2009-10-06, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Har mycket svårt att tro att rättsläkaren skulle fabulera, tror du har mycekt svårt att finna stöd för ett sådant påstående. Rättsläkaren är f.ö. en oberoende expert. Man inhämtar aldrig (så vitt jag har hört talas om) något yttrande från Socialstyrelsen i det läget i en förundersökning (det kanske man borde göra men det ska i så fall inte den enskilda åklagaren belastas för utan åklagarmyndigheten i sin helhet).

Artikel i Läkartidningen:
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=11637

Citat:
"Tills sist skriver Petra Råsten-Almqvist att »ur rättsmedicinskt perspektiv betraktas dock således dödsfallet som onaturligt, till följd av överdosering av annan person, men att det inte utifrån den rättsmedicinska undersökningen eller de tillgängliga handlingarna kan avgöras i vilket syfte eller av vem den mycket höga dosen av tiopental givits«.

Petra Råsten-Almqvist vill inte uttala sig i det aktuella fallet."

Och du påstår att detta inte är fabulerande?

Hon tjänstgör på rättsmedicin 1km bort från ALB. Hon uppmätte 1000ggr högre tiopentaldos än normalt, i ett avlidet förtidigt fött barn med hjärnskador och organsvikt... och hon drar slutsatsen att någon måste ha injicerat detta!

Hon beaktar ingen farmakologi öht... Eller ens bemödar sig att ta en funderare över om det är fysikaliskt möjligt att nå 1000ggr dosen. Ej heller går hon igenom någon litteraturer rörande de höga morfinhalterna som nu Socialstyrelsen har gjort.
Citera
2009-10-06, 15:31
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Jag tycker faktiskt att åklagaren på bas av den information som finns tillgänglig bör ställas till svars. Flickan hade redan konstaterats vara utom räddning på det sätt som Socialstyrelsen anger (dvs. flera läkare samt anhöriga). Flickan dog ca ett halvår innan läkaren anhölls.

RMVs uttalande i samband med anhållandet var: "Det går inte att utifrån en koncentration i blodet räkna tillbaka till en given dos, det vill säga att göra någon bedömning av mängd och styrka på tillförd tiopentallösning."

Vidare visade obduktionsprotokollet att barnets lever var funktionell men med kraftigt nedsatt cirkulation pga dålig hjärtfunktion (dvs mindre läkemedel bryts ner per tidsenhet). Därutöver var det tydligt att tiopental samt morfin fanns i behandlingsrummet och att de anhöriga var där ensamma den mesta tiden för att kunna sörja ifred (eftersom barnet då hade konstaterats vara utom all räddning).

Så detta var informationen som Brandt satt på.

Varför fullt polispådrag? Varför på arbetsplatsen? Varför tidiga mediakontakter? Frågorna hopar sig mycket snabbt - jag tycker att det hela är fantastiskt märkligt.

Nej - det är ett rättsövergrepp på bas av de uppgifter vi har idag.

OM det stämmer att det redan i den rättsmedicinska utredningen framgår att det inte går att styrka att döden varit en följd av överdosering så kan jag inte begripa hur en åklagare skulle få för sig att anhålla någon och i så fall så bör frågan om tjänstefel defintift aktualiserats. Har dock mycket svårt att tro att det är så, varför skulle åklagaren i så fall agera som hon gjorde och framför allt varför skulle tingsrätten häkta läkaren? Men som sagt, jag vet inte, för jag har inte tillgång till FU-materialet.

Mediakontakten håller jag med om att de sköttes på ett uselt sätt.
Citera
2009-10-06, 15:35
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anckarström
Artikel i Läkartidningen:
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=11637

Och du påstår att detta inte är fabulerande?

Hon tjänstgör på rättsmedicin 1km bort från ALB. Hon uppmätte 1000ggr högre tiopentaldos än normalt, i ett avlidet förtidigt fött barn med hjärnskador och organsvikt... och hon drar slutsatsen att någon måste ha injicerat detta!

Hon beaktar ingen farmakologi öht... Eller ens bemödar sig att ta en funderare över om det är fysikaliskt möjligt att nå 1000ggr dosen. Ej heller går hon igenom någon litteraturer rörande de höga morfinhalterna som nu Socialstyrelsen har gjort.

Jag ser inget stöd i den artikeln för att rättsläkaren fabulerat, däremot är det möjligt att hon missat något. Det är en fråga för medicinare och inte jurister, jag saknar i vart fall all kompetens att bedöma vad som är riktigt i den frågan.
Citera
2009-10-06, 15:41
Medlem
Citat:
Åklagaren litar givetvis på de uppgifter hon får från experter, hon inser sina egna begränsningar och låter de som kan medicin göra den bedömningen.

