Citat:
Det är inte fullt så enkelt.
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Det beror enligt mitt förmenande på om det fanns en insikt om alt en påtaglig risk och att den som utförde handlingen kände till den risken för att livet skulle förkortas.
Jag minns en förfärlig patientsituation för nu ca 15 år sedan som jag hoppas att jag slipper återuppleva.
Det rörde sig om en patient med långt framskriden lungcancer som bla plågades av blödningar från luftstrupen (tumören destruerade huvudbronken).
Profus blödning från luftvägarna är något som ibland drabbar patienter med lungcancer. Blödningen kan bli högst påtaglig, tex i det fall en pulsåder eroderas sönder av cancern. ("Förr i tiden" var tuberkulos en annan orsak till ostillbar dödande blödning från luftstrupen/luftvägar.)
Pat i fråga hade en tid haft tilltagande blodhosta, allt mer frekvent och allt större volymer.
Så hände det.
Pat får inte luft alls, klarrött blod hostas+väller ut från den sjukes andningsvägar. När jag kom in på rummet hade det nog pågått 5-10 minuter. Paniken i hennes ögon var nästan förlamande för personalen som fanns på rummet. En anhörig gallskrek att vi skulle hjälpa. Personalen försökte trösta och hjälpa, men förstås helt förgäves. När man kvävs är man inte nåbar för tröstande ord. Jag tyckte mig kunna höra henne säga "hjälp mig" mellan blodgurglingarna. Hennes ögon skrek ut dessa ord.
Jag i min tur skrek åt sjuksköterskan att omdelbart hämta morfin och ett starkt lugnande medel, sätta en nål och därefter spruta.
Syster frågade förstås när läkemedlen och nålen var på plats
-Hur mycket?
-Spruta i omgångar om 5 ml till dess hon inte verkar ha någon andnöd, svarade jag.
Jag var fullt ut medveten om att denna symptomlindrande beh skulle korta hennes liv.
Den profusa blödningen gjorde det nämligen redan svårt för henne att få den luft hon behövde och min behandling dämpade högst påtagligt hennes förmåga att hålla luftvägen fri.
Pats panik släppte, blodet fortsatte välla ut ur munnen, hennes hudfärg blev blåare och blåare, hon förlorade medvetandet och avled. Utan plågor.
Jag hade självfallet kunnat stå vid sidan om och sagt:
Tyvärr, det finns absolut ingen åtgärd/behandling i världen som kan stilla din blödning. Jag vill dock inte ge dig något som dämpar dina obehag, för det skulle korta ditt liv.
Om jag ställs inför en liknade situation igen kommer jag agera som jag gjorde den där hemska kvällen för länge sedan.
Mvh