2010-03-04, 18:56
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Det här har vänts ut och in på många gånger i tråden tidigare men för att summera alternativen kort:

Ingen människa, stor eller liten, överlever mer än en mycket kort ögonblick om hjärnan får blod med en koncentration på 2000 mikrogram/ml. Den uppfattningen har även RMV:s "experter" gett uttryck för:
"… ska man göra det väldigt enkelt så kan man säga att antingen så kan man tänka sig att mal) ger en jättedos Tiopentai och den här koncentrationen är då så jättehög, om den avspeglar koncentrationen i hela systemet, då skulle man tvär dö i princip eller dö inom några minuter."……

"… den koncentration som diskuteras här är så jättehög, man skulle tvärdött långt innan man nådde upp till dessa koncentrationer."
(FUP sid 55)

Att steg för steg genom små injektioner "bygga upp" en koncentration på 2000 mikrogram/ml fungerar inte heller för någonstans på vägen upp mot 2000 kommer man att passera en koncentration som är tillräckligt hög för att vara dödande. Och den ligger långt under 2000 mikrogram/ml för en patient som inte har mekanisk ventilation. Även detta är en uppfattning som delas av RMV:s experter:
"… i och med att den är så höga den här koncentrationen som flickan har så måste den ha byggts upp relativt snabbt, man kan inte långsiktigt eller det ter sig som relativt orealistiskt att man långsamt skulle komma upp på den här nivån. Hon borde ha avlidit tidigare då, på en lägre nivå, innan hon når de här skyhöga." (FUP sid 56)

Ingenstans svarar du, så vitt jag ser,på om hon kan ha fått först en (1) liten dos och sedan en hästdos.
Citera
2010-03-04, 19:03
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Jag förstod att du menade vävnadsvätska från flickan med något "annat" och min frågeställning utgår ifrån det så kommentera den gärna.

OK, då var det jag som missförsto dig. Hoppas det blir rätt nu.

Bra fråga! Om jag räknar med en molvikt för Fenemal på 232 mikrogram/millimol så skulle 20 mikrogram/ml motsvara 86 mikromol/liter. Sjukhuslabbets värde för samma dag var 127 mikromol/liter. Ingen jättedifferens men jag skulle nog inte vilja dra några längre gående slutsatser i vare sig den ena eller andra riktningen med det underlag jag har betr. analysmetod etc.
Senast redigerad av Bustopher 2010-03-04 kl. 19:10.
Citera
2010-03-04, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Då upprepar jag vad eloge tidigare skrev:

Om de använt Thiopental som induktionsmedel i samband med MR undersökningen alternativt mot kramperna emedan flickan låg i respirator är svaret nej.
Citera
2010-03-04, 19:08
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Ingenstans svarar du, så vitt jag ser,på om hon kan ha fått först en (1) liten dos och sedan en hästdos.

Nu får du faktiskt ge dig och börja tänka litet själv!

Om hon har fått en "hästdos" gäller alternativet 1 förutsatt att den "lilla" dosen inte var så stor att redan den skapat en dödlig koncentration.

För övrigt förstår jag inte vad idén skulle vara med att först ge en "liten" dos och sedan en "hästdos".
Citera
2010-03-04, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Den halt Fenemal som RMV "hittade" i september 2009 när de tittade på kromatogrammet från den 17 oktober 2008 var 19 mikrogram/ml. Midazolam var negativt. På kromatogrammet från den 23 oktober 2008 "hittade" man 22 mikrogram/ml Fenemal och 6 mikrogram/ml pentobarbital.

Märkligt att Midazolam är negativt. Neonataler har 6-12h halveringstid. Det metaboliseras i levern vilket Fenemalet tidigare visat kan ha haft en nedsatt funktion. Hon fick i sig mycket enligt listorna de sista fem dygnen. Det är mycket fettlösligt. Återigen märkligt.
Citera
2010-03-04, 19:18
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Var Claesson skrivit under debattartiklar med "giftcocktails och avrättningar" i? Har du någon länkt till det där med Brandt (det är inte omöjligt att hon sagt något sånt men jag vill gärna se det, särskillt med bakgrund i Aftonbladets minst sagt svaga grund för ev påtåenden från henne tidigare)?
Ska vi dra hela tråden från början? Om du verkligen försöker förstå (vilket du tidigare inte har gjort) så rekommenderar jag att du läser tråden från början.

Tidningsartikeln har diskuterats ingående för länge sedan.

Rubriken på artikeln är:
"Linnea fick en dödscocktail"

och i artikeln kan man läsa:
"Flickan fick i sig en vedertagen cocktail som används vid aktiv dödshjälp, säger åklagaren Elisabeth Brandt."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4615004.ab#

Om en vecka är det ett år sedan artikeln publicerades. Läs om tråden från början och du kommer att hitta svar på alla dina frågor.
Citera
2010-03-04, 19:41
Medlem
Citat:
Ja men du anförde det som argument för att leverfunktionen inte kunde vara nedsatt inte att den skulle vara ur funktion helt.

Jodå valda delar.

Var Claesson skrivit under debattartiklar med "giftcocktails och avrättningar" i? Har du någon länkt till det där med Brandt (det är inte omöjligt att hon sagt något sånt men jag vill gärna se det, särskillt med bakgrund i Aftonbladets minst sagt svaga grund för ev påtåenden från henne tidigare)?

http://www.dn.se/opinion/debatt/horribelt-lagercrantz-1.816763
Citera
2010-03-04, 19:59
Medlem
Citat:
Ja men du anförde det som argument för att leverfunktionen inte kunde vara nedsatt inte att den skulle vara ur funktion helt.

Jodå valda delar.

Det ena citatet står för Brandt och jag har många gånger irriterat mig på att jag inte sparade inspelninegn av hennes uttalanden i samband med häktningsförhandlingen. Det senare står för Claesson som jämförde med avrättningar i sin debattartikel.

Nå jag tror du missförstod mig i den första delen. Jag skrev kanske slarvigt.

Det mesta nu är omtag av sådant som diskuterades i tråden redan i mars/april men visst någon ny vinkel kanske belyses.
Citera
2010-03-04, 20:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Om de använt Thiopental som induktionsmedel i samband med MR undersökningen alternativt mot kramperna emedan flickan låg i respirator är svaret nej.
Det borde väl VL veta, i så fall - och vid det här laget redan ha kommunicerat - eftersom hon ansvarade för barnets vård under tiden på BIVA.
Citera
2010-03-04, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det borde väl VL veta, i så fall - och vid det här laget redan ha kommunicerat - eftersom hon ansvarade för barnets vård under tiden på BIVA.

Även om en läkare inte har kontroll över allt som händer borde hon veta vilka behandlingsalgoritmer på Astrid Lindgren som inkluderar Thiopental (om några) och om flickan rimligtvis har fått en sådan behandling/undersökning.
Citera
2010-03-04, 20:35
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Även om en läkare inte har kontroll över allt som händer borde hon veta vilka behandlingsalgoritmer på Astrid Lindgren som inkluderar Thiopental (om några) och om flickan rimligtvis har fått en sådan behandling/undersökning.
Vid vård under de dagar som föregick den sista kanske läget var det samma som sista dagen. Thiopental kan ha funnits förberett men bara de som var närvarande vet om det verkligen behövde användas.
Citera
2010-03-04, 20:38
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ornulf
http://www.dn.se/opinion/debatt/horr...rantz-1.816763
Den artikeln hade jag glömt.

Det är alltså inte bara två åklagare som inte förstår vad de inte förstår, utan fyra stycken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in