Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Utdrag ur förhören med flickans mamma den 18 februari 2009 (FUP sid 112) (V = mamman; F = förhörsledaren)
"V: … Fast i flera dagar innan [ohörbart] så har dom försökt att sätta en jävla CVK på henne men dom har inte lyckats.
F: CVK vad är det?
V: Ja vad ska man säga, Centralvenkateter. Som dom provade gång på gång på gång på gång överallt på hela hennes kropp för att försöka sätta dit den. Hon har jättefina kärl men det går inte att sticka. Och jag tyckte att nu räcker det [ohörbart sen]. Då hade dom hållit på alltså hur många gånger som helst [ohörbart --]. Jag tycker dom ska inte behöva sticka henne mer än vad som är nödvändigt."
Skulle detta verkligen inte ha lämnat några som helst spår? (Det gjordes den 18 september och obduktionen skedde den 14 oktober.)
Man bör komma ihåg moderns troligtvis upprörda känslotillstånd vid tidpunkten, både vid sina observationer och vid förhöret, samt han hennes bristande förtrogenhet med den medicinska praktiken och terminologin. Har personal verkligen
stuckit och letat med nålen inuti kroppen efter någon av de centrala venerna? "Gång på gång på gång" är mer av ett känslomässigt uttryck än en noggrann kvantitativ skattning.
Det skulle kunna vara något vajsing med antingen moderns minnesbild eller med obduktionen/obduktionsrapporten.
Såvida inte ett omfattande stickande snabbt läker bort nästan ärrlöst och det sålunda inte alls är konstigt. Det är en empirisk fråga (som har berörts i tråden) och, skulle jag tro, tämligen odramatiska och tillförlitliga allmänt veterliga uppgifter. Någon kan säkert nämna något om det.
Om det är konstigt, så måste dessa mot varandra stående uppgifterna sänka tillförlitligheten i våra tentativa slutsatser om vad som skett: Antingen svajar moderns minne på minst en punkt eller så saknar obduktionsprotokollet minst ett icke oväsentlig fynd.