2010-02-01, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebook
Dock inte patienter som inte kan andas själv och som man precis tagit bort respiratorn på medan man väntar på att de ska dö...

Med tanke på att respiratorn kopplats bort och det dröjde några timmar innan barnet dog så lär det ha andats på egen hand.

Varför ska man inte hålla venkatetrarna rena? De används ju för att snabbt och enkelt kunna ge mediciner då patienten behöver dem. När patienten snabbt behöver medicin, tex då det krampar, vill man inte börja leta efter en lämplig blodåder att sätta nålen i, då är en öppen venkateter guld värd. Man kan snabbt ge patienten medicinen utan att behöva strula en massa med att hitta rätt med nålen.
Citera
2010-02-01, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frk Nyfiken
"Varför har det inte kommit fram att en av föräldrarna har ett multihandikappat syskon ....
Detta har föräldrarna liksom syskonen hjälp till att sköta, vana vid allt som hör sjukvården till...."

http://krassman-inyourface.blogspot.com/2010/02/starka-bevis-enligt-aklagaren.html

Hämtade ovan citat från en av kommentatorerna på detta blogginlägg. Har inte hört något om detta, men det stärker ju tankarna om att fler kunnat/haft kunskap nog för att ge en injektion! Tja, förutsatt att det är sant och det vet jag inte.

Om det stämmer torde det vara av yttersta vikt att åklagaren har stängt möjligheten att familjen avslutade det hela själva. Blir än mer relevant att gå igenom förundersökningen.
Citera
2010-02-01, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
De psykologiska aspekterna är en stor del av all vård.
Absolut. Det är dock inte tillåtet för en läkare att ljuga för en patient om ett läkemedel eller icke-läkemedel. Det är ännu mer otillåtet att låtsas behandla en patient för att tillfredsställa någon annan än den patienten.
Citera
2010-02-01, 20:02
Medlem
Citat:
Ja, och det verkar finnas vittnesmål på att det var exakt det som hände...7 stycken?

Jag har tidigare sagt att jag har två huvudsakliga problem med åtalet utifrån den information som vi sitter på:

1) RMVs analys är gravt bristfällig. Frågan är om den överhuvud taget kan fastställa att något är väldigt fel (dvs finns det ett brott?).

2) Utpekandet av läkaren. Jag har fortfarande inte förstått varför läkaren är den huvudmisstänkte (jag antar här att ett brott faktiskt har begåtts). Givet mammans blogg föreligger ett motiv att sätta dit vården och föräldrarna/familjen var ensamma med alla sprutor på rummet under lång tid. Om informationen tidigare i tråden stämmer - att de har ett multihandikappat syskon och manade på läkaren att avsluta flickans lidande - blir den här delen än viktigare att bottna i. I tillägg kommer den extremt stora dos som krävs för att försöka backa in i RMVs analys - en medicinskt kunnig person skulle aldrig ge den dosen om syftet var att faktiskt avsluta flickans liv i förtid.
Citera
Medlem
Dalailamas avatar
Om vi bortser ifrån det juridiska och utgår ifrån att läkaren begått gärningen.

Varför tror ni att läkaren agerade som hon gjorde?
Anser ni att det var rätt eller fel?
Citera
Medlem
Citat:
Absolut. Det är dock inte tillåtet för en läkare att ljuga för en patient om ett läkemedel eller icke-läkemedel.
Nu handlar det ju inte om det strikt enligt en regelbok är tillåtet eller inte utan mer om det är rimligt, och framförallt annat om det är ett hyfsat vanligt tillvägagångssätt eller om det vore helt unikt att så skulle ha skett!
Jag hävdar att det är ett långtifrån ovanligt tillvägagångssätt att lindra oroliga föräldrar, som ibland inte kan svenska, på (trots att det inte är tillåtet).
Senast redigerad av Lars365 2010-02-01 kl. 20:07.
Citera
2010-02-01, 20:05
Medlem
Citat:
Ja, och det verkar finnas vittnesmål på att det var exakt det som hände...7 stycken?

Nja... De säger att läkaren gav något och att barnet dog strax efteråt.

Jag är övertygad om att de skulle minnas ifall läkaren injicerat två sprutor på raken och flickan dog under tiden. Tiden är viktig här. Med de halter tiopental som fanns i analysresultatet skulle flickan rimligen dött knall och fall innan allt medel hunnit injiceras.

Om 1) läkaren gav någon slags injektion och 2) *strax efteråt* flickan dog stämmer inte händelseförloppet med att det var de aktuella mängderna tiopental som injicerades.

Citat:
Skämtar du? Tråden har 480 sidor. Kan du vara mer specifik?

Jag menar min förra kommentar till ditt inlägg.

Citat:
Kan du utveckla det. Vilka var rutinerna och vad finns det för bevis för det?

