Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
[Om patient med letal cancersjukdom]
Usch ja

. Jag kan verkligen förstå hur h*n känner... Men det
kan ju aldrig bli en fråga mellan patienten och läkaren... Den medicinska vetenskapen måste ju lyda under samma lagar som all annan verksamhet i samhället.
Visst kan det fortfarande vara en fråga mellan patienten och läkaren - precis som val av behandlingsformer i första hand är en fråga mellan patienter och läkare.
[Tillägg]Eller anser du att läkare som utför potentiellt farliga behandlingar skall kunna straffas om dessa går fel? Exempel: Cellgiftsbehandling som slår ut immunförsvaret, patienten får lunginflammation och dör. Vems är felet? Om vi ponerar att patienten själv struntade i försiktighetsåtgärder (skrev ut sig från isoleringsavdelning, satte sig i ett tåg i snuvtider, åt flera ggr uppvärmd opasteuriserad ost)? Om vi ponerar att patienten *innan* behandlingen klart och tydligt sade att h*n tänkte strunta i sin säkerhet?
Det har f.ö. nyligen i media förekommit ett fall där en person avlidit pga läkares beslut, åtminstone spekulativt: det andra dödsfallet i svininfluensan. Vårdande läkare kontaktade ECMO-enheten för möjlig inläggning där, ECMO-enheten vägrade ta emot med hänvisning till patientens grundsjukdom (cancer).
En begränsning av nuvarande praxis - att subjektivt tillräckligt smärtlindring alltid är ok, oberoende av möjliga livsförkortande biverkningar* - kunde däremot leda till den underliga situationen att en hel del läkare för att skydda både sig själv och sina patienter blev "slarvigare" med mediciner och på så vis gav patienter och anhöriga en möjlighet att ta saken i egna händer.
Om jag förstått saken rätt här i tråden är medhjälp till självmord inte kriminaliserat...
* Det där med biverkningar är i sig något som många inte alls verkar förstå, också i den här tråden. Det är ju inte så att en medicin i en viss dos alltid fungerar på ett visst sätt.
Problemet med att bli stränga med mediciner med *potentiellt* livsförkortande biverkningar är att också många mediciner som ges till icke-döende patienter faller i den kategorin. Bra exempel är Vioxx som drogs från marknaden pga höjd risk för hjärtsjukdom. Bra i det fallet var att saken uppmärksammades, mindre bra var att folk som fått bra resultat med Vioxx nekades att fortsätta. Själv tar jag en liknande medicin som kopplats samman med akuta levertillstånd. På grund av detta (&häftig överförskrivning på sina håll) är denna medicin inte tillgänglig i flera länder, bl.a. Sverige och Finland. För *mig* är det den överlägset bästa medicinen, och jag är medveten om riskerna och håller litet koll. Men jag måste resa till Italien eller Ungern el. dyl. för att köpa min medicin. OM jag nu drabbades av akut leverproblem, och avled till följd av detta - borde den läkare som skrivit ut den medicinen till mig bli föremål för undersökning? Både hon och jag har ju varit fullt medvetna om denna medicins potentiellt livsförkortande verkan.
(För folk intresserade av dessa frågor kan det löna sig att söka litet på t.ex. BBCs site efter nyheter om Brittiskt rättsväsende och Dignitas-kliniken i Schweitz. Har för mig att det relativt nyligen kom ett prejudikat att folk som följer med sina anhöriga dit inte skall vara föremål för juridisk utredning. Obs! Detta gäller dock aktiv dödshjälp! När det gäller palliativ vård har jag för mig att britterna har varit föregångare)