2009-10-25, 19:54
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vill man ha ett ramverk att hänga upp ansvarsfrihetsgrunden på kan det vara mer ändamålsenligt att byta ut begreppet "förlänga liv" till "ge bästa möjliga vård". Annars kan man inte hantera dilemmat med att "bästa möjliga vård" kan stå i motsats till "förlänga liv", vilket är problemet här.

Jag tror inte ens det är kontroversiellt att se att aktiva åtgärder i syfte att förkorta livet inte är acceptabla, medan aktiva åtgärder i syfte att lindra plågor är acceptabla (eller, snarare, önskvärda.

Vi kommer till slut att hamna i en bedömning av avsikten med en åtgärd. Om en åtgärd i strid med vedertagen praxis, full insikt i gärningens förmodade eller förväntade ("inser eller bort inse") konsekvenser och gärningens faktiska, objektiva resultat innebär att terminalpatienten dör, vad gör vi då?

Jag vill helst inte börja diskutera hur det bör vara. Det som alltid blir det filosofiska problemet är att vi alla är döende. Om man skall tillåta ett "uppsåtligt" dödande som en biprodukt av smärtlindring, hur nära döden (sådan den skulle ha blivit) måste man då vara (ett dygn, en vecka, en månad, ett år osv)? Jag vet ärligt talat inte hur man ska göra, är sjukt ambivalet i den här frågan.
Citera
2009-10-25, 19:56
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Nja. Bevisa vad? Att det Aftonbladet påstår är sant? Dom hävdar att Elisabeth Brandt sagt en sak och du påstår att dom ljuger. Bara för att dom skriver på ett visst sätt i en mening.

Detta baserat på ett antagande från dig gällande hur saker och ting skrivs när man ljuger i kvällspressen.

Men nu blir det VERKLIGEN trams. Du får tro det du vill så tror jag att hon sagt det hon har sagt. Om det gör dig lugnare till sinnes får du gärna hävda att hon aldrig använt dom orden som tillskrivs henne. Jag skiter faktiskt i vilket. Resten av de inblandade åklagarna drar sig ju inte för att använda mysiga liknelser i still med det som står i debattartikeln. Men EB är nog mera varsam med orden. Så är det nog alldeles säkert.

Jag konstaterar två saker. Du är fruktansvärt naiv i förhållande till kvällspressen och jag orkar inte diskutera med dig längre, jag håller mig till dem de går att föra en vettig diskussion med.
Citera
2009-10-25, 19:57
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Räcker? Räcker till vad?

Lugna dig ett hekto... Det är de sakliga och korrekta termer som kan vara aktuella för att beskriva de brott som läkaren misstänkts för.

Den som aldrig intervjuats av en driven kvällstidningsgam kan antagligen inte föreställa sig hur enkelt ord läggs i munnen på de som uttalar sig. En snabb motfråga typ "Kan man säga att det handlat om samma typ av medel man ger till dödsdömda"? kan kanske besvaras med "Ja det är ett liknande medel". Sedan förstår alla hur rubrikerna kommer att sättas.
Citera
2009-10-25, 20:04
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Jag vill helst inte börja diskutera hur det bör vara. Det som alltid blir det filosofiska problemet är att vi alla är döende. Om man skall tillåta ett "uppsåtligt" dödande som en biprodukt av smärtlindring, hur nära döden (sådan den skulle ha blivit) måste man då vara (ett dygn, en vecka, en månad, ett år osv)? Jag vet ärligt talat inte hur man ska göra, är sjukt ambivalet i den här frågan.

Jag menar att det är alldeles klart, och grunden för det (eventuella) åtalet:

Om syftet (uppsåtet) är smärtlindring och sidoeffekten är att livet förkortas, då är det OK. Är syftet (uppsåtet) med vården att förkorta livet, med bieffekten smärtlindring, då är det inte OK.
Citera
2009-10-25, 20:04
Medlem
Citat:
Det som står uttryckt i rapporterna var att bedömningen var att "att vidare behandling är utsiktslös" och att man därför i samråd (med varandra, föräldrar etc) bestämde sig för att stänga av respiratorn.

