Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nåja. Det händer faktiskt inte helt sällan. Om man dundrar in med piketen och hundbussen och hela midevitten och plockar den misstänkta lär man ju få vederbörande i tydlig försvarsposition innan det kan hållas några som helst förhör. Vill man lura ur den misstänkte graverande upplysningar är det ofta bättre att inleda med att höra personen upplysningsvis, och sedan delge misstanke när man har fått fram något. Man kan ju ha ett diskret span om man är rädd för att mt riskerar att sticka.
Jo, det händer sällan att man kallar mordmisstänkta till förhör per telefon (men visst kan det hända) och givetvis hamnar personen direkt i försvarsposition (vilket i stort sett alla människor som hörs av polis gör, oavsett de är vittnen/målsägande/misstänkt (hela situationen vid polisförhör är ofta tillräkligt otrevlig för att man ska hamna lite på defensiven)).
Citat:
Spontant undrar jag om inte den utredningsmetoden hade varit att föredra i det här fallet oavsett om den misstänkta var skyldig eller ej. Som det nu gjordes, förlitade sig åklagaren uppenbarligen på att den misstänkta skulle förvandlas till en blöt fläck av "shock and awe"-taktiken och prompt bekänna alla brott i hela BrB, i paragrafordning. Uppenbarligen sket sig detta big time - antingen det nu var för för att den misstänkta var oskyldig, eller för att hon bara inte bröt samman. Att åklageriet inte har haft någon större lycka med sig i fallet kan väl också du utan vidare vidgå?
Nu är det iofs polisen som beslutar om hur det skall gå till rent pratiskt så åklagaren hade nog inte så mycket taktik i bakfickan.
Det mesta, så vitt man kan bedöma från sidlinjen, tycks ju vara snårskog och problem i det här ärendet så jag håller definitivt med dig om åklagarnas "lycka" i det här målet (det jag ännu inte vill utala mig tvärsäkert är om det är åklagarnas "fel" eller om ärendet helt enkelt varit knpigt och blivit därefter).
Citat:
Men våra förfäder trodde att tur har den som förtjänar den. Och när man tittar på såna här fall så är det inte utan att man börjar undra om de inte faktiskt hade rätt.
Våra förfäder trodde också att man kunde hjälpa den turen på traven genom att offra en tupp eller två så jag tvekar på om de hade rätt