2009-03-06, 09:38
Medlem
SingleStars avatar
Det är Aftonbladet som säger att det finns hemliga bevis:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4574641.ab

Enligt Expressen säger läkarna att de inte kan hitta något fel som har begåtts i fallet:

http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.1488723/

SvD rapporterar också om att läkare ställer sig oförstående till rättsapparaten:

http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_2554067.svd

Dagens nyheter ger en hel del komplementerande info:

http://www.dn.se/sthlm/flickans-foraldrar-anmalde-karolinskas-personal-for-vallande-till-annans-dod-1.814597

På det hela taget är det bara Aftonbladet som har en bild av läkerskan som skyldig till brott. Alla andra medier ger en bild av att alla läkare är förvånad. Det som är mest förvånande med Aftonbladets mediabild är att de hänvisar till hemliga dokument.

Den 10 juli modern anmäler till HSAN. Eftersom det är offentliga handlingar antar jag att någon hinner det per omgående och får ta del av dessa. Kan vara intressant att få veta om kopplingar till högre politisk ort eller kopplingar till högre rang inom rättsapparaten.
Citera
2009-03-06, 09:43
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Låt oss för en stund anta att läkaren är helt oskyldig och att hon till slut blir helt rentvådd från alla anklagelser. Vad händer då? Hur går hon vidare? Kan hon gå vidare eller är hon "bränd"?

Ja du. Läkarens namn redan ute på nätet. Titta även på bilden på Astrid Lindgrens barnsjukhus som finns på Aftonbladets förstasida. Verkligen negativt laddad. Oavsett vad spm händer så har redan läkaren och även sjukhuset en stämpel av negativitet och tvivel på sig.
Citera
2009-03-06, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ur Aftonbladet:
Jag är lite nyfiken; om det planerades i flera dagar, var det ändå nödvändigt att gripa henne på just arbetsplatsen? Varför inte i hemmet?

Allmänt.
Vara överläkare är inget yrke utan symtom på sjukdom den är obotlig.
De arbetar dagtid Mån-Fred därutöver går de jour(nätter som dagar)
Kan jobba enligt schema kommer hem och sen sticker iväg igen
så arbetsplatsen är deras "andra familj".
Kan nog vara svårt och gripa en övl utanför arbetsplatsen.
¨**********
Sekretess.
Är även till skydd för målsäganden.
Hemliga dokument är formodligen medias omskrivning av journalhandlingar.
Citera
2009-03-06, 09:48
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Är det inte som vanligt så att gamla tanter och farbröder som trillar av pinn, även på sjukhus obduceras vanligtvis inte, däremot verkar det något märkligt att inte obducera barn som dör, om inte annat brukar föräldrarna vilja veta dödsorsaken, t.o.m ofödda barn brukar obduceras, så varför skulle man strunta i ett prematurbarn, det kan vara viktigt för föräldrarna att få klarhet i exakt vad som gått fel. Kanske här problemet ligger. Barnet obducerades inte, så fantasierna fick fritt spelrum

Korrekt, det är vanligare att barn obduceras. Hur det gick till i det här fallet har jag ingen aning om.
Citera
2009-03-06, 09:50
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Låt oss för en stund anta att läkaren är helt oskyldig och att hon till slut blir helt rentvådd från alla anklagelser. Vad händer då? Hur går hon vidare? Kan hon gå vidare eller är hon "bränd"?

En felaktigt frihetsberövad person kan aldrig bli fri från traumat över att ha kränts i sina rättigheter. Rätten till frihet är så okränkbar att den aldrig går att bortse från som den mest grundläggande rättighet vi har här i världen.

Jag stöder att man inför en lag som per omgående sätter en åklagare i fängelse så fort någon felaktigt har frihetsberövats. Åklagare har en sådan makt att de godtyckligt kan ta beslut som hämmar folk för lång tid framöver utan att behöva ta personligt ansvar för sina beslut. Människor som har felaktigt frihetsberövats slås i spillror. Tittar man på Holmlinfallet så tog den frihetsberövade livet av sig efter att åklagaren in absurdum hade frihetsberövat den felaktigt misstänkte då det saknades grund för anklagelserna i en vårdnadstvist. Holmlin hade oskyldigt pekats ut som barnskändandare. Åklagaren i det fallet fortsätter sitt värv att förstöra andra människors liv utan minsta tillstymmelse till empati.
Citera
2009-03-06, 09:52
Medlem
MrTomtes avatar
Jag är med på allt som händer fram t.o.m. den 14 oktober men mellan den 14:e oktober och den 2:a mars tappar jag bort den röda tråden (inte pga dig SingleStar). Utifrån redogörelsen kan en novis som jag lätt få intrycket av att barnet kanske inte bara kunde ha överlevt men fått ett normalt liv om inte sköterskan gett fel dropp... men kopplingen till överläkaren?

Vad kan rimligen finnas för motiv för att mörda ett 3 månaders barn? Jag köper inte riktigt barmhärtighetsmord. Bärmhärtighetsmord begås (nu spekulerar jag) av de som har starka känslomässiga band eller är psykiskt sjuk. Utan att veta så känns det inte som att överläkaren tillhör någon av dessa kategorier. Begreppet "bärmhärtighetsmord" blir för enkelt som motiv tycker jag.
Citera
2009-03-06, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Det är Aftonbladet som säger att det finns hemliga bevis:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4574641.ab

Enligt Expressen säger läkarna att de inte kan hitta något fel som har begåtts i fallet:

http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.1488723/

SvD rapporterar också om att läkare ställer sig oförstående till rättsapparaten:

http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_2554067.svd

Dagens nyheter ger en hel del komplementerande info:

http://www.dn.se/sthlm/flickans-foraldrar-anmalde-karolinskas-personal-for-vallande-till-annans-dod-1.814597

På det hela taget är det bara Aftonbladet som har en bild av läkerskan som skyldig till brott. Alla andra medier ger en bild av att alla läkare är förvånad. Det som är mest förvånande med Aftonbladets mediabild är att de hänvisar till hemliga dokument.

Den 10 juli modern anmäler till HSAN. Eftersom det är offentliga handlingar antar jag att någon hinner det per omgående och får ta del av dessa. Kan vara intressant att få veta om kopplingar till högre politisk ort eller kopplingar till högre rang inom rättsapparaten.
Får inte mycket från HSAN gällande felbehandlingen. Beslut är offentliga men uppgiffter skyddas enligt sekrl 7:1, 7:2.
Det behövs bara anmälarens namn.
Alla journalhandlingar är hemliga dokument
inte så märkligt att media inte kommer åt journaler.
Citera
2009-03-06, 10:02
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
En felaktigt frihetsberövad person kan aldrig bli fri från traumat över att ha kränts i sina rättigheter. Rätten till frihet är så okränkbar att den aldrig går att bortse från som den mest grundläggande rättighet vi har här i världen.

Jag stöder att man inför en lag som per omgående sätter en åklagare i fängelse så fort någon felaktigt har frihetsberövats. Åklagare har en sådan makt att de godtyckligt kan ta beslut som hämmar folk för lång tid framöver utan att behöva ta personligt ansvar för sina beslut. Människor som har felaktigt frihetsberövats slås i spillror. Tittar man på Holmlinfallet så tog den frihetsberövade livet av sig efter att åklagaren in absurdum hade frihetsberövat den felaktigt misstänkte då det saknades grund för anklagelserna i en vårdnadstvist. Holmlin hade oskyldigt pekats ut som barnskändandare. Åklagaren i det fallet fortsätter sitt värv att förstöra andra människors liv utan minsta tillstymmelse till empati.

Jag vet inte om jag skulle stödja just en sådan lag som du föreslår men om man ser på sjukvården så finns det en rad olika "lexr" ifall någon gör fel. Finns det någon lex jurist ifall en jurist gör fel? JK kanske då... men JK känns som ett trubbigt instrumment.
Du pekar på en skrämmande del i vårt rättssamhälle dvs att en person ges så stor makt över andra människor och som alltid när människor ges makt så kan den missbrukas. Finns det verkligen inte någon annan kontroll över åklagarna än JK?
Citera
2009-03-06, 10:22
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hag22
Alla journalhandlingar är hemliga dokument
inte så märkligt att media inte kommer åt journaler.
Ja nån hemligstämpel finns ej inom vården.... Så när AB skriver att åklagaren kommit över henligstämplade dokument så är nån ute o cyklar.
Citera
2009-03-06, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Ja nån hemligstämpel finns ej inom vården.... Så när AB skriver att åklagaren kommit över henligstämplade dokument så är nån ute o cyklar.

Vadå sekretessen bryts ju vid misstanke om mord? Edit: Läste slarvigt. Bara för polisen.
Citera
2009-03-06, 10:30
Medlem
Intressant fakta

ifrån en kommentar på Sven Erik Alhems blogg angående barnets tillstånd:

"Men det rör sig om ett barn fött i v. 25 (om det inte visat livstecken vid födseln i v. 25 räknas det som foster och missfall). Nu levde barnet i 12 veckor efter födslen = skulle det fötts vore det i v. 37 och fortfarande förtida börd, men kanske redo att börja resa hem. (Ok från motsv. v.36 om föräldrarna kan klara det och vikten så där 1.5-2 kg). Barnet kom akut in från hemmet krampandes och sövdes för CT. Barnet är fortfarande ej fullgånget (= v. 40), har tidigare hjärnskador och nu kramper så att narkos och CT krävs. Narkos för så små är högrisknarkoser och görs enbart i livräddande syfte ! Detta barn avled under CT-undersökningen och narkosen avbröts. Så tidigt debuterande svåra krampanfall är dödliga i sig, alldeles oavsett behandling. Att göra en CT, vilket kräver den livsfarliga narkosen, har enda syfte att om möjligt hitta en blödning som kanske kan åtgärdas kriurgiskt. Syftet är alltså livräddande med denna livsfarliga undersökning. Vägt mot att det är elakartade, dödliga, kramper så är det en chansning för barnets överlevnad. Det är helt groteskt att polis, åklagare och domstol inte tar reda på dessa fakta innan man med hull och hår tar de svårt chockade och särjande föräldrarnas anmälan som Sanning. Det hade räckt att ringa till Rättsmedicinska anstalten i Solna och be om födjupning i ämnet"

Håller tummarna för doktorn nu
Citera
2009-03-06, 10:32
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Vadå sekretessen bryts ju vid misstanke om mord?
ja sekretess, men det är inte sammsa sak som hemligstämpel. Papper inom sjukvården är sekretessbelagad, vem som helst får inte läsa dem. Hur det går till rent praktiskt när en åklagare/polis får såna här papper vet jag inte, men mellan raderna kan man ju förstå att rättsmedicin varit inblandad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in