Det som jag är oklar över är om tiden mellan respiratorns bortkoppling och dödstillfället var ovanligt lång? Min (medicinskt helt ogrundade) uppfattning är annars att förväntan hos alla inblandade var att det skulle handlat om minuter, inte timmar? Vad gör man när barnet som alla påstår skall dö snabbt och så smärtfritt som möjligt istället kämpar på, riktigt länge?
Jag tror inte barnet kämpade på ovanligt länge. Enligt SoS var ju förloppet normalt.

Man låter naturen ha sin gång och smärtlindrade enligt uppgift med morfin i detta fall.
Citera
2009-10-25, 20:12
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Jag menar att det är alldeles klart, och grunden för det (eventuella) åtalet:

Om syftet (uppsåtet) är smärtlindring och sidoeffekten är att livet förkortas, då är det OK. Är syftet (uppsåtet) med vården att förkorta livet, med bieffekten smärtlindring, då är det inte OK.

Det beror enligt mitt förmenande på om det fanns en insikt om alt en påtaglig risk och att den som utförde handlingen kände till den risken för att livet skulle förkortas. Där vet jag dock att jag har meningsmotståndare med mycket finare akademiska titlar än mina.

F ö var mitt svar som du svarade på mina synpunkter på vilka problem som finns när man ska stifta, inte tolka, lag kring detta.
Citera
2009-10-25, 20:34
Medlem
Citat:
Det tror jag du har rätt i (och för att föregripa kritik, ja jag spekulerar nu).
Här finns dock ett problem i om RMVs prov visar något alls.
Citera
2009-10-25, 20:42
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Här finns dock ett problem i om RMVs prov visar något alls.

Har du läst igenom socialstyrelsens granskning i augusti?
Citera
2009-10-25, 20:52
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Jag konstaterar två saker. Du är fruktansvärt naiv i förhållande till kvällspressen och jag orkar inte diskutera med dig längre, jag håller mig till dem de går att föra en vettig diskussion med.

DU konstaterar. Men vad säger att du har rätt i ditt första konstaterande?
Att du sedan spelar ut "vettig diskussion"-kortet gör ju att du framstår som än mer fånig.

Men kör du med dina likasinnade och dom det går att föra en givande diskurs med. Du kan säkert använda denna tråd i din juristutbildning vad det lider.
Citera
2009-10-25, 20:56
Medlem
Citat:
Har du läst igenom socialstyrelsens granskning i augusti?
Ja dom skriver att det troligaste är att själva mätningen är korrekt och beklagar att inga dubbelprover och vävnadsprover är tagna.

Som många påpekat här och på andra ställen finns det även alternativa förklaringar till resultatet.

Det skulle vara mycket intressant att se hur en domstol resonerar kring värdet av det provet.
Citera
2009-10-25, 21:00
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Det skulle vara mycket intressant att se hur en domstol resonerar kring värdet av det provet.

Hurtig kommer garanterat lägga en hel del krut på denna fråga och säkert ha egna expertvittnen (vilket annars är extremt sällsynt i svenska brottmål).
Citera
2009-10-25, 21:21
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Lugna dig ett hekto... Det är de sakliga och korrekta termer som kan vara aktuella för att beskriva de brott som läkaren misstänkts för.

Den som aldrig intervjuats av en driven kvällstidningsgam kan antagligen inte föreställa sig hur enkelt ord läggs i munnen på de som uttalar sig. En snabb motfråga typ "Kan man säga att det handlat om samma typ av medel man ger till dödsdömda"? kan kanske besvaras med "Ja det är ett liknande medel". Sedan förstår alla hur rubrikerna kommer att sättas.

Jag är så lugn så. Jag gillar bara inte hur åklagarna faktiskt använder termer som inte behöver användas och undrar varför dom gör detta. Fast bevisligen har dom ju aldrig sagt något sådant... Eller det går i alla fall inte att bevisa.

När det gäller kvällstidningsgamar har du säkert rätt. Så Elisabeth Brandt har säkert inte nämnt något av det som hon påstås ha sagt. Inte heller åklagarna i övrigt har använt sig av liknande ord.

Vi släpper det hela där. Dom vill helt enkelt bara se till att den skyldiga för att uppsåtligen ha dödat det lilla barnet åker fast. Och precis som det förutsätts här så har dom säkert hard evidence när det kommer till rättegång. För dom verkar tämligen säkra på att få henne fälld.

Allt blir nog bra till slut och den skyldiga åker fast i slutändan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in