2010-02-01, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Det beror, så vitt jag kan bedöma från stämningsansökan, på familjen/släktens vittnesmål som sedermera styrktes av USKans vittnesmål.

Eftersom den alternativa teorin skulle innebära att familjen är skyldig faller ju de vittnesmålen. Således kvarstår USKan. Det skall verkligen bli intressant att höra vad hon säger då det har funnits motstridiga uppgifter om hennes vittnesmål.

Kvarstår ju dock att läkarens förklaring faktiskt är möjlig utan att vara orimlig/konstig så jag förutsätter att åklagaren faktiskt har prövat hypotesen att familjen är skyldig.
Citera
2010-02-01, 20:25
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Eftersom den alternativa teorin skulle innebära att familjen är skyldig faller ju de vittnesmålen. Således kvarstår USKan. Det skall verkligen bli intressant att höra vad hon säger då det har funnits motstridiga uppgifter om hennes vittnesmål.

Kvarstår ju dock att läkarens förklaring faktiskt är möjlig utan att vara orimlig/konstig så jag förutsätter att åklagaren faktiskt har prövat hypotesen att familjen är skyldig.

Tror åklagaren helt enkelt anser det var orimligt att 7 medlemmer i två släkter skulle konspierera ihop att läkaren givit den aktuella sprutan och sedan dessutom få stöd av en USKa sin beskrivning av händelseförloppet.

Tror inte det finns motstridiga uppgifter om USKans vittnesmål utan snarare om värdet av dessa (iom att hon inte kan säga vad läkaren injeceras (förutom att det inte är morfin)).
Citera
2010-02-01, 20:26
Medlem
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rattsexpert-svart-att-bevisa-lakarens-skuld_4188175.svd

Sakkunnig uttalar sig om rimligt tvivel i fallet.
Citera
2010-02-01, 20:39
Medlem
Utbetalas det någon form av skadestånd (normalt sätt) vid en fällande dom av denna typ?
Citera
2010-02-01, 20:40
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Du har inte läst varken tråden eller åtalet va? Retorisk fråga, hade du gjort det så skulle du snart inse att åklagaren inte på något vis kan ha gjort läkare rädda genom åtalet, åtalet handlar nämligen inte om ett påstått normalt aggerande vid vård i livet slutskede.

Jag utgår automatiskt från att du inte har en susning om snacket bland vissa läkare som tillhandahåller vård i livets slutfas

Jag garanterar att vissa läkemedel samt smärtstillande drastiskt minskat i utdelning sedan undersökningen startade ( Tror det det känns bekvämt för den sjuke att få en lägre dos för att lagen sätter vissa hinder heller tror du den sjuke vill ha sin spruta )

Du behöver inte svara på det sistnämnda
Citera
2010-02-01, 20:46
Medlem
Dalailamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jag utgår automatiskt från att du inte har en susning om snacket bland vissa läkare som tillhandahåller vård i livets slutfas

Jag garanterar att vissa läkemedel samt smärtstillande drastiskt minskat i utdelning sedan undersökningen startade ( Tror det det känns bekvämt för den sjuke att få en lägre dos för att lagen sätter vissa hinder heller tror du den sjuke vill ha sin spruta )

Huvudet på spiken

Citat:
- Många som arbetar inom vården menar att det redan har påverkat hur vården i livets slutskede ser ut, att man redan har blivit mer försiktig med att ge smärtstillande och ångestdämpande medel till patienter som är på väg att dö.

http://www.dn.se/sthlm/atal-vantas-mot-drapmisstankt-barnlakare-1.1037348
Citera
2010-02-01, 20:47
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Om det stämmer torde det vara av yttersta vikt att åklagaren har stängt möjligheten att familjen avslutade det hela själva. Blir än mer relevant att gå igenom förundersökningen.
Det verkar också relevant att ta reda på exakt vad modern har sagt om starka bedövningsmedel till Aftonbladet några dagar innan barnet dog.
Citera
2010-02-01, 20:52
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Tyvärr inte, har ingen scanner

Går att beställa i e-form av åklagareiet och få faxat från tingsrätten.
Vet du om FUP finns tillgänglig i elektronisk form?
Citera
2010-02-01, 20:57
Medlem
Citat:
Det beror, så vitt jag kan bedöma från stämningsansökan, på familjen/släktens vittnesmål som sedermera styrktes av USKans vittnesmål.
Enligt första polisanmälan misstänkte inte familjen läkaren och enligt Hurtig styrkte inte USK:an vittnesmålet men nu borde väl klarhet gå att finna i FUP.
Citera
2010-02-01, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973

Nu måste jag ge mig in i debatten...

Hur länge ska läkare och andra hålla på och tjata om att detta fall får konsekvenser för den palliativa vården. Det handlar ju inte om normal palliativ vård. En läkare som tydligen lyft blicken från naveln uttalar sig i DN i dag.

Citat:
Jan Wernerman, ordförande i Svensk förening för anestesi och intensivvård, menar att varken patienter eller läkare behöver vara oroliga över att åtalet ska påverka rutinerna för vården i livets slutskede.

- Initialt blev många kollegor väldigt upprörda och undrade om de kunde bli hämtade av polisen för att de gör sitt jobb. Men de fakta som kommit på bordet visar ju att misstanken om brott inte gäller något som finns i den egentliga vården. Det här är en extraordinär händelse, säger han och fortsätter:

- Det finns ingenting i det här åtalet som pekar på att man ifrågasätter våra rutiner. De riktlinjer vi har gäller, säger Jan Wernerman.
http://www.dn.se/sthlm/pressad-situation-pa-astrid-lindgrens-barnsjukhus-1.1037715

Kan också passa på att tipsa om genomgången av vittnesberättelser på Dagens Medicin.
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2010/02/01/vittnen-sag-lakaren-ge-fli/index.xml
Citera
2010-02-01, 21:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebook
Absolut. Det är dock inte tillåtet för en läkare att ljuga för en patient om ett läkemedel eller icke-läkemedel. Det är ännu mer otillåtet att låtsas behandla en patient för att tillfredsställa någon annan än den patienten.
Det är dock rimligen helt tillåtet att paketera en åtgärd som det var medicinskt befogat att utföra som något som patientens anhöriga har bett om, för att lugna dessa anhöriga såpass att vårdomständigheterna blev någotsånär normala. Vad jag har förstått var en resandeklan på typ tio pers närvarande under barnets sista timmar. Det brukar inte vara så väldigt mycket stoicism, stiff upper lip, och återhållna känslor i sådana lägen, i min, iofs begränsade, erfarenhetsvärld. Jag har en viss förståelse för åtgärder som syftar till att man får såpass mycket ro att man kan utföra sitt arbete någorlunda normalt.
Citera
2010-02-01, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JensSlask
Hur länge ska läkare och andra hålla på och tjata om att detta fall får konsekvenser för den palliativa vården. Det handlar ju inte om normal palliativ vård. En läkare som tydligen lyft blicken från naveln uttalar sig i DN i dag.
Fast vad menar du att kan skulle ha kunnat säga?

Jan Wernerman, ordförande i Svensk förening för anestesi och intensivvård, menar att patienter och läkare behöver vara extremt oroliga över att åtalet kraftigt kommer att försämra rutinerna för vården i livets slutskede.
Detta är en katastrof, många många människor kommer att få lida!
... hade han ju knappast kunnat säga eller hur!

Antingen beklagar man sig i tysthet eller plockar man karriärs-poäng och är bror duktig i pressen.
Senast redigerad av Lars365 2010-02-01 kl. 21:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in