2009-10-25, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Nej inte rent generellt, läs om läs rätt.

EDIT

Dock så bekräftade du just min tes om att man placeras i åklagarens hörn av meningsmotståndarna om man inte ställer sig upp och kräver dödstraff för åklagare och polis, så tack!
Nu börjar du bli riktigt lustig!

Vad jag förstår har du försvarat allt utom kontakten med media.

Det vore intressant att se om det finns något mer i handhavandet från rättsväsendet som kan kritiseras enligt dig men du verkar ju tycka att till och med RMVs jobb är ok utfört.
Citera
2009-10-25, 12:07
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Nu börjar du bli riktigt lustig!

Vad jag förstår har du försvarat allt utom kontakten med media.

Det vore intressant att se om det finns något mer i handhavandet från rättsväsendet som kan kritiseras enligt dig men du verkar ju tycka att till och med RMVs jobb är ok utfört.

Jag vet väldigt lite om grunderna för aggerandet, varför jag vill vänta med min bedömning tills dess jag vet (vilket jag nu säger för X gången, men för all del låt det inte sjunka in det utan fäkta på). RMVs arbete har jag inte kompetens att bedöma, det överlåter jag till andra (kan dock komma att ha åsikter om det när jag har hela materialet).
Citera
2009-10-25, 12:15
Medlem
Citat:
Jag vet väldigt lite om grunderna för aggerandet, varför jag vill vänta med min bedömning tills dess jag vet (vilket jag nu säger för X gången, men för all del låt det inte sjunka in det utan fäkta på). RMVs arbete har jag inte kompetens att bedöma, det överlåter jag till andra (kan dock komma att ha åsikter om det när jag har hela materialet).
Med den inställningen kan jag bara konstatera att jag har väldigt svårt att förstå varför du över huvud taget argumenterar kring vissa frågor i nuvarande läge.
Citera
2009-10-25, 12:45
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Med den inställningen kan jag bara konstatera att jag har väldigt svårt att förstå varför du över huvud taget argumenterar kring vissa frågor i nuvarande läge.

Uppenbarligen har jag inte den pedagogiska kompetens som krävs för att få dig att förstå (inte ens upprepningen som skall vara kunskapens moder tycks funka).

Jag kommer i fortsättningen inte att diskutera diskussionen, det är helt meningslöst.
Citera
2009-10-25, 13:51
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Det blir inte riktigt rättvist här för vetenskapliga rådet finner det osannolikt att det finns ett mätfel i RMV:s utlåtande. I din liknelse här låter det som att själva mätvärdet är tekniskt omöjligt, men det är det inte, utan det är en jämförelse som blir fel.
Problemet är att det, till skillnad från i fortkörningssituationen, inte bara är mätfel som kan göra att provet inte är rättvisande.I en fortkörningssituation är det ju fordonets astighet som mäts direkt, och om den anges fel, så är det ett mätfel. I det här fallet används koncentrationen i ett (enda) prov lårvenblod för att dra slutsatser om tillförd dos, och det är dn tillfärda dosen som är relevant för själva brottsfrågan. Om det lårvenblodsprov som togs innehåller stora mängder utfällt tiopental, så kan det föranleda felaktiga slutsatser om vilka mängder tiopental som tillförts, utan att själva mätvärdet i sig är det minsta felaktigt.
Citera
2009-10-25, 13:52
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Hur ser tiopental ut, upplöst/utspätt i spruta?
Som en vattenklar vätska.
Citera
2009-10-25, 14:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Som en vattenklar vätska.

Njae, mer en gulaktig färg..... Ser iaf inte ut som (rent)vatten
Citera
2009-10-25, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Det finns ingen seger att ta ut så klart.
Det jag menar - och trodde var uppenbart - är att att du konsekvent uttalat dig i termer om "när läkaren döms för dråp" och "någon som ville göra rätt" osv. Sånt kallas spekulation, jag ville bara påpeka det.
Citera
2009-10-25, 15:48
Medlem
Citat:
Nej så är det inte. OM man försöker försvara en balaserad syn på rättsväsendets arbete och försöker förklara hur lagstiftningen ser ut så ställs man i samma hörn som åklagaren av de som har gjort det till sin uppgift att angripa detsamma. Jag är således inte på åklagarens sida men jag förbehåller mig rätten att vänta med att kasta min sten tills dess jag har ett vettigt beslutsunderlag.
Då frågar jag än en gång, vilka fler än du, EB och PC gör den tolkningen av lagstiftningen som du redovisat? Juridiskt kunniga, alltså.
Citera
2009-10-25, 16:07
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mg-flashback
Då frågar jag än en gång, vilka fler än du, EB och PC gör den tolkningen av lagstiftningen som du redovisat? Juridiskt kunniga, alltså.

Inte en aning (vet inte ens om EB och PC har samma uppfattning som mig), fram till alldeles nyligen trodde jag det var okontroversiellt men sedan kom yttrandet från Leijonhufvud (efter vilket jag hade en del mailkontakt med henne där hon utvecklade sin ståndpunkt ytterligare ) som visade att det inte var så. Anser att jag ödmjukat mig nog i den frågan.
Citera
2009-10-25, 16:21
Medlem
Ja, då kanske inte det är så självklart att det är så glasklart som du beskrivit det?
Citera
2009-10-25, 16:40
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mg-flashback
Ja, då kanske inte det är så självklart att det är så glasklart som du beskrivit det?

Nä och det har jag erkännt en så där 10 ggr nu, hur många gånger behöver du höra det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in