2009-03-14, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcoroc
Det gör väl knappast hennes (åklagarens) eget fel, i den mån sådant förekom, mer ursäktligt. Två fel gör inte ett rätt. Man kan väl rimligen ändå ställa krav på åklagare, att denne kan bedöma validiteten och reliabiliteten i en uppgift, och huruvida denna kan/bör användas huvudsakligt vid en häktning (åsidosatt det misstänkta brottets art).
Jag håller i grunden med dig totalt. Jag tycker ändå det är viktigt att inte hamna i fållan: skall läkare rättsligt hanteras anorlunda än andra? (Självklart inte.)
Jag förutsätter att man normalt frihetsberövar mordmisstänkta så fort man vet var dom är. I det här fallet verkar både åklagare och polis ha tagit den saken med ro. (Rykten om tidpunkten när polisen dök upp på KS säger att den mest liknade lunch för många yrkesarbetande.)
Så som jag hoppas att rättsväsendet fungerar vill jag alltså ge marginal för åklagaren att handla i brådska. Tid och kvalitet kan ju ibland vara motverkande.

Edit: Jag menar inte på samma sätt hela vägen.
Senast redigerad av nono2 2009-03-14 kl. 11:04.
Citera
2009-03-14, 10:51
Medlem
Brasiliansk artikel om småbarn och tiopental

Har hittat en brasiliansk artikel om sedering och smärtlindring vid pediatrisk intensivvård - har beskrivs bla thiopental som sedering vid respiratorvård, thiopental vid status epilepticus och som underhållspreparat mot EP. Finns också ett kapitel om morfin.

pdffil på engelska: http://www.scielo.br/pdf/jped/v79s2/en_v79s2a12.pdf

Mvh
MsBialy
Citera
2009-03-14, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Själv tycker jag nog att slarv med journalföring kan vara nog så allvarligt, och skall beivras. Men det är litet som med slarvfel som orsakar plankrascher eller dyl: en undersökningskommision (eller myndighet) utreder händelseförloppet och ger sedan över ärendet till en åklagare.
Jo, fast jag känner inte till att avsaknad av den typ av information som finns i journaler kan ligga särskilt många till lasts civilrättsligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Kanske delvis beroende på att "undersökningskommissionen" inom medicinska ärenden inte är lika benägna att vända på varje sten (naturligt, av många skäl).
Ungefär som att poliser sällan fälls i domstol? Eller med hänsyn till anhöriga?
Citera
2009-03-14, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Jag håller i grunden med dig totalt. Jag tycker ändå det är viktigt att inte hamna i fållan: skall läkare rättsligt hanteras anorlunda än andra? (Självklart inte.)
Jag förutsätter att man normalt frihetsberövar mordmisstänkta så fort man vet var dom är. I det här fallet verkar både åklagare och polis ha tagit den saken med ro. (Rykten om tidpunkten när polisen dök upp på KS säger att den mest liknade lunch för många yrkesarbetande.)
Så som jag hoppas att rättsväsendet fungerar vill jag alltså ge marginal för åklagaren att handla i brådska. Tid och kvalitet kan ju ibland vara motverkande.

Naturligtvis bör man i nästan alla fall ha ett separat utredningssystem för sjukvården. För det första har HSAN förhoppningsvis betydligt större medicinsk kompetens än en genomsnittlig tingsrätt.
Dels måste man konstatera att varje felbehandling skulle kunna rubriceras om vållande av kroppsskada.
De ungefär 3 000 ärendena HSAN får in skulle alla vara misstänkta brott, vilket jag tror skulle minska sugenheten på jobb i sjukvården betänkling.
Citera
2009-03-14, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsBialy
Har hittat en brasiliansk artikel om sedering och smärtlindring vid pediatrisk intensivvård - har beskrivs bla thiopental som sedering vid respiratorvård, thiopental vid status epilepticus och som underhållspreparat mot EP. Finns också ett kapitel om morfin.

pdffil på engelska: http://www.scielo.br/pdf/jped/v79s2/en_v79s2a12.pdf

Mvh
MsBialy
Om du är ute efter att förklara sjukvårdens handhavande av det här fallet enbart så tror jag att du besparar dig viss möda genom att avvakta fullständiga besked från rättsmedicin. Annars säkert intressant
Citera
2009-03-14, 11:25
Medlem
Ja, vad är jag ut efter egentligen?
Inte vet jag, vill bara vara med lite, är det ok med dig, nono2?

Då det är oftast jag och inte farbror doktorn som ger den sista smärtlindringen vid ett dödsbädd så har även jag ett eget intresse i fallet.

There, but for the grace of God, go I, mao.

Jag vill kanske påpeka rimligheten med tiopentalfyndet, tex.

Mvh
MsBialy
Senast redigerad av MsBialy 2009-03-14 kl. 11:30.
Citera
2009-03-14, 11:39
Medlem
Citat:
Ja, vad är jag ut efter egentligen?
Inte vet jag, vill bara vara med lite, är det ok med dig, nono2?

Då det är oftast jag och inte farbror doktorn som ger den sista smärtlindringen vid ett dödsbädd så har även jag ett eget intresse i fallet.

There, but for the grace of God, go I, mao.

Jag vill kanske påpeka rimligheten med tiopentalfyndet, tex.

Mvh
MsBialy
Jag tror säkert att FB's forum berikas av kunskap från alla människor. Jag ville mest tydliggöra att jag har slutat att oroa mig för hur detta fall kommer sluta juridiskt för de som arbetade i vårdens slutskede. Sorry.
Citera
2009-03-14, 11:47
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Lite off topic, men eftersom avsikten med polisanmälen från föräldrarna var egentligen att åstadkomma ett mord- alt. dråpanklagelse på sjuksköterskan som tillsatte AddexNa istället för isotonlösning till stödinfusionen, kan jag inte sluta fantisera om hur åklagaren närmade sig fallet. (jäpp, jag är syrra)

För det första är det en gigantiskt extrapolering att påstå att det felblandade droppet orsakade flickans hjärnblödningen. Neonater födds men omogna kärl i det periventrikulära rummet och blödningsincidensen helt spontant bland barn född v.35 el tidigare är så hög som mellan 40-45%. (se Volpe J.:Neonatal Intraventricular Hemorrhage http://scholar.google.se/scholar?q=info:0pZBPIGb5awJ:scholar.google.com/&hl=sv&lr=&output=viewport&shm=1 )

Min gissning är att åklagaren (el snarare hennes expertrådgivare) insåg relativt snabbt att där fanns inget att hämta så hon hoppade rask fram till flickans sista dygn i livet för att där se om det fanns någon hon kunde ändå haffa.

Varje relevant intervention som har skett under tiden mellan hjärnblödningen och avveckling av respen inklusive all lös dokumentation därtill måste undersökas nogrannt, finns all anledning att tro att man kan hitta tiopentalet lite här och där någonstans.

Har försvaret rätt att hämta ut all förundersökningsmaterial eller ännu bättre flickans journal i sin helhet?

Mvh
MsBialy

Jag tror att du är helt ute och cyklar om du tror åklagaren närmade sig fallet med någon slags "hmm, hur ska jag kunna sätta dit någon"-fundering i bakhuvudet.

Det är nog snarare så att när åklagaren väl fick utlåtandet från rättsmedicin i sin hand så hade åklagaren inget annat val (eller för den delen, ingen annan anleding) än att utgå från att ett brott var begånget.
Citera
2009-03-14, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Jag tror att du är helt ute och cyklar om du tror åklagaren närmade sig fallet med någon slags "hmm, hur ska jag kunna sätta dit någon"-fundering i bakhuvudet.

Det är nog snarare så att när åklagaren väl fick utlåtandet från rättsmedicin i sin hand så hade åklagaren inget annat val (eller för den delen, ingen annan anleding) än att utgå från att ett brott var begånget.
Det kanske är så att ni båda är ute och cyklar lite av och till?
Allt beroende på vem som sitter på cykeln och vem som står bredvid.
Citera
2009-03-14, 12:02
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Exakt vari skulle rättsläkarens kompetens att definiera begreppet överdos bestå, tänker du dig? (Tips: överdos är ett kliniskt begrepp, inte ett toxikologiskt.)
När det gäller rättsläkarens kompetens kan jag hänvisa dig till hennes eget uttalande i Dagens Medicin och uttalandet från ordföranden i svensk rättsmedicinsk förening. Hon (och för all del även han) ger ett oändligt mer kompetent intryck än diverse tomtar som just nu sitter och hobbyforskar via internet och sen postar väldigt nedlåtande kommentarer i olika sammanhang. Vissa kommentarer är direkt löjeväckande.

När det sedan gäller frågan om rättsläkaren ska bedöma om en överdos förelegat eller ej... Från mitt perspektiv räcker det med att rättsläkaren anger hur stora koncentrationer som uppmätts vid obduktionen och hur dessa koncentrationer står i förhållande till vad som uppmätts i andra dödliga förgiftningar. När man har den informationen och även dödsorsaken så är nog åklagarens fortsatta arbete ganska självklart.
Citera
2009-03-14, 12:03
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Återfallsgäst
Det kanske är så att ni båda är ute och cyklar lite av och till?
Allt beroende på vem som sitter på cykeln och vem som står bredvid.

Djupt.
Citera
2009-03-14, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
När det gäller rättsläkarens kompetens kan jag hänvisa dig till hennes eget uttalande i Dagens Medicin och uttalandet från ordföranden i svensk rättsmedicinsk förening. Hon (och för all del även han) ger ett oändligt mer kompetent intryck än diverse tomtar som just nu sitter och hobbyforskar via internet och sen postar väldigt nedlåtande kommentarer i olika sammanhang. Vissa kommentarer är direkt löjeväckande.

När det sedan gäller frågan om rättsläkaren ska bedöma om en överdos förelegat eller ej... Från mitt perspektiv räcker det med att rättsläkaren anger hur stora koncentrationer som uppmätts vid obduktionen och hur dessa koncentrationer står i förhållande till vad som uppmätts i andra dödliga förgiftningar. När man har den informationen och även dödsorsaken så är nog åklagarens fortsatta arbete ganska självklart.

Jag förstår inte hur du kan undgå att dessa injektioner som skulle skapa dessa koncentrationer är totalt ogenomförbara, finns även ett otal som titulerar sig narkosläkare på dagensmedicin som räknat på denna koncetration med tillhörande blodvolymer, det är en omöjlighet. Varför blundar du bara för den fakta? Och annan fakta till exempel att på ett prematurt spädbarn så kan vissa koncentrationer vara missvisande? Märks att du är åt det juridiska hållet och inte kan tänka utanför lagboken. Självklart ska man se till lagboken också, men man måste tänka längre ibland också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in