Även inför hela släkten kan det underförstådda funka. Jag tror att hela den upprörda stämningen beror på att dödshjälp är väldigt vanligt om än inte tillåtigt och nu har en dödshjälpare torskat.
Det räcker ju att anta att dödshjälp (barmhärtighetsmord) inte är alldeles ovanligt.
Jag har varit väldigt frågande till Bergakungens förslag att åklagaren har ett kort i rockärmen som inte riktigt syns i stämningsansökan, men här finns faktiskt ett sådant kort. Möjligen finns det fler sådana kort
Det finns ju tydligen ett antal "kort" av den här karaktären att hämta ur FU. Helt klart är det så att det finns besvärande uppgifter, och mina kommentarer om "ess i rockärmen" har nog övertolkats. Men finns ett antal motsägande vittnesmål och kanske en misstanke om att några i personalen inte berättat sanningen rakt av, så bör man kanske kunna acceptera att åtalet drivs vidare.
Att döma av vissa datalistor så har sprutpumpen stängts av innan L avlider, eller i vart fall före kl. 22.02 - och detta borde föranleda tråddeltagarna att formulera nya, friska hypoteser.
I det här sammanhanget är det väl mer passande att hypoteserna är lite sjuka:
22.02 slogs morfinpumpen av för att undvika befarat blockage när den kraftfulla dödssprutan skulle ges. Döden antas alltså ha inträtt vid en senare tidpunkt, förslagsvis kl. 22.13. - 22.02, som angetts i journalen, kan ha förväxlats, alt. (o)medvetet matchats mot tidsuppgiften i Clinisoft.
Att det framgår att viss personal verkar ha varit medveten om att babyn skulle dö exakt 22.02. Hur kunde man veta det?
Intressant är också att morfinpumpen verkar ha stängts av innan babyn dog.
Läs f ö gärna letsdoits inlägg idag och igår några varv.
Att stänga av en infusion med opiater är inte ovanligt inför en sondmatning (åtminstone för vuxna patienter, jag har aldrig arbetat med prematura barn). Det är troligtvis därför man stängt av denna.
Anhöriga hade ju velat att hon skulle få mat, det talar ju många vittnen om . . . . . .
Som det ser ut finns bara JN:s uppgifter betr. rutiner mm. - Det vore intressant att höra VL:s version.
(1:05:26)
FL: Och när L avlider, så går ju då maskiner och allting. Vad gör ni? – Alltså: L avlider.
JN: Um.
FL: Vad gör ni?
JN: Eh… finns där… till föräldrarna. Håller om dom. Finns där i närheten så de känner att… en trygghet.
FL: Um.
FL: Maskiner och sånt där, då?
JN: Det stänger man ju av efter en stund Jag menar, det är inte det första man stänger av, för att man låter ju föräldrarna… Ja, man håller ju om dom, och...
JN: [Ohörbart]och så när man känner att det finns utrymme så backar man bak och stänger av medicinerna, då.
FL: Vad säger du… vad då… Back… Alltså…
JN: [Ohörbart]stolarna, bakåt, eller vad man nu… om man sitter på en stol, eller man går… man backar bakåt när man känner att dom vill sitta själv och hålla om barnet – eller L, då, i det här fallet. Backar…
FL: När man pratar då om maskiner och sånt där; den går ju då den här morfinpumpen…
FL: …och sen nåt vanligt dropp, eller nån liknande; natrium eller nånting sånt där kanske rullar också, men vi vet…
FL: Vi har i vilket fall morfinpumpen här.
FL: Vet du när den stängs av?
JN: Inte omedelbart, men om det tog fem minuter, eller det tog tjugo minuter, det har jag ingen aning om, men den gick en stund efteråt – som vi satt och pratade med föräldrarna och sa att det var över nu och… ja.
FL: Det kan vara fem, tio minuter efter?
JN: Ja.
FL: En gissning bara?
JN: Ja, alltså vi stängde ju inte av den på en gång.
FL: Omedelbart.
