2011-05-14, 22:03
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Även inför hela släkten kan det underförstådda funka. Jag tror att hela den upprörda stämningen beror på att dödshjälp är väldigt vanligt om än inte tillåtigt och nu har en dödshjälpare torskat.

Det räcker ju att anta att dödshjälp (barmhärtighetsmord) inte är alldeles ovanligt.
Citera
2011-05-14, 22:11
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag har varit väldigt frågande till Bergakungens förslag att åklagaren har ett kort i rockärmen som inte riktigt syns i stämningsansökan, men här finns faktiskt ett sådant kort. Möjligen finns det fler sådana kort

Det finns ju tydligen ett antal "kort" av den här karaktären att hämta ur FU. Helt klart är det så att det finns besvärande uppgifter, och mina kommentarer om "ess i rockärmen" har nog övertolkats. Men finns ett antal motsägande vittnesmål och kanske en misstanke om att några i personalen inte berättat sanningen rakt av, så bör man kanske kunna acceptera att åtalet drivs vidare.
Citera
2011-05-14, 23:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Att döma av vissa datalistor så har sprutpumpen stängts av innan L avlider, eller i vart fall före kl. 22.02 - och detta borde föranleda tråddeltagarna att formulera nya, friska hypoteser.
I det här sammanhanget är det väl mer passande att hypoteserna är lite sjuka:

22.02 slogs morfinpumpen av för att undvika befarat blockage när den kraftfulla dödssprutan skulle ges. Döden antas alltså ha inträtt vid en senare tidpunkt, förslagsvis kl. 22.13. - 22.02, som angetts i journalen, kan ha förväxlats, alt. (o)medvetet matchats mot tidsuppgiften i Clinisoft.
Citera
2011-05-15, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puff

[- - -]

Vad är det som är så intressant då?

Att det framgår att viss personal verkar ha varit medveten om att babyn skulle dö exakt 22.02. Hur kunde man veta det?

Intressant är också att morfinpumpen verkar ha stängts av innan babyn dog.

Läs f ö gärna letsdoits inlägg idag och igår några varv.
Citera
2011-05-15, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Att det framgår att viss personal verkar ha varit medveten om att babyn skulle dö exakt 22.02. Hur kunde man veta det?

Intressant är också att morfinpumpen verkar ha stängts av innan babyn dog.

Läs f ö gärna letsdoits inlägg idag och igår några varv.
Att stänga av en infusion med opiater är inte ovanligt inför en sondmatning (åtminstone för vuxna patienter, jag har aldrig arbetat med prematura barn). Det är troligtvis därför man stängt av denna.

Anhöriga hade ju velat att hon skulle få mat, det talar ju många vittnen om . . . . . .
Citera
2011-05-15, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Som det ser ut finns bara JN:s uppgifter betr. rutiner mm. - Det vore intressant att höra VL:s version.
JN redogör väl för sina egna rutiner.

Däremot fattas ju den befattningshavare som oftast är mest central i vården; Sjuksköterskan. Varken läkaren eller uskan. har ju den bild som en ssk. normalt har, det är ju därför det blr en hel del förväxlingar av skeendena i vittnesmålen. Det står ju elt klart för en kliniker.

Att polisen sedan rör till det extra gör inte saken bättre.
Citera
2011-05-15, 09:40
Medlem
Bustophers avatar
Att det som eloge antytt skulle ha förekommit något "mörkande" i fråga om vittnesmålen i FUP:en här i tråden kan jag inte hålla med om. Vi är rätt många som länge haft tillgång till hela det materialet. Det jag däremot finner anmärkningsvärt är istället att man i utredningen inte företagit ett enda uppföljande förhör för att försöka reda ut och bringa klarhet i de många motstridiga uppgifterna. Förhören hölls mars - juni 2009(!) Underbetyg till åklagaren och utredarna alltså!

