2010-01-21, 22:18
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Och exakt vilken roll har åklagaren i det här enligt din mening? Jag förutsätter att du känner till att åklagaren inte bara ska ta hänsyn till det som talar mot läkaren...

Den regeln har för längesedan slutat gälla i detta specifika fall. Det är det som gör det en smula intrikant.
Citera
2010-01-21, 22:19
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Visst behöver morfinhalten förklaras men jag har svårt att förstå varför i första hand åklagaren uppmanas att förklara den. Varför inte först rikta uppmaningen till behandlande läkare eller varför inte till Socialstyrelsen som inte verkar finna halten uppseendeväckande.

Åklagaren sitter inte på den anklagades bänk så det kanske vore bättre att uppmana åklagaren att kräva en förklaring än att avkräva en förklaring av åklagaren.

Eftersom åklagaren är den som verkar tro blint på provresultaten men han verkar inte villig att så långt möjligt reda ut hur de har uppkommit.
Citera
2010-01-22, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Visst behöver morfinhalten förklaras men jag har svårt att förstå varför i första hand åklagaren uppmanas att förklara den. Varför inte först rikta uppmaningen till behandlande läkare eller varför inte till Socialstyrelsen som inte verkar finna halten uppseendeväckande.

Åklagaren sitter inte på den anklagades bänk så det kanske vore bättre att uppmana åklagaren att kräva en förklaring än att avkräva en förklaring av åklagaren.

Han, åklagaren, skall kunna visa att inget fel har begåtts från obduktion och fram till slutligt resultat av prov.
Alla torde veta idag att denna förundersökning är full av brister och fel från polis och åklagare. Jag tror att provet bara är toppen av ett isberg men eftersom åklagaren kan skydda sin egen bristfälliga förundersökning med sekretess går det inte att komma vidare.
Citera
2010-01-22, 08:04
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ornulf
Alla torde veta idag att denna förundersökning är full av brister och fel från polis och åklagare.

Punkta gärna upp dessa, specifierade på polis resp åklagare.
Citera
2010-01-22, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad

Jag kan garantera dig att om allt hade varit rätt och riktigt från
början med förhör, expertvittnen, prover och allt annat så hade inte situationen sett ut som den gör nu.
När Elisabeth Brandt gick ut i pressen med mord och giftsprutor, några korkade åklagare skrev i DN Debatt, så skulle allt vara klart inom några veckor. Snart ett år senare har inget hänt och hör och häpna nu skall de för första gången förhöra ett expertvittne inom barnmedicin.
Jag tror att både polis och åklagare har noll koll och varför inte som inom ekonomisk brottslighet inkalla någon expert som kan förklara och lotsa dem fram i en djungel av medicinska termer, provsvar och annat som de inte har en susning om.
Skittöntig utredning från A-Ö!
Citera
2010-01-22, 08:36
Medlem
Citat:

Du kommer aldrig att få svar så länge Claesson & Co kan gömma sig bakom sekretess och trötta ut alla med tystnad och tid.
Citera
2010-01-22, 09:37
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Du kommer aldrig att få svar så länge Claesson & Co kan gömma sig bakom sekretess och trötta ut alla med tystnad och tid.

Jag vill bara veta vilka alla de fel som alla vet om är, det kan väl knappast påverkas av sekretessen (för då faller det andra ledet nämligen att alla vet om det).
Citera
2010-01-22, 09:55
Medlem
Citat:
Jag vill bara veta vilka alla de fel som alla vet om är, det kan väl knappast påverkas av sekretessen (för då faller det andra ledet nämligen att alla vet om det).

Den som lever får se. Men kritiken är inte obefogad!
Citera
2010-01-22, 11:14
Medlem
http://www.dn.se/opinion/debatt/horribelt-lagercrantz-1.816763

"Brottsmisstanken grundar sig på att flickan efter att den livsuppehållande behandlingen avbrutits fått en dos av två läkemedel som direkt orsakat hennes död – för övrigt samma läkemedel som används vid aktiv dödshjälp."

PETER CLAESON
Chefsåklagare
ERIKA LEJNEFORS
Vice chefsåklagare
HENRIK SÖDERMAN
Vice chefsåklagare Kammarchef
Västerorts åklagarkammare i Stockholm

Här finns en av anledningarna till att totalt såga åklagarna.
Hur kan de vara så korkade och sätta hela sin karriär på spel med en debattartikel i DN med denna vulgära tolkning endast några dagar efter häktning.
Senast redigerad av Ornulf 2010-01-22 kl. 11:31.
Citera
2010-01-22, 11:39
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
http://www.dn.se/opinion/debatt/horribelt-lagercrantz-1.816763

"Brottsmisstanken grundar sig på att flickan efter att den livsuppehållande behandlingen avbrutits fått en dos av två läkemedel som direkt orsakat hennes död – för övrigt samma läkemedel som används vid aktiv dödshjälp."

PETER CLAESON
Chefsåklagare
ERIKA LEJNEFORS
Vice chefsåklagare
HENRIK SÖDERMAN
Vice chefsåklagare Kammarchef
Västerorts åklagarkammare i Stockholm

Här finns en av anledningarna till att totalt såga åklagarna.
Hur kan de vara så korkade och sätta hela sin karriär på spel med en debattartikel i DN med denna vulgära tolkning endast några dagar efter häktning.

Om du hade följt tråden så skulle du veta att jag riktat kritik mot åklagarna för detta debattinlägg. Då det inte är en del av förundersökningen så kan det knappast vara detta som avses med "Alla torde veta idag att denna förundersökning är full av brister och fel från polis och åklagare."
Citera
2010-01-22, 11:41
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Den som lever får se. Men kritiken är inte obefogad!

OK, så du tänker inte punkta upp alla de brister i förundersökningen och fel från polis och åklagare som alla känner till enligt dig?
Citera
2010-01-22, 11:51
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Tio anhöriga som vakar i helsvensk familj är väl inget konstigt? Vi har varit fler vid dödsbäddar/svårt sjuka i min familj.
Kanske inte när det gäller någon som verkligen levat, och som hela släkten kan relatera till. Lite mer förvånande när det gäller en spädbarnsdöd som i princip har varit ett mycket utdraget missfall. Hursomhelst - uppgiften om de många närvarande tjänar inte i första hand till att karakterisera familjen etniskt, socialt eller kulturellt, utan till att påtala hurpass oöverskådligt händelseförloppet måste ha varit under flickans sista timme i livet med så mycket folk inne i ett såpass litet rum.

Citat:
Romer är inte helsvenska sedan generationer -- då är det inte äkta romer vi pratar om, romer är romer.
Visst. Däremot har en del resande börjat kalla sig för romer, för att kunna dra nytta av den folkgruppstatus som följer med den etnicitetsbeteckningen. Finns det substans i nono2:s rykten, tror jag på resande snarare än på "riktiga" romer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in