Citat:
Ursprungligen postat av Wibom
Ser du någon motsägelse där?
Alltså, med det jag hört hittills från Sikhander och Bustopher tror jag mindre på att man i försvarets osäkerhetsresonemang kommer att satsa på följande spår:
* Provtagningsmetoder som gjorde att halten tiopental överdrevs
* Fettkontamination som gjorde att halten tiopental överdrevs
Jag tror att man kommer att fokusera mer på vad som hände i labbet. När det gäller kristalliseringen så är frågan hur stora kristallerna brukar bli och hur stort provet måste vara för att eventuell kristallbildning skall kunna snedvrida mätresultatet. Denna eventuella osäkerhetsfaktor tycker jag att det borde gå att reda ut relativt hyggligt för RMV att reda ut.
Det RMV, åklagaren och Mörland kanske har mindre bra koll på är vilken sorts statistik och sannolikhetslära man bör använda sig av för att kvantifiera eventuell osäkerhet som försvaret anför. Jag vet ju att läkare som skriver doktorsavhandlingar brukar anlita statistiker för sina avhandlingar även om det är fråga om rätt enkel statistik. Jag vet ju heller inte hur mycket RMV brukar pyssla med statistik och sannolikhetslära. Det man skulle kunna tänka sig är att försvaret kommer med någon expert som hävdar att Mörlands scenarion med si och så många procents sannolikhet är fel. Om åklagarsidan då inte har något att anföra mot detta kan då kanske dylika påståenden räcka för att fria läkaren. I och för sig tycker ju jag att det borde bli väldigt knepigt att hävda att syftet inte var att döda med tanke på att man uppmätt jätteöverdoser av både morfin och tiopental. Och kanske anför åklagarsidan just detta som motargument om man hävdar att det finns tillräcklig osäkerhet om tiopentalet. Men min gissning är ändå att det kan vara bra att vara förberedd när det gäller sannolikhetslära- och statistikbiten.
äremot tror jag inte att Fenemalet är ett sidospår, eller något som kan bli föremål för ogiltigförklaring: