Citat:
Ursprungligen postat av datja
Trumpetlampa och bananchoklad, hela ert resonemang bygger, så vitt jag fattar det, på att en svensk domstol vid något tillfälle har dömt i en mordrättegång att likgiltighetsuppsåt har förelegat. Lagstiftaren har inte ändrat på några lagar före eller efter detta domslut (och heller har inte den palliativa vården förändrats nämnvärt), så hela den juridiska argumentationen hänger på ett mordfall som inte på något vis är likt palliativ vård, där jurister har tolkat existerande lagar. Samma lagar som riksdagen redan anser tillåter god palliativ vård.
Jag drar mig ur debatten ett tag nu, då jag har förstått att det inte finns så stora skäl att oroa sig. Fortfarande är det dock trist att patienter kommit till skada pga. PC:s debattinlaga i DN.
Återkommer när trådens huvudfåra får nytt vatten.
Jag drar mig ur debatten ett tag nu, då jag har förstått att det inte finns så stora skäl att oroa sig. Fortfarande är det dock trist att patienter kommit till skada pga. PC:s debattinlaga i DN.
Återkommer när trådens huvudfåra får nytt vatten.
För att förtydliga så avsåg det mål jag (vi) syftar på försök till grov misshandel alt framkallande av fara föra annan. I domen ändrade HD uppsåtsläran (lagstiftaren har under mycket lång tid i Sverige överlämnat till domstolarna (i realiteten HD) att avgöra just hur begreppet "uppsåtligen" skall tolkas) i Sverige på så sätt att man justerade den mest "ringa" form av uppsåt som krävs från det som kallades hypotetiskt eventuellt uppsåt till likgiltighetsuppsåt. Detta blir sedan prejudicerande för framtida bedömningar i alla sk effektbrott (där mord/dråp ingår).
Du är välkommen tillbaka, alltid trevligt med en ärlig och intresserad debattör med intressanta synpunkter.
Länk till domen->
https://lagen.nu/dom/nja/2004s176