Jag befinner mig fn på resa och har följaktligen inte tillgång till mitt material. Eftersom frågan om vittnesmålen blivit "het" ska jag emellertid be att få återkomma med den sammanställning och analys av samtliga intressanta vittnesuppgift som jag jobbat med ett tag senare i veckan. Jag kommer då att lägga upp den för nedladdning som tidigare.
Citera
2011-05-15, 11:34
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Att det som eloge antytt skulle ha förekommit något "mörkande" i fråga om vittnesmålen i FUP:en här i tråden kan jag inte hålla med om. Vi är rätt många som länge haft tillgång till hela det materialet. Det jag däremot finner anmärkningsvärt är istället att man i utredningen inte företagit ett enda uppföljande förhör för att försöka reda ut och bringa klarhet i de många motstridiga uppgifterna. Förhören hölls mars - juni 2009(!) Underbetyg till åklagaren och utredarna alltså!

Jag befinner mig fn på resa och har följaktligen inte tillgång till mitt material. Eftersom frågan om vittnesmålen blivit "het" ska jag emellertid be att få återkomma med den sammanställning och analys av samtliga intressanta vittnesuppgift som jag jobbat med ett tag senare i veckan. Jag kommer då att lägga upp den för nedladdning som tidigare.
Man kan kalla det vad man vill, men det tog över ett år för uppgiften om silverfatet, förlåt plåtbrickan, att nå tråden och det är anmärkningsvärt. Så jag ser fram mot din sammanställning med spänd förväntan. Vi skall nog kunna slå ihjäl tiden fram till rättegången.

Har du någon tanke om den märkliga tidsangivelsen för apparatavslut?
Citera
2011-05-15, 11:51
Medlem
Innan folk blir alltför höga på konspiratoriska tankar:

- Verklig död är alltid tidigare än dokumenterad död.
- Pumpar mm kan gå som vanligt även när Clinisoft inte längre får information.
Senast redigerad av Sikhander 2011-05-15 kl. 11:53.
Citera
2011-05-15, 12:16
Medlem
Ser fram emot Bustophers sammanställning. Nu vägs vissa meningar på guldvåg utan att helheten tas in.

De tidiga förhören (innan mediacirkusen) pekar på i princip ingenting. Efter mediacirkusen blir vittnesmålen tydligare och tydligare till att till sist gränsa till det teatrala. För egen del ser jag en ganska låg grad av trovärdighet på totalen. Det kommer blir väldigt svårt att få fram vad som hände på salen egentligen.

Det förhör som jag själv inte läst tidigare (saknades i min FuP) var förhöret med Jeanette. Min huvudsakliga slutsats från det är att hon då och då dabbar med medicin och pumpar trots att hon inte skall. Relevans för fallet? Oklart.
Citera
2011-05-15, 12:44
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Innan folk blir alltför höga på konspiratoriska tankar:

- Verklig död är alltid tidigare än dokumenterad död.
- Pumpar mm kan gå som vanligt även när Clinisoft inte längre får information.
Jag räknade med att du skulle komma in och säga att tidsangivelsen är en artefakt. Det brukar vara din patentlösning när du vill att uppgifter skall försvinna.

Nu förstår jag inte riktigt vart du vill komma med dina triviala påståenden. Bättre vill det till om vi inte skall tvingas in i konspiratoriska tankar.
Citera
2011-05-15, 13:33
Medlem
Citat:
Jag räknade med att du skulle komma in och säga att tidsangivelsen är en artefakt. Det brukar vara din patentlösning när du vill att uppgifter skall försvinna.

Nu förstår jag inte riktigt vart du vill komma med dina triviala påståenden. Bättre vill det till om vi inte skall tvingas in i konspiratoriska tankar.

Du kan välja att bortse från verkligheten och skapa din egen bubbla eller se saker för vad de är.

Mindre skillnader i tid mellan Clinisoft, journalförd tid för död och vittnesmål när pumpar var på/stängdes av tas helt bort av de felkällor som jag redogjorde för.

Det ni gräver i nu är en ren återvändsgränd bevismässigt.

Edit: För att kvalificera min sista kommentar kan vi prata tid. Jag har inte dokumentationen framför mig men det krävs kraftiga skillnader i tidsangivelse för att det skall vara ett observandum. Hur lång tid pratar vi om (som exempel är 15min hit eller dit fullständigt irrelevant)?
Senast redigerad av Sikhander 2011-05-15 kl. 14:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in