Redan i de tidiga redogörelserna för vad som hänt, finns tex redovisat i socialstyrelsens genomgång (om jag minns rätt) finns beskrivet att man ofta drar upp olika läkemedel som kan bli aktuella att använda i sprutor och har liggande lätt åtkomliga på behandlingsrummet. Ingen har betvivlat att man gjort i ordning två sprutor med tiopental och de fanns på rummet.

Efter att en patient avlidit plockar man undan alla sprutor och annat överblivet material. Så även i det här fallet. Allt läkemedel som är uppdraget i sprutor destrueras och sprutorna kastas liksom allt annat skräp.

Detta har ingen förnekat har skett och ingen av de läkare som kommenteras rutinerna har reagerat över det.
Citera
2010-02-01, 20:05
Medlem
Citat:
Absolut. Det är dock inte tillåtet för en läkare att ljuga för en patient om ett läkemedel eller icke-läkemedel. Det är ännu mer otillåtet att låtsas behandla en patient för att tillfredsställa någon annan än den patienten.

Hänvisa till den 'tillåtet/otillåtet' syftningen du gör. Jag har inte sett den text som skulle göra det otillåtet att på direkt uppmaning från anhöriga inte ge ett narkotiskt preparat till en döende person utan ge en mindre dos koksaltlösning istället för att undvika en öppen konflikt över den döende kroppen.

Kanske inte den bästa sjukvården man kan tänka sig men en smidig lösning i en svår situation.
Citera
2010-02-01, 20:10
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
2) Utpekandet av läkaren. Jag har fortfarande inte förstått varför läkaren är den huvudmisstänkte (jag antar här att ett brott faktiskt har begåtts).

Det beror, så vitt jag kan bedöma från stämningsansökan, på familjen/släktens vittnesmål som sedermera styrktes av USKans vittnesmål.
Citera
2010-02-01, 20:10
Medlem
Citat:

Var framgår det att läkaren sa vad hon injicerade?

Hon kanske väljer att spola venkatetern för att hålla den ren, familjen ser att hon 'gör något' för flickan och nöjer sig med det. Vad är det som var fel?
Citera
2010-02-01, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JPume
Var framgår det att läkaren sa vad hon injicerade?

Hon kanske väljer att spola venkatetern för att hålla den ren, familjen ser att hon 'gör något' för flickan och nöjer sig med det. Vad är det som var fel?
"Hon säger också att det enda hon gett barnet är koksalt – efter att föräldrarna flera gånger bett henne om att ge barnet "någonting".
– Då gav jag henne en koksalt som gick i dropp (…) han sade vid flera tillfällen ge henne mera, ge henne mera (…) Jag kände att då var det bättre att jag gav henne koksalt, så dom blev lugna på det här och tyckte att det var bra, säger barnläkaren i polisförhören
"

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1865706/barnlakarens-egna-ord-om-misstankarna
Citera
2010-02-01, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JPume
Nja... De säger att läkaren gav något och att barnet dog strax efteråt.

Jag är övertygad om att de skulle minnas ifall läkaren injicerat två sprutor på raken och flickan dog under tiden. Tiden är viktig här. Med de halter tiopental som fanns i analysresultatet skulle flickan rimligen dött knall och fall innan allt medel hunnit injiceras.

Om 1) läkaren gav någon slags injektion och 2) *strax efteråt* flickan dog stämmer inte händelseförloppet med att det var de aktuella mängderna tiopental som injicerades.
Tja, de påstår att hon injicerat en spruta och att flickan dog i anslutning till det. Sen finns det all anledning att försöka ta reda på tidsförloppet och vad man observerade. Men av formuleringarna i stämningsansökan så finns det ett tillräckligt samband för att kunna förklara de dödliga doserna av tiopental i relation till injektionen.

Citat:
Redan i de tidiga redogörelserna för vad som hänt, finns tex redovisat i socialstyrelsens genomgång (om jag minns rätt) finns beskrivet att man ofta drar upp olika läkemedel som kan bli aktuella att använda i sprutor och har liggande lätt åtkomliga på behandlingsrummet. Ingen har betvivlat att man gjort i ordning två sprutor med tiopental och de fanns på rummet.

Efter att en patient avlidit plockar man undan alla sprutor och annat överblivet material. Så även i det här fallet. Allt läkemedel som är uppdraget i sprutor destrueras och sprutorna kastas liksom allt annat skräp.

Detta har ingen förnekat har skett och ingen av de läkare som kommenteras rutinerna har reagerat över det.
Fast om jag minns rätt av de tidigare redogörelserna så är det den dråpmisstänkta läkaren som själv påstår att hon destruerade tiopentalet efter flickans död. Ingen annan bevisning finns än det påståendet. Om du har annan information så är det mycket intressant.
Senast redigerad av Bluebook 2010-02-01 kl. 20:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in