketen och hundbussen och hela midevitten och plockar den misstänkta lär man ju få vederbörande i tydlig försvarsposition innan det kan hållas några som helst förhör. Vill man lura ur den misstänkte graverande upplysningar är det ofta bättre att inleda med att höra personen upplysningsvis, och sedan delge misstanke när man har fått fram något. Man kan ju ha ett diskret span om man är rädd för att mt riskerar att sticka.

Jo, det händer sällan att man kallar mordmisstänkta till förhör per telefon (men visst kan det hända) och givetvis hamnar personen direkt i försvarsposition (vilket i stort sett alla människor som hörs av polis gör, oavsett de är vittnen/målsägande/misstänkt (hela situationen vid polisförhör är ofta tillräkligt otrevlig för att man ska hamna lite på defensiven)).

Citat:
Spontant undrar jag om inte den utredningsmetoden hade varit att föredra i det här fallet oavsett om den misstänkta var skyldig eller ej. Som det nu gjordes, förlitade sig åklagaren uppenbarligen på att den misstänkta skulle förvandlas till en blöt fläck av "shock and awe"-taktiken och prompt bekänna alla brott i hela BrB, i paragrafordning. Uppenbarligen sket sig detta big time - antingen det nu var för för att den misstänkta var oskyldig, eller för att hon bara inte bröt samman. Att åklageriet inte har haft någon större lycka med sig i fallet kan väl också du utan vidare vidgå?

Nu är det iofs polisen som beslutar om hur det skall gå till rent pratiskt så åklagaren hade nog inte så mycket taktik i bakfickan.

Det mesta, så vitt man kan bedöma från sidlinjen, tycks ju vara snårskog och problem i det här ärendet så jag håller definitivt med dig om åklagarnas "lycka" i det här målet (det jag ännu inte vill utala mig tvärsäkert är om det är åklagarnas "fel" eller om ärendet helt enkelt varit knpigt och blivit därefter).

Citat:
Men våra förfäder trodde att tur har den som förtjänar den. Och när man tittar på såna här fall så är det inte utan att man börjar undra om de inte faktiskt hade rätt.

Våra förfäder trodde också att man kunde hjälpa den turen på traven genom att offra en tupp eller två så jag tvekar på om de hade rätt
Citera
2010-01-24, 22:09
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Han har uppenbarligen ingen skyldighet att låta bli heller.

För övrigt är det väl rätt ovanligt att försätta en misstänkt mördare på fri fot också. Men det verkar ju ha gått bra så här i efterhand. Det är väl nästan ännu mer ovanligt än att man ber någon komma ner till stationen? Vad tror du?
Finns det ingen statistik på det? Annars finns ju statistik över det mesta. Hur många procent av misstänkta mördare/dråpare försätts på fri fot efter mindre än en vecka? Det skulle vara mycket intressant att få veta.

Åklagaren insåg nog ganska direkt att han/hon inte hade tillräckligt med bevis/indicier men ville ändå fortsätta att djävlas. (jag kommer inte ihåg vem av åklagarna som släppte läkaren)
Citera
2010-01-24, 22:15
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Han har uppenbarligen ingen skyldighet att låta bli heller.

För övrigt är det väl rätt ovanligt att försätta en misstänkt mördare på fri fot också. Men det verkar ju ha gått bra så här i efterhand. Det är väl nästan ännu mer ovanligt än att man ber någon komma ner till stationen? Vad tror du?

Det är riktigt. En åklagare kan uttrycka sin syn på rättsläget i en debattartikel el liknande, det möter inget hinder.

Ja det är ovanligt (häktningsfrågan prövas ju i det specifika målet i och detta målet ansåg man att det uppenbart saknades häktningssäl) och helt säkert mer ovanligt än att mordmisstänkta kallas till förhör per telefon (vilket inte gör det fel att hämta en mordmisstänkt på det vanliga sättet). De två frågorna har för övrigt inget med varandra att göra.
Citera
2010-01-24, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Jag vill bara ha klara besked av de som har fått för sig att västerorts åklagakamammare och västerortspolisen i allmänhet och föurndersökningsledarna i synnerhet skulle vara helt inkompetenta.

Förundersökningsledaren i aktuellt mål har givetvis ingen skyldighet att utveckla sin syn på någon rättsfråga förutom de som rör hans mål och då har han en skyldighet att reda ut det inför rätten inte någon annanstans.
Det lustiga är att varje gång du hävdar detta repeteras de fakta som faktiskt pekar på att dessa myndigheter inte är kompetenta att hantera ett fall som detta. Det blir bara mer accentuerat ju längre tiden utan åtalsbeslut går. Förundersökningen är väldigt nära sin ettårsdag och då skall det noteras att det misstänkta brottet skedde i en relativt kontrollerad miljö. Men inte ens detta lyckade ju åklageriet dra nytta av utan ett rimligt antal vittnen förhördes först fyra månader efter förundersökningens start enligt säkra källor.

