2011-03-02, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Jag också nyfiken på vad det var Hurtig skall ha gjort i England. Vad gäller hans allmänna yrkesskicklighet så vågar jag påstå att han i vart fall är topp 10 bland försvarsadvokaterna i riket, så läkaren har en fullgod försvarare.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8649808.ab
Citera
2011-03-02, 15:53
Medlem
eloges avatar
Nu får vi anta att rättsliga rådet har fått sin föredragning av Mörlands rapport. Har någon någon ide om hur de mer formellt kan behandla den. Om den på något sätt blir ”godkänd” och accepterad som rättsliga rådets officiella hållning i ärendet för att skickas vidare med ett kort följebrev eller om rättsliga rådet i sin tur skriver ett utlåtande som då är baserat på rapporten men som kan innehålla reservationer och alternativ?
Citera
2011-03-02, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Nu får vi anta att rättsliga rådet har fått sin föredragning av Mörlands rapport. Har någon någon ide om hur de mer formellt kan behandla den. Om den på något sätt blir ”godkänd” och accepterad som rättsliga rådets officiella hållning i ärendet för att skickas vidare med ett kort följebrev eller om rättsliga rådet i sin tur skriver ett utlåtande som då är baserat på rapporten men som kan innehålla reservationer och alternativ?

Det rättsliga rådets tidigare uttalande i frågan var ju (förmodligen genomtänkt) tolkningsbart på den här punkten. Personligen hade jag några svarta ögonblick ett antal sidor tillbaka i tråden just pga detta (varför vill rådet ha möjlighet att moderera Mörlands rapport innan den går till åklagaren?).
Citera
2011-03-02, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Det rättsliga rådets tidigare uttalande i frågan var ju (förmodligen genomtänkt) tolkningsbart på den här punkten. Personligen hade jag några svarta ögonblick ett antal sidor tillbaka i tråden just pga detta (varför vill rådet ha möjlighet att moderera Mörlands rapport innan den går till åklagaren?).
Det verkar som RR skickade Mörlands utlåtande direkt till Claeson.
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2011/03/02/rattsliga-radets-yttrande-/index.xml

Hur kan sekretess gälla utlåtandet?
Citera
2011-03-02, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Det verkar som RR skickade Mörlands utlåtande direkt till Claeson.
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2011/03/02/rattsliga-radets-yttrande-/index.xml

Utmärkt. Jag hade inte läst den artikeln när jag skrev mitt svar till Eloge. Kan notera att Claesson tog tillfället i akt och gav Hurtig en gliring (det är aldrig bra när någons trovärdighet svärtas ner).
Citera
2011-03-02, 18:10
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Vad tänker du mer exakt på när du skriver "Det rättsliga rådets tidigare uttalande i frågan..."?

Nu gick tydligen utlåtandet direkt vidare, men för mig är det fortfarande oklart i vilken mån rättsliga rådet som myndighet ställer sig bakom slutsatserna i yttrandet. Rättsliga rådet kan knappast gå i god för varje detalj i yttrandet, men samtidigt måste det betyda något att det skickas vidare efter föredragning. Föredragningen bör ändå syfta till någon form av värdering av det som föredrages.
Senast redigerad av eloge 2011-03-02 kl. 18:17.
Citera
2011-03-03, 20:34
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:

Skulle tro att det beror på att det är en del av en pågående förundersökning.
Citera
2011-03-03, 23:33
Medlem
Anonymflashbackares avatar
Är det någon som har info om vad åklagare heter som kommer att driva målet i tingsrätten mot barnamörderskan och när huvudförhandling kan tänkas vara?
Senast redigerad av Anonymflashbackare 2011-03-03 kl. 23:38.
Citera
2011-03-04, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Skulle tro att det beror på att det är en del av en pågående förundersökning.
Jo, det är ett tämligen förutsägbart svar från Claeson.

Min tolkning av tidigare debatter här angående offentlighetsprincipen gör mig dock tveksam till om han i så fall har lagen i ryggen. Personligen har jag väldigt svårt att se på vilket sätt ett offentliggörande skulle hindra en korrekt utredning. Mörland skall rimligtvis heller inte ha gjort några bedömningar som har med personer att göra?

Finns det någon rimlighet i att en person är av en myndighet misstänkliggjord för mord/dråp på grunder som inte kan styrkas på 2 år. (Som bekant är den dagen mycket nära.)
Citera
2011-03-04, 07:44
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jo, det är ett tämligen förutsägbart svar från Claeson.

Min tolkning av tidigare debatter här angående offentlighetsprincipen gör mig dock tveksam till om han i så fall har lagen i ryggen. Personligen har jag väldigt svårt att se på vilket sätt ett offentliggörande skulle hindra en korrekt utredning. Mörland skall rimligtvis heller inte ha gjort några bedömningar som har med personer att göra?

