2010-02-02, 19:49
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Kan hon dömas för något annat än det hon är åtalad för?

Annars var det mycket dumt av åklagaren att åtala för dråp, det kommer hon aldrig att kunna dömas för.
Minst 6 års fängelse är bara att glömma, kommer aldrig hända!

Hon kan dömas för det som ryms inom gärningsbeskrivningen ( i detta fall mord eller dråp).

Man kan gå under straffminimum i vissa fall (exv detta), så 6 år är inte minimum om läkaren döms.
Citera
2010-02-02, 19:52
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ornulf
Vittnena säger inte samma sak. USK påstår inte att läkaren har givit något.
Det är Claesson som drar sina höga växlar.
Jag har läst FUP!

Har USKan JN inte nämt något om att läkaren givit något utöver morfinet? Låter helt absurt att en åklagare skulle åberopa ett vittne till styrkande av något detta vittne inte sagt någonting om i förhör. Helt otänkbart faktiskt.
Citera
2010-02-02, 19:54
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Men... Varifrån har du fått att vittnena i detta fall säger exakt samma sak?

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2010/02/01/vittnen-sag-lakaren-ge-fli/index.xml

Vittne (V), anhörig: Ja, dropp, alltså, nånting är det ju som men sen minutrarna innan hon dör, så får hon nånting i armvecket.

Förhörsledare (F): Okej.

V: Och vad det är, det vet jag inte.

F: Och vem är det som ger det till henne?

V: (läkarens namn).

[...]

Sammanlagt har åtta personer sett i stort sett samma sak. Läkaren har blandat och gett något, men exakt vad läkaren gav är det inget vittne som vet.
Citera
2010-02-02, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datja
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2010/02/01/vittnen-sag-lakaren-ge-fli/index.xml

Vittne (V), anhörig: Ja, dropp, alltså, nånting är det ju som men sen minutrarna innan hon dör, så får hon nånting i armvecket.

[...]

Sammanlagt har åtta personer sett i stort sett samma sak. Läkaren har blandat och gett något, men exakt vad läkaren gav är det inget vittne som vet.

När exakt skedde dessa "vittnesmål"? I artikeln, som länkades, låter det faktsikt som om alla vittnen säger samma sak.... Det känns ju liite för mycket. Alla tycktes ha sett läkaren blanda ut nåt som sedan gavs. Därav min fråga, hur sent skedde dessa vittnesförhör?
Citera
2010-02-02, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datja

[...]

Detta stämmer inte!!!!!!
Jag har läst FUP.
Varför tro på Clesson. Han talar i sin sak.
Citera
2010-02-02, 20:05
Medlem
Glöm inte att delar av förhören med anhöriga var efter Barndts utspel och Claesons debattartikel i DN!
Citera
2010-02-02, 20:06
Medlem
hoppsanns avatar
Den här artikeln tror jag inte någon har länkat till tidigare.

http://www.dn.se/sthlm/matvarde-miss...khus-1.1038438

Högt mätvärde hos avlidet spädbarn ifrågasätts

"Det gick mer än tre veckor mellan flickans död och obduktionen av hennes kropp. Det mycket höga mätvärdet kan ha blivit en effekt av att sönderfallande celler med fettrika membran kan ha kommit i kontakt med det blodprov som togs, enligt Lönnqvist.
- Det prov som man tror är ett blodprov är inte längre det, utan ett blodprov kontaminerat med vävnadsvätska som mycket väl kan ha helt andra koncentrationer eftersom Pentotal är så oändligt mycket mer lättlösligt i fett än det är i vatten, säger Lönnqvist, som i polisförhöret ger räkneexempel på hur mätvärdet kan ha påverkats."

Den 21 januari kallades ovanstående läkare till förhör om detta på uppdrag av den anklagade läkarens advokat.

Någon expert av denna typ borde väl åklagarna har pratat med mycket tidigare i utredningen.

Det är också lite konstigt att han inte la ner åtalet efter detta förhör.
Citera
2010-02-02, 20:07
Medlem
Glöm inte att vissa förhör med anhöriga var efter det att Brandt hade framträtt med sina teorier om gifsprutor och Claesson hade utpekat läkaren i en Debattartikel i DN.
Citera
2010-02-02, 20:12
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Glöm inte att vissa förhör med anhöriga var efter det att Brandt hade framträtt med sina teorier om gifsprutor och Claesson hade utpekat läkaren i en Debattartikel i DN.

Det sambandet har jag inte tänkt på.

Är det verkligen lagligt att åberopa vittnen efter att åklagaren har gått ut och berättat hur han anser att allt har gått till?
Citera
2010-02-02, 20:12
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Detta stämmer inte!!!!!!
Jag har läst FUP.

Fast han skulle ju stå fullkomligt med brallorna vid fötterna om han åberopade vittnen med en viss bevisuppgift om dessa vittnen inte hade sagt så i förhör, själva bevisuppgiften i stämningansökan har ju inget bevisvärde i sig så det vore fullkomligt idiotisk/kontraprooduktivt att åberopa dem om det inte stämde. Kan du (som har FUPen) gå igenom förhörspersonerna och tala om vilka som inte sagt det som de skall höras om i tingsrätten.
Citera
2010-02-02, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
"Det gick mer än tre veckor mellan flickans död och obduktionen av hennes kropp. Det mycket höga mätvärdet kan ha blivit en effekt av att sönderfallande celler med fettrika membran kan ha kommit i kontakt med det blodprov som togs, enligt Lönnqvist.

http://www.dn.se/sthlm/matvarde-miss...khus-1.1038438
Detta var jävligt intressant!
Där här man ju hela förklaringen (samt hela åtalet) till det smått osannolika 1000-faldiga mätvärdena.
Kemisten som agerade rättsläkare var för dåligt utbildad/påläst helt enkelt, och hela åtalet faller ihop som ett korthus... kanske?
Senast redigerad av Lars365 2010-02-02 kl. 20:23.
Citera
2010-02-02, 20:14
Medlem
datjas avatar
Citat:
Detta stämmer inte!!!!!!
Jag har läst FUP.

Jag påstår inte att det stämmer. Det var bara ett svar på eloges fråga om varifrån uppgiften om vittnens samstämmighet kan härröra.

Lägg upp din inscannade FUP på piratebay är du bussig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in