2011-04-15, 12:14
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polisrapport
Det var det jag menade, men viktig-pettern Bustopher fattade inte det.

Det tror jag ingen kunde fatta, inte efter att du så braskande påstod att felen var av karaktären "ramla av stolen". Översättningen är inte lysande, men inte på den nivå du så falskt marknadsförde.

Har du över huvud taget kontrollerat Mörlands norska ursprungstext mot uppgifterna i förundersökningen? Innan det gjorts kan man inte veta en enda liten plätt om var det skapats andra transkriberingsfel. Liknande fel lär förkomma tvärs över hela FU, för övrigt.
Citera
2011-04-15, 12:31
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chamoniard
Det låter helt klart märkligt ja. CVK-stick lämnar tydliga stickmärken, svullnader och hematom efter sig? Konstigt.

Utdrag ur förhören med flickans mamma den 18 februari 2009 (FUP sid 112) (V = mamman; F = förhörsledaren)

"V: … Fast i flera dagar innan [ohörbart] så har dom försökt att sätta en jävla CVK på henne men dom har inte lyckats.
F: CVK vad är det?
V: Ja vad ska man säga, Centralvenkateter. Som dom provade gång på gång på gång på gång överallt på hela hennes kropp för att försöka sätta dit den. Hon har jättefina kärl men det går inte att sticka. Och jag tyckte att nu räcker det [ohörbart sen]. Då hade dom hållit på alltså hur många gånger som helst [ohörbart --]. Jag tycker dom ska inte behöva sticka henne mer än vad som är nödvändigt."

Skulle detta verkligen inte ha lämnat några som helst spår? (Det gjordes den 18 september och obduktionen skedde den 14 oktober.)
Citera
2011-04-15, 12:50
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Utdrag ur förhören med flickans mamma den 18 februari 2009 (FUP sid 112) (V = mamman; F = förhörsledaren)

"V: … Fast i flera dagar innan [ohörbart] så har dom försökt att sätta en jävla CVK på henne men dom har inte lyckats.
V: Ja vad ska man säga, Centralvenkateter. Som dom provade gång på gång på gång på gång överallt på hela hennes kropp för att försöka sätta dit den. Hon har jättefina kärl men det går inte att sticka. Och jag tyckte att nu räcker det [ohörbart sen]. Då hade dom hållit på alltså hur många gånger som helst [ohörbart --]. Jag tycker dom ska inte behöva sticka henne mer än vad som är nödvändigt."

Skulle detta verkligen inte ha lämnat några som helst spår? (Det gjordes den 18 september och obduktionen skedde den 14 oktober.)
Finns det annan dokumentation än mammans vittnesmål om detta i FUP?
Till den som vet. Är inte beslut om och försök att sätta en CVK åtgärder som bör journalföras?
Citera
2011-04-15, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det tror jag ingen kunde fatta, inte efter att du så braskande påstod att felen var av karaktären "ramla av stolen". Översättningen är inte lysande, men inte på den nivå du så falskt marknadsförde.

Har du över huvud taget kontrollerat Mörlands norska ursprungstext mot uppgifterna i förundersökningen? Innan det gjorts kan man inte veta en enda liten plätt om var det skapats andra transkriberingsfel. Liknande fel lär förkomma tvärs över hela FU, för övrigt.
Svar ja.
Jag tycker absolut att man kan "ramla av stolen" när en åklagare begär in sakunnigyttrande som sedan översätts fel och stycken ramlar bort, det är ju ändå ett dokument som ska användas för att bedöma om en person begått ett allvarligt brott, och då tycker i alla fall jag att översättningen ska vara helt felfri och gjord av en auktoriserad translator, är övertygad om att försvaret kommer att gå hårt åt detta.
Citera
2011-04-15, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Finns det annan dokumentation än mammans vittnesmål om detta i FUP?
Till den som vet. Är inte beslut om och försök att sätta en CVK åtgärder som bör journalföras?
Om rätten finner fog att ifrågasätta familjens vittnesmål på samma nivå som du blir åklagarens sak väldigt intressant.
Citera
2011-04-15, 13:26
Moderator
Pentyls avatar
Citat:

Man bör komma ihåg moderns troligtvis upprörda känslotillstånd vid tidpunkten, både vid sina observationer och vid förhöret, samt han hennes bristande förtrogenhet med den medicinska praktiken och terminologin. Har personal verkligen stuckit och letat med nålen inuti kroppen efter någon av de centrala venerna? "Gång på gång på gång" är mer av ett känslomässigt uttryck än en noggrann kvantitativ skattning.

Det skulle kunna vara något vajsing med antingen moderns minnesbild eller med obduktionen/obduktionsrapporten.
Såvida inte ett omfattande stickande snabbt läker bort nästan ärrlöst och det sålunda inte alls är konstigt. Det är en empirisk fråga (som har berörts i tråden) och, skulle jag tro, tämligen odramatiska och tillförlitliga allmänt veterliga uppgifter. Någon kan säkert nämna något om det.

Om det är konstigt, så måste dessa mot varandra stående uppgifterna sänka tillförlitligheten i våra tentativa slutsatser om vad som skett: Antingen svajar moderns minne på minst en punkt eller så saknar obduktionsprotokollet minst ett icke oväsentlig fynd.
Citera
2011-04-15, 13:36
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polisrapport
Svar ja.
Jag tycker absolut att man kan "ramla av stolen" [...].
När du tids nog kommit upp från stolen så kan du väl sluta gnälla och istället försöka tillföra något vettigt. Försök nu säga vad det är för allvarliga fel med översättning, vad i detalj som har förfelats och hur det på något vis skulle teckna en förvriden bild av vad Mörland sagt.