JN: Nej, det gjorde vi ju inte, så att tidsmässigt så gick det ett tag efteråt, ja.
FL: Um. – Vem är det som stänger av?
JN: [Tankepaus] Det måste vara V. – Det är det jag minns… tror att det var. Det var ju hon som var på rummet.
FL: V?
FL: I och med att hon är där?
FL: Har du befogenhet att stänga av… pumpen?
JN: Nej.
FL: Har du gjort det vid nåt tillfälle?
JN: Om det är nån som har sagt till mig att ”du kan stänga av den”; mot ordination, ja - inte annars… så får jag inte det.
FL: Kommer du ihåg om det var så i det här fallet?
JN: Nej, jag kommer inte ihåg att jag stängde av den, eller fick nåt muntligt… För ofta brukar det vara när det gäller sånt där som Alfagan och såna här saker…
FL: Vad sa du?
JN: Alfagan – om man ger Alvedon; flytande, så brukar det gå en sån här pump.
JN: Nu hade inte L det, men då ska det gå på 20 minuter. Så brukar dom säga, till exempel, att om 20 minuter så är det just den här sprutpumpen som kommer att pipa.
JN: Och då står den på Alfagan. Då får du stänga av den.
JN: Så då har jag fått en ordination på…
FL: Um, um.
JN: …att stänga av just Alfaganet…
JN: …som brukar vara i dom pumparna.
JN: Samma apparat är det väl, ja.
FL: Du kommer inte ihåg i vilket fall att du stängde pumpen vid det här tillfället, då, eller att du fick nån muntlig ordination på det, då?
FL: Så det troliga är då att det är V, då, som har stängt den.
JN:Um.
FL: Vad är det som gör att du inte har befogenhet egentligen, då? Är… är det inte bara att trycka på nån knapp eller nånting… på en sån här pump?
JN: Nej, eftersom det är medicin så har vi inte befogenheten.
FL: Um. Men efter ordination så… så får du göra det?
JN: Ja, om det är till exempel… som Alfagan, när det är, eh… flytande Alvedon…
JN: Det är inte lika blandade läkemedel i det, då.
FL: Nej.
JN: Så därför kan man ge en sån ordination, eller muntlig ordination, till mig att stänga av, men det är…
JN: Ja, men direkt när det gäller andra mediciner som är ordinerat och det, då har inte vi behörighet… för om vi skulle trycka på fel knapp eller nånting…
FL: Ok, Ok.
JN: …så kan det bli illa, så att därför får vi inte stänga av, då.
FL: Och det är sanktionerat, liksom, att det här… att det kan gå till på det sättet att du får en muntlig ordination, och så är det OK, alltså?
JN: Ja, men… Men det är på… när det gäller Alfagan och det – um.
JN: De gångerna kan jag röra… den pumpen.
FL: Gäller det samma sak vid… vid… alltså blanda mediciner och sånt där, att du får en muntlig ordination?
FL: Utan när det gäller medicin; ren medicin, så är det… har du inga befogenheter alls?
JN: Ingen medicin alls.
FL: I och med att du är undersköterskan, och det är inte er roll, alltså?
JN redogör väl för sina egna rutiner.
Däremot fattas ju den befattningshavare som oftast är mest central i vården; Sjuksköterskan. Varken läkaren eller uskan. har ju den bild som en ssk. normalt har, det är ju därför det blr en hel del förväxlingar av skeendena i vittnesmålen. Det står ju elt klart för en kliniker.
Att polisen sedan rör till det extra gör inte saken bättre.
Att det som eloge antytt skulle ha förekommit något "mörkande" i fråga om vittnesmålen i FUP:en här i tråden kan jag inte hålla med om. Vi är rätt många som länge haft tillgång till hela det materialet. Det jag däremot finner anmärkningsvärt är istället att man i utredningen inte företagit ett enda uppföljande förhör för att försöka reda ut och bringa klarhet i de många motstridiga uppgifterna. Förhören hölls mars - juni 2009(!) Underbetyg till åklagaren och utredarna alltså!