Finns det någon rimlighet i att en person är av en myndighet misstänkliggjord för mord/dråp på grunder som inte kan styrkas på 2 år. (Som bekant är den dagen mycket nära.)

Du borde kunna inse två saker:

Innan det blir rättegång är det meningsfullt för den misstänkte att FU är sekretessbelagd. Polisen har insyn och tillgång till en mängd personliga uppgifter om den misstänkta som (i det fall åtalet läggs ner) inte SKALL bli offentliga. Det kan röra sig om djupt personliga och privata saker, fakta som påverkar relationer eller omständigheter som den misstänkta inte vill låta bli kända. Det är till exempel inte ovanligt att misstänkta utreds och personliga förhållanden framkommer, kanske saker som att "min älskare ger mig alibi, men det vill jag inte att min fru skall få veta"... (litet tillspetsat). I detta fall har åtal väckts och suspenderats, därför vet vi vad som ingått i FU:s första delar. Det gör inte sekretessprincipen mindre ändamålsenlig och lämplig.

Det andra är att invändningarna i detta fall redan från början är av teknisk natur och försvarets strategi har från början till slut varit att ifrågasätta den tekniska bevisningen. Det är inte åklagaren som fördröjt saken så långt möjligt, utan ett ihärdigt och skickligt ifrågasättande och fördröjande från Hurtig. (Jag har inga synpunkter på det rättfärdiga i detta - det är sannolikt den taktik flertalet ombud valt, om teknisk expertis finns att tillgå för att få effektiva motfrågor).
Citera
2011-03-04, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det andra är att invändningarna i detta fall redan från början är av teknisk natur och försvarets strategi har från början till slut varit att ifrågasätta den tekniska bevisningen.

Det är ganska naturligt med tanke på att det är den bevisning som finns (vad vi vet).

Citat:
Det är inte åklagaren som fördröjt saken så långt möjligt, utan ett ihärdigt och skickligt ifrågasättande och fördröjande från Hurtig.

Hur tänker du här? Eftersom försvararen hela tiden (långt innan förundersökningen var klar!) har haft synpunkter och invändningar (vilka majoriteten i den här tråden verka instämma i) och åklagaren hela tiden hårdnackat säger att det inte finns några problem, men i flera steg tvingas backa från denna ståndpunkt och komplettera utredningen, så kan du väl ändå inte jämt och ständigt skylla på försvarsadvokaten? Det hade väl varit betydligt bättre om åklagaren från början varit beredd lyssna på invändningarna, gjort rimliga bedömningar och vidtagit åtgärder? Första steget hade ju kunnat vara att inte låta utredningen såsa på i evigheter utan att bli färdig?

Din argumentation när det gäller Hurtigs 'fördröjande' känns tunn och med tanke på åklagarens eget sölande närmast osaklig.
Citera
2011-03-04, 13:23
Medlem
Citat:
Du borde kunna inse två saker:

Innan det blir rättegång är det meningsfullt för den misstänkte att FU är sekretessbelagd. Polisen har insyn och tillgång till en mängd personliga uppgifter om den misstänkta som (i det fall åtalet läggs ner) inte SKALL bli offentliga. Det kan röra sig om djupt personliga och privata saker, fakta som påverkar relationer eller omständigheter som den misstänkta inte vill låta bli kända. Det är till exempel inte ovanligt att misstänkta utreds och personliga förhållanden framkommer, kanske saker som att "min älskare ger mig alibi, men det vill jag inte att min fru skall få veta"... (litet tillspetsat). I detta fall har åtal väckts och suspenderats, därför vet vi vad som ingått i FU:s första delar. Det gör inte sekretessprincipen mindre ändamålsenlig och lämplig.

Det andra är att invändningarna i detta fall redan från början är av teknisk natur och försvarets strategi har från början till slut varit att ifrågasätta den tekniska bevisningen. Det är inte åklagaren som fördröjt saken så långt möjligt, utan ett ihärdigt och skickligt ifrågasättande och fördröjande från Hurtig. (Jag har inga synpunkter på det rättfärdiga i detta - det är sannolikt den taktik flertalet ombud valt, om teknisk expertis finns att tillgå för att få effektiva motfrågor).
Det jag eftersökte var ett dokument av "teknisk" art. Det är minst lika rimligt att detta som SoS tidigare tillsyn offentliggörs före rättegång. Av någon anledning är väl också protokoll från häktningsförhandlingar offentliga?

I den andra delen ser jag ingen anledning att komplettera JPpumes utmärkta svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in