Visst, jag har förstått att lagen är väldigt generös mot åklagare. Inget ansvar inför någon i princip. I min värld är det inte possitivt. Jag förstår faktiskt inte tanken bakom den ordningen.
Citera
2010-01-24, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Finns det ingen statistik på det? Annars finns ju statistik över det mesta. Hur många procent av misstänkta mördare/dråpare försätts på fri fot efter mindre än en vecka? Det skulle vara mycket intressant att få veta.

Åklagaren insåg nog ganska direkt att han/hon inte hade tillräckligt med bevis/indicier men ville ändå fortsätta att djävlas. (jag kommer inte ihåg vem av åklagarna som släppte läkaren)
Jag har åtskilliga gånger efterfrågat sådana uppgifter. Ännu har ingen kunnat återge ETT vad jag tycker relevant fall i modern tid.

Det var Brandt som inte vågade förhandla i hovrätten.
Citera
2010-01-24, 22:17
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Misstanke om mord är på advokatslang "självhäktande" dvs det behövs i stort inte mer än misstanken för att bli häktad så jag tror knappast det var bevisproblem som gjorde att åklagaren valde att häva häktningen.
Citera
2010-01-24, 22:19
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Det var Brandt som inte vågade förhandla i hovrätten.

Det är fullkomligt trams och visar på att du inte riktigt begriper processen, det finns inte en åklagare i landet som inte skulle våga processa om en häktning med mordmisstanke i hovrätten om denne ansåg att det fanns skäl för häktningen.
Citera
2010-01-24, 22:21
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Nej, det var den nuvarande förundersökningsledaren som fortfarande inte har förklarat sin syn på smärtlindring i livets slutskede och därmed låter ett otal patienter lida i onödan. Då var han "bara" förundersökningsledarens chef.

Vi talar nog inte om "smärtlindring i livets slutskede" i detta fall. Skälet till att detta med "dödscoctail" och annat olämpligt kommit på tal beror nog på de som var (alltför) snara att förklara att det läkaren hade gjort var minsann både rätt och riktigt, och helt enligt praxis. Det utspel som åklagarna sedan gjorde var ju ett direkt svar på ett rätt bestämt uttalande om läkarens principiella oskuld.

Bananchoklad kritiserar med rätta det utspelet, för åklagarna borde varit kyligare i det läget. Men det kan väl inte finnas någon som fortfarande tror att det här (eventuella) åtalet handlar om en dos enligt beprövad praxis?

Det finns åtminstone en bra anledning att snabbt ta in en dråpmisstänkt läkare utan att ge förvarning. Den borde vara uppenbar för alla som drar sig till minnes Ragnar Toss.
Citera
2010-01-24, 22:24
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Det lustiga är att varje gång du hävdar detta repeteras de fakta som faktiskt pekar på att dessa myndigheter inte är kompetenta att hantera ett fall som detta. Det blir bara mer accentuerat ju längre tiden utan åtalsbeslut går. Förundersökningen är väldigt nära sin ettårsdag och då skall det noteras att det misstänkta brottet skedde i en relativt kontrollerad miljö. Men inte ens detta lyckade ju åklageriet dra nytta av utan ett rimligt antal vittnen förhördes först fyra månader efter förundersökningens start enligt säkra källor.

Visst, jag har förstått att lagen är väldigt generös mot åklagare. Inget ansvar inför någon i princip. I min värld är det inte possitivt. Jag förstår faktiskt inte tanken bakom den ordningen.

Jag har fortfarande inte fått mer fakta avseende åklageriets/polisens fel än att åklagarna rimligen nu på slutet borde tillåta en vertikal revissin av RMV arbete.

Istället får jag höra om RMS fel, underbara påståenden om att RMV lyder under åklageriet, att läkaren greps som vilken mordmisstänkt som helst och att det har tagit tid (vilket är beklagligt men högst alldagligt).

Lagen är inte mer generös mot åklagare än andra yrkesgrupper, även om du med ditt nu legendariska åklagarhat vill ha det till det.
Citera
2010-01-24, 22:26
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns åtminstone en bra anledning att snabbt ta in en dråpmisstänkt läkare utan att ge förvarning. Den borde vara uppenbar för alla som drar sig till minnes Ragnar Toss.
Fanns det en orsak att ta in henne så borde det ha funnits en orsak att behålla henne inne (om det inte var så att åklagarna redan då insåg sitt misstag men inte ville erkänna det).
Citera
2010-01-24, 22:39
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Misstanke om mord är på advokatslang "självhäktande" dvs det behövs i stort inte mer än misstanken för att bli häktad så jag tror knappast det var bevisproblem som gjorde att åklagaren valde att häva häktningen.

Vad tror du att det berodde på då? I o m att det är i princip (med detta enda undantag) självhäktande enligt "advokatslang"

Du tror väl inte dom särbehandlade henne för att hon är läkare?
Citera
2010-01-24, 22:40
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:

Citat:
Det är fullkomligt trams och visar på att du inte riktigt begriper processen, det finns inte en åklagare i landet som inte skulle våga processa om en häktning med mordmisstanke i hovrätten om denne ansåg att det fanns skäl för häktningen.

Nej om misstanke om mord är "självhäktande" så förstår jag att de vågar. De kan ju per definition aldrig förlora. Nu hoppas jag, och tror, att domstolar har lite högre krav än så för att frihetsberöva en person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in