2010-02-01, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Enligt, bla Expressen, så skall läkaren ha gjort det för att tillmötesgå familjens önskan att hon "skulle göra något" utan att för den delen döda barnet.

Ja, jo...det låter ju onekligen som vetenskap och beprövad metod det.

Allvarligt talat, när man ser bevisningen som åklagaren åberopar så blir fallet ganska solklart. Typ 7 ögonvittnen som ser läkaren injicera något alldeles innan barnet dör. Obduktionen visar en många gånger dödlig dos tiopental och morfin som injicerats omedelbart innan döden. Läkaren förklarar sin injektion med ett fullkomligt obegripligt påstående om koksalt.

Samtidigt har jag ett minne av att det saknades en spruta tiopental från rummet, som läkaren sa att hon destruerade?
Citera
2010-02-01, 19:43
Medlem
Nu är jag helt tvärsäker på att det är något man inte får veta, hoppas detta "något" kommer upp i rättegången!
Citera
2010-02-01, 19:43
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morulf
Det är iofs inte så konstigt. Läkaren har själv sagt att hon injicerat koksalt.
Nja, har hon verkligen sagt det? "koksalt som gick i dropp" är vad jag har läst.
Citera
2010-02-01, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JPume
Dessutom sprutar man ibland in koksaltlösning i venkatetrarna för att 'hålla dem rena' så de inte 'slammar igen' och slutar fungera.

Dock inte patienter som inte kan andas själv och som man precis tagit bort respiratorn på medan man väntar på att de ska dö...
Citera
2010-02-01, 19:45
Medlem
Förloppet beskrivs som att hon injicerade något strax innan babyn avled, men då undrar jag: hur tidsmässigt diskret var dödsförloppet egentligen? Det måhända att döden formaliserades vid någon tidpunkt strax efteråt, men är inte sådant väldigt flytande i fall likt detta?
Citera
2010-02-01, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebook
Ja, jo...det låter ju onekligen som vetenskap och beprövad metod det.
Det är det faktiskt!
Det händer ofta att familjer kräver någon form av medicin i synnerhet när det gäller barn, läkare är då mer än sällan tillmötesgående, för att lindra familjens oro, och ger något ofarlig som huvudvärkstabletter eller liknande.
Senast redigerad av Lars365 2010-02-01 kl. 19:48.
Citera
2010-02-01, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bors
Förloppet beskrivs som att hon injicerade något strax innan babyn avled, men då undrar jag: hur tidsmässigt diskret var dödsförloppet egentligen? Det måhända att döden formaliserades vid någon tidpunkt strax efteråt, men är inte sådant väldigt flytande i fall likt detta?
Det reagerade jag också på, hur vet hennes släktingar exakt när hon dog på minuten, om inte läkaren meddelar detta?
Och om läkaren dödade barnet skulle hon då spruta in något för att minuten efter meddela att nu har barnet dött?

Det är något skumt med det här!
Citera
2010-02-01, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
Ja, som jurist så förstår jag precis vad målet handlar om. Jag är väl medveten om att inga åtgärder får vidtas eller underlåtas för att förkorta en människas liv. Både du och jag vet emellertid att juridik och sunt förnuft är två helt olika saker. Som jag tidigare skrev så uttalade jag mig inte som sakkunnig i juridik utan som en medmänniska.

Om barnläkaren har givit barnet en dödlig dos av tiopental så är detta i mina ögon en barmhärtighetsgärning. En erkänt skicklig yrkeskvinna som under många år arbetat med palliativ vård av barn gjorde bedömningen att flickans lidande motiverade ett påskyndande av döden.
Denna bedömning kan inte anses vara annat än medmänskligt, om ej juridiskt, riktig när man betänker att flickan föddes för tidigt, var livlös av syrebrist, hade cirkulationssvikt, lungsjukdom, dubbelsidig hjärnblödning samt krampsjukdom.

Enligt min mening så begår Claeson och åklagarväsendet närmast tjänstefel genom att inte initialt rådfråga av Socialstyrelsen tillhandahållen medicinsk expertis. Varken åklagarmyndigheten eller domstolen besitter de kunskaper som krävs för att kunna bedöma vare sig den palliativa vården eller andra medicinska frågor, exempelvis konsekvenser av olika läkemedelskoncentrationer.

Att barnläkaren, på hennes arbetsplats framför kollegor och patienter, av fyra poliser blir delgiven misstanke om brott är anmärkningsvärt. Likaså den utdragna rättsprocessen.

Håller med och domstolen lär resonera likadant men de kommer behöva krumbukta sig ordentligt för ett frikännande. Jag tippar på bara skriva i domskälen att det inte kan hållas för osannolikt att det är som läkaren säger och att inget sett tiopentalet injiceras utan att de sett "något" och det kan alltså inte fastslås att det var tiopental.

Men ärligt, ingen utom en läkare hade kommit undan sådan här bevisning, en usk.a hade fått smaka kåken.
Citera
2010-02-01, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Det är det faktiskt!
Det händer jätteofta att familjer kräver någon form av medicin i synnerhet när det gäller barn, läkare är då mer än sällan tillmötesgående, för att lindra familjens oro, och ge något ofarlig som huvudvärkstabletter eller liknande.

Jag vet inte om det händer jätteofta eller inte. Det är dock klart i strid med Socialstyrelsens riktlinjer. Att ge verkningslös hittepå-medicin för att trösta någon annan än patienten är knappast tillåtet.
Citera
2010-02-01, 19:51
Medlem
Citat:
Obduktionen visar en många gånger dödlig dos tiopental och morfin som injicerats omedelbart innan döden. ?

Inte innan döden, om analysvärdena är korrekta skulle den som gav medlen ha varit tvungen att stå länge och 'trycka in' medlet i barnet och barnet ha dött undertiden som injektionen gavs.

Citat:
Läkaren förklarar sin injektion med ett fullkomligt obegripligt påstående om koksalt.
?

Se tidigare kommentar.

Citat:
Samtidigt har jag ett minne av att det saknades en spruta tiopental från rummet, som läkaren sa att hon destruerade?

Det fanns två sprutor. De destruerades efter barnet dött, helt enligt rutinerna vid avdelningen.
Citera
2010-02-01, 19:53
Medlem
Citat:
Jag vet inte om det händer jätteofta eller inte. Det är dock klart i strid med Socialstyrelsens riktlinjer. Att ge verkningslös hittepå-medicin för att trösta någon annan än patienten är knappast tillåtet.

Jag skulle inte heller hävda att det är vanligt men att hävda att behandling och bemötande ibland handlar helt om att det skall se ut som att något görs trots att det inte har något med naturvetenskapliga fakta att göra är faktiskt helt korrekt. De psykologiska aspekterna är en stor del av all vård.
Citera
2010-02-01, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JPume
Inte innan döden, om analysvärdena är korrekta skulle den som gav medlen ha varit tvungen att stå länge och 'trycka in' medlet i barnet och barnet ha dött undertiden som injektionen gavs.
Ja, och det verkar finnas vittnesmål på att det var exakt det som hände...7 stycken?

Citat:
Se tidigare kommentar.
Skämtar du? Tråden har 480 sidor. Kan du vara mer specifik?
Citat:
Det fanns två sprutor. De destruerades efter barnet dött, helt enligt rutinerna vid avdelningen.
Kan du utveckla det. Vilka var rutinerna och vad finns det för bevis för det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in