Jag befinner mig fn på resa och har följaktligen inte tillgång till mitt material. Eftersom frågan om vittnesmålen blivit "het" ska jag emellertid be att få återkomma med den sammanställning och analys av samtliga intressanta vittnesuppgift som jag jobbat med ett tag senare i veckan. Jag kommer då att lägga upp den för nedladdning som tidigare.
Att det som eloge antytt skulle ha förekommit något "mörkande" i fråga om vittnesmålen i FUP:en här i tråden kan jag inte hålla med om. Vi är rätt många som länge haft tillgång till hela det materialet. Det jag däremot finner anmärkningsvärt är istället att man i utredningen inte företagit ett enda uppföljande förhör för att försöka reda ut och bringa klarhet i de många motstridiga uppgifterna. Förhören hölls mars - juni 2009(!) Underbetyg till åklagaren och utredarna alltså!
Jag befinner mig fn på resa och har följaktligen inte tillgång till mitt material. Eftersom frågan om vittnesmålen blivit "het" ska jag emellertid be att få återkomma med den sammanställning och analys av samtliga intressanta vittnesuppgift som jag jobbat med ett tag senare i veckan. Jag kommer då att lägga upp den för nedladdning som tidigare.
Man kan kalla det vad man vill, men det tog över ett år för uppgiften om silverfatet, förlåt plåtbrickan, att nå tråden och det är anmärkningsvärt. Så jag ser fram mot din sammanställning med spänd förväntan. Vi skall nog kunna slå ihjäl tiden fram till rättegången.
Har du någon tanke om den märkliga tidsangivelsen för apparatavslut?
Ser fram emot Bustophers sammanställning. Nu vägs vissa meningar på guldvåg utan att helheten tas in.
De tidiga förhören (innan mediacirkusen) pekar på i princip ingenting. Efter mediacirkusen blir vittnesmålen tydligare och tydligare till att till sist gränsa till det teatrala. För egen del ser jag en ganska låg grad av trovärdighet på totalen. Det kommer blir väldigt svårt att få fram vad som hände på salen egentligen.
Det förhör som jag själv inte läst tidigare (saknades i min FuP) var förhöret med Jeanette. Min huvudsakliga slutsats från det är att hon då och då dabbar med medicin och pumpar trots att hon inte skall. Relevans för fallet? Oklart.
Innan folk blir alltför höga på konspiratoriska tankar:
- Verklig död är alltid tidigare än dokumenterad död.
- Pumpar mm kan gå som vanligt även när Clinisoft inte längre får information.
Jag räknade med att du skulle komma in och säga att tidsangivelsen är en artefakt. Det brukar vara din patentlösning när du vill att uppgifter skall försvinna.
Nu förstår jag inte riktigt vart du vill komma med dina triviala påståenden. Bättre vill det till om vi inte skall tvingas in i konspiratoriska tankar.
Jag räknade med att du skulle komma in och säga att tidsangivelsen är en artefakt. Det brukar vara din patentlösning när du vill att uppgifter skall försvinna.
Nu förstår jag inte riktigt vart du vill komma med dina triviala påståenden. Bättre vill det till om vi inte skall tvingas in i konspiratoriska tankar.
Du kan välja att bortse från verkligheten och skapa din egen bubbla eller se saker för vad de är.
Mindre skillnader i tid mellan Clinisoft, journalförd tid för död och vittnesmål när pumpar var på/stängdes av tas helt bort av de felkällor som jag redogjorde för.
Det ni gräver i nu är en ren återvändsgränd bevismässigt.
Edit: För att kvalificera min sista kommentar kan vi prata tid. Jag har inte dokumentationen framför mig men det krävs kraftiga skillnader i tidsangivelse för att det skall vara ett observandum. Hur lång tid pratar vi om (som exempel är 15min hit eller dit fullständigt irrelevant)?
Senast redigerad av Sikhander 2011-05-15 kl. 14:04.