Förutom mitt påpekande ovan så förtjänar inte ditt svepande påstående om jurister mer bemötande än att generaliseringar av den typen oftast säger mer om avsändaren än de omtalade.

Ingen som inte har full tillgång till förundersökningen vet på vilka grunder beslutet fattades.
Det räcker att läsa Socialstyrelsens utlåtande för att värdera åklagarens ingripande.

Eftersom det generaliseras mycket om sjukvården i forumet tillåter jag mig att generalisera om rätssväsendet.

Om åklagaren nu flyr undan ansvar genom att hävda sekretess förutsätter jag att agerandet granskas noga.
Citera
2009-10-06, 15:42
Medlem
Citat:
Jag ser inget stöd i den artikeln för att rättsläkaren fabulerat, däremot är det möjligt att hon missat något. Det är en fråga för medicinare och inte jurister, jag saknar i vart fall all kompetens att bedöma vad som är riktigt i den frågan.
Ändå står jurister i TV-sändning och upprepar att dosen är 1000 gånger för hög.
Citera
2009-10-06, 15:49
Medlem
rogerks avatar
Nyss sades det på Dagens Eko att "åklagaren säger att han har flera bevis".
Ska bli intressant att se vad det kan vara för något.
Citera
2009-10-06, 15:50
Medlem
Citat:
Du märker ord.
Det är tydligt att hon utökar betydelsen av det hon funnit utan att ens försäkra sig om rimligheten i sitt resultat. Ändå har som påpekats gott om kollegor på nära håll.
Citera
2009-10-06, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Nyss sades det på Dagens Eko att "åklagaren säger att han har flera bevis".
Ska bli intressant att se vad det kan vara för något.
Det skall sannerligen bli intressant att se vad denna åklagare helt plötsligt har för bevis.
Dom räcker tydligen inte till åtalsbeslut eller ens häktning.
Citera
2009-10-06, 16:01
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemHerren
För att åklagarkammaren vill manifestera sin makt utan ansvar. Nu har socialstyrelsen sagt sitt och åklagarkammaren kan omöjligt erkänna att man har gjort ett fundamentalt fel. Det enda raka nu är att Beatrice Ask avgår och tar med sig hela rikspolisstyrelsen och alla chefsåklagare. Det är en samling inkompetenta idioter som är för dumma för att ha ett riktigt jobb.

Varför skulle Ask avgå? En Justitieminister har väl ingenting att göra med enskilda åtal?
Citera
2009-10-06, 16:25
Medlem
Citat:

Varför bemödar du dig ens med att svara på mitt inlägg om du saknar kompetens?

Saknade kompetens gjorde även Elisabeth Brandt och hon bemöda sig inte heller att tillfråga expertis innan hon agerade och förstörde en hyllad barnläkares framtid.

Hon måste på något sätt betala för detta misstag... annars kan vi lika väl lägga ned rättstaten, dela ut försvarets finkalibriga vapen till befolkningen och låta rättvisan vara helmantlade kulor.
Citera
2009-10-06, 16:38
Medlem
Citat:
Det är tydligt att hon utökar betydelsen av det hon funnit utan att ens försäkra sig om rimligheten i sitt resultat. Ändå har som påpekats gott om kollegor på nära håll.

Är inte detta en stor del av denna soppa? Att ingen, varken åklagare eller rättmedicin, har stannat upp för att fundera över rimligheten i sina slutsatser/påståenden.
Detta tycker jag är skrämmande, upprörande och pekar på en mycket dålig rättsäkerhet.
Citera
2009-10-06, 16:56
Medlem
Aspsusas avatar
Tack till alla som länkat till intressanta artiklar och dokument.

Jag började just läsa Socialstyrelsens beslut, och redan på andra sidan när de beskriver vem de talat med, besökt, inhämtat utlåtanden från stöter jag på detta WTF?!:

Citat:
Ursprungligen postat av Socialstyrelsen
En undersköterska som Socialstyrelsen inte träffat tidigare och som tjänstgjorde
vid händelsen. kallades till ett utredande samtal den 10 september
2009. Undersköterskan hade dock yppandeförbud av polismyndigheten.
Samtalet avslutades utan att någon information lämnades till Socialstyrelsen.

VAD I HELVETE ÄR DET SOM POLIS/ÅKLAGARE RIKTIGT SYSSLAR MED!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in