För varje nykter läsare framstår felen inte som annat än hastighetsfel av den sort man kallar av ringa betydelse. Om du står fast vid din förut fattade mening så skulle du kunna ha vänligheten att börja föra fram argument: i just denna tråd råkar det finnas åtskilliga lyhörda läsare - av all sorters hypoteser.
Citera
2011-04-15, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
När du tids nog kommit upp från stolen så kan du väl sluta gnälla och istället försöka tillföra något vettigt. Försök nu säga vad det är för allvarliga fel med översättning, vad i detalj som har förfelats och hur det på något vis skulle teckna en förvriden bild av vad Mörland sagt.

För varje nykter läsare framstår felen inte som annat än hastighetsfel av den sort man kallar av ringa betydelse. Om du står fast vid din förut fattade mening så skulle du kunna ha vänligheten att börja föra fram argument: i just denna tråd råkar det finnas åtskilliga lyhörda läsare - av all sorters hypoteser.
Oj, där fick jag så jag teg..
Du, lille gubben, jag gnäller precis så mycket som jag vill, det styr inte du, serö.
Huruvida du anser att detta inte är allvarliga fel eller ej skiter jag högaktningsfullt i.
Just i denna tråd, och i alla andra på FB, så är ordet och tyckandet fritt. Om du är läskunnig så kan du gå tillbaka i tråden och läsa vad jag tycker är fel. Hej påre!
Citera
2011-04-15, 14:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl

Om du satt anklagad för ett brott, vad det än må vara, skulle du acceptera ett sakkunnigutlåtande som innehöll "hastighetsfel"?, skulle inte tro det.
Citera
2011-04-15, 15:11
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Visst var det en allvarlig miss, men precis som undertiteln på prof. Erik Hollnagels bok "The ETTO Principle" antyder så kan det ofta vara värt att titta på: "Why Things That Go Right Sometimes Go Wrong". (ETTO står för övrigt för "Efficiency-Thoroughness Trade-Off").

Litet av bakgrunden till den där förväxlingen av natriumkloridpreparat innan vi helt tar ära och heder av sjuksköterskan:

De här två natriumkloridpreparaten ligger högt på listan, såväl internationellt som här i Sverige, när man bedömt riskerna för förväxling och de konsekvenser en förväxling kan innebära. Man hade på KS/ALB genomfört byte när det gällde leverantör av natriumkloridlösningar och därmed också utseende på förpackningarna. Resultatet av de bytena blev att den förpackning som förut såg ut som det ena preparatet nu såg ut som det andra och vice versa även om texten på förpackningarna klart talade om vilken variant det var fråga om. För att ytterligare trassla till det förvarades de här båda preparaten dessutom bredvid varandra i läkemedelsförrådet. Den här sköterskan hade påpekat för den ansvariga för medicinförrådet att det här nu innebar en klart ökad förväxlingsrisk men fått svaret att det var så de nu levererades från apoteket och det gick det inte att göra något åt. En stressig kväll blev det så, ironiskt nog, hon själv som kom att begå misstaget.

Visst var det hon som begick "det sista misstaget", men nog hade det begåtts ett par misstag redan på vägen dit. Sensmoral: Det är inte alltid så enkelt att ansvaret för ett misstag ligger enbart i sista ledet!

Hon har alltså påpekat just den specifika bristen för att sedan göra just det
misstag hon varnat för....

Känns ju sådär tycker jag.. Ironiskt vet jag ju inte om jag skulle kalla det.
Citera
2011-04-15, 16:43
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Hon har alltså påpekat just den specifika bristen för att sedan göra just det
misstag hon varnat för....

Känns ju sådär tycker jag..

Köp eller låna och läs Erik Hollnagel: "The ETTO Principle – Efficiency-Thoroughness Trade-Off, Why Things That Go Right Sometimes Go Wrong", ISBN 978-0-7546-7678-2!

Hur ser du på den anvariga för medicinförrådet då?
Citera
2011-04-15, 16:59
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puff
Så, om en patient som förväntas dö inom några minuter eller några timmar faktiskt dör inom några minuter eller några timmar, tycker du då att den ansvarige läkaren ska misstänka att patienten mördats? Det blir väldigt många mordmisstankar på våra sjukhus.

Nej, självklart inte. Jag måste också påpeka att jag inte har någon klar uppfattning i skuldfrågan, men att jag av vad jag förstått av förklaringarna i den här tråden de tekniska bevisen tycker att det finns klart rimligt tvivel där. Får jag gissa så tror jag inte något barmhärtighetsmord har begåtts. Jag förstår dock inte varför det skulle ligga utom möjligheternas gräns. Är det utelutet att en svensk läkare skulle kunna göra så, utan att det handlar om ett systematiskt avlivande av döende patienter?

Mitt resonemang handlade om det hypotetiska fall då rätten kommer fram till att det har begåtts ett barmhärtighetsmord. Då tror jag inte försvaret kan få till rimligt tvivel genom att peka på föräldrarna som alternativa gärningsmän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in