Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Nja, exempelvis StefanD13 visste inte ens vad dråp är så nja inte riktigt. StefanD13 argumenterade således för det han trodde var enda definitionen på dråp, att det skulle ha skett i hastigt mod, vilket visserligen är en aspekt gällande dråp men knappast den som varit aktuell i detta fall.
Att mord blev till dråp är i detta fallet klart anmärkningsvärt!
Jag håller helt klart med dig om att Elisabeth Brandts agerande i detta fall är anmärkningsvärt och att en möjlig orsak till det var en vilja att bli uppmärksamad.
Att rätten ändrar brottsrubricering och att en läkare i en situation som denna skulle kunna anklagas för mord tycker inte jag är orimligt.
Sedan finns det ju en rad saker som gör att det verkar som att både åklagare och tingsrätt har agerat oerhört förhastat.
Det verkar inte finnas något som helst krav på att kontrollera fakta innan svenskt rättsväsende agerar. Min tolkning är att man inom alla yrkesgrupper där uppgifterna är omöjliga för en lekman att förstå lever oerhört farligt (särskilt vårdyrken där utfallett kan vara mer påtagligt). Får en åklagare för sig att här ska det visas vem som bestämmer är det fritt fram att slå till med storsläggan. Eventuell rättvisa skipas i efterhand. Den rättvisan innebär väldigt låg kompensation för den drabbade och sällan någon påföljd för åklagaren i de fall agerandet var felaktigt.