2010-02-02, 18:19
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Och då är frågan: Hur mycket tid hade vittnena på sig att prata sig samman? Har för mig att det tog ett tag innan man tog in uppgifter?
Åklagaren väntade tre månader innan de förhördes om jag minns rätt.
Citera
2010-02-02, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Åklagaren väntade tre månader innan de förhördes om jag minns rätt.

Tack för svar - det handlar då alltså inte om ögonvittnesskildringar utan om något helt annat - det mänskliga minnet är ju inte konstant (Även om vi vill tro det) - innehållet förändras över tid och dessutom har tid funnits för att kreera en historia, man har färgat av sig på varandra och påverkat varandra.

Varför väntade man med förhören?
Citera
2010-02-02, 18:31
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Tack för svar - det handlar då alltså inte om ögonvittnesskildringar utan om något helt annat - det mänskliga minnet är ju inte konstant (Även om vi vill tro det) - innehållet förändras över tid och dessutom har tid funnits för att kreera en historia, man har färgat av sig på varandra och påverkat varandra.

Varför väntade man med förhören?

Det undrar nog alla. Bara åklagaren som vet.
Citera
2010-02-02, 18:38
Medlem
Citat:
Enligt modern vittnespsykologi är dessa ögonvittnesskildringar värda noll och intet!
Omedelbart efter utan att haft minsta chans att tala med någon annan, det är det enda som är värt något i realiteten. Allt annat är i stort sätt värdelöst om man är ute efter en korrekt bild av vad som verkligen inträffat!

Minnet är som tidigare påpekat inte alls som man kan tro, det är mycket selektivt, mycket enkelt att förändra och detta utan att den som minns ens är medveten om detta.
Man tror att man minns, men i verkligheten har man inkluderat vad andra tror sig ha sett, osv.

När poliser frågar om signalement på en förövare (i USA) så kan det skifta ifrån allt mellan liten ung svart kille utan skäggväxt till stor spansk man med skägg, och jag skojar inte!
Så vad utredarna då gör är att bestämma vem man tror har bäst och trovärdigast bild av det som skett, skulle alla vittnesmål sammanfogas har man absolut ingenting att gå efter.
Senast redigerad av Lars365 2010-02-02 kl. 18:47.
Citera
2010-02-02, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Enligt modern vittnespsykologi är dessa ögonvittnesskildringar värda noll och intet!
Omedelbart efter utan att haft minsta chans att tala med någon annan, det är det enda som är värt något i realiteten. Allt annat är i stort sätt värdelöst om man är ute efter en korrekt bild av vad som verkligen inträffat!

Lägg till det som alla läkare vet. I en situation där du drabbas oerhört svårt av något är minnet svagt. Hur många av er har hört en släkting eller vän berätta om det där läkarbesöket där de fick reda på att de led av X men sedan fick de ingen information om någonting alls (dvs läkaren var helt kass)? Det finns naturligtvis dåliga läkare men det huvudsakliga skälet till den vanliga berättelsen ovan är våra egna hjärnors oförmåga att ta till sig saklig information under svår emotionell stress.
Citera
2010-02-02, 19:02
Medlem
Citat:
det mänskliga minnet är ju inte konstant (Även om vi vill tro det) - innehållet förändras över tid och dessutom har tid funnits för att kreera en historia, man har färgat av sig på varandra och påverkat varandra.
Att alla säger samma sak med exakt samma ordalydelse är i stort sätt ett 100% bevis på att dom talat ihop sig (medvetet eller omedvetet) om vad dom ska säga!

Alltså ursäkta men allt annat är extremt osannolikt! Man minns inte exakt samma, så är det bara!

Och detta vet ju självfallet åklagaren om, horribelt!
Senast redigerad av Lars365 2010-02-02 kl. 19:06.
Citera
2010-02-02, 19:09
Medlem
Citat:
Att alla säger samma sak med exakt samma ordalydelse är i stort sätt ett 100% bevis på att dom talat ihop sig (medvetet eller omedvetet) om vad dom ska säga!

Alltså ursäkta men allt annat är extremt osannolikt! Man minns inte exakt samma, så är det bara!

Jag har läst FUP och det spretar åt alla håll. En del av klanen har sett en annan inte. De som sett har sett olika.
Citera
2010-02-02, 19:21
Medlem
eloges avatar
Citat:

Men... Varifrån har du fått att vittnena i detta fall säger exakt samma sak?
Citera
2010-02-02, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Men... Varifrån har du fått att vittnena i detta fall säger exakt samma sak?

Vittnena säger inte samma sak. USK påstår inte att läkaren har givit något.
Det är Claesson som drar sina höga växlar.
Jag har läst FUP!
Citera
2010-02-02, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ornulf
Jag har läst FUP!

Du har inte möjlighet att få FUP inscannad och dela med dig till oss övriga? *flirt, flirt*
Citera
2010-02-02, 19:38
Medlem
datjas avatar
Citat:
Jag har läst FUP!

Snälla, kan du lägga upp det elektroniskt någonstans så att fler får del av det! (Jag förmodar att FUP är neutrum.)
Citera
2010-02-02, 19:41
Medlem
Citat:
USK påstår inte att läkaren har givit något.
Det är Claesson som drar sina höga växlar. Jag har läst FUP!
Vilken soppa/sopa! Rättsväsendet sjunker bara djupare och djupare ner i dyn i mina ögon... och väldigt väldigt många andras.
Snacka om att tro att man är gud och tro sig kunna göra precis vad man känner för och sakna både moral och heder.
Tror att någon faktiskt måste börja röja upp i denna verklighetsfrånvända maktfullkomliga lekstuga!

Who controls the controllers?
Senast redigerad av Lars365 2010-02-02 kl. 19:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in