2009-11-09, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Det kanske var det katolska antidödshjälpsnätverket med EB i spetsen som gav tiopental till barnet efter döden och bytte ut sprutan mot en med gulaktig vätska? Oklart dock varför de ville sätta dit just denna läkare... Hade hon uttalat sig positivt till dödshjälp i något sammanhang? Annars blev hon väl bara någon man måste offra i kampen...
Rättsmedicinarn som utförde obduktionen har svårt att redogöra för exakt hur blod och urin togs till vara. Hur många rättsmedicinska undersökningar av bebisar görs i Sverige per år?
Varken rättsläkaren eller "teknikern" i Linköping reagerade för den felaktiga uträkningen.
Kan man kräva något utav RMV överhuvudtaget?
Citera
2009-11-09, 10:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Rättsmedicinarn som utförde obduktionen har svårt att redogöra för exakt hur blod och urin togs till vara. Hur många rättsmedicinska undersökningar av bebisar görs i Sverige per år?
Några stycken. Petra Råstam Almquist gör nog de flesta, eftersom hon är expert på plötslig spädbarnsdöd. Men det här är den första någonsin på en prematur, vad jag vet. Och hur många som öht någonsin undergått rättsmedicinsk obduktion efter att ha tagits från respirator, helt oavsett ålder kan jag inte på rak arm, men det måste vara ytterligt få. Inte nödvändigtvis någon enda, faktiskt.
Citera
2009-11-09, 10:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Ok tack för informationen men är det inte vanligt att dubbelchecka heller menar du?
Man ska definitionsmässigt dubbelchecka alla konstiga värden i all laboratorieverksamhet. Men man har mindre tid på sig att dubbelchecka saker i rutinverksamhet. I min grundforskning checkar man ju tills man är spiksäker, oavsett om det tar tre minuter eller två månader. Riktigt så kan man inte göra med rutinvärden. Problemet var kanske snarare att ingen kom på idén att flagga för att detta inte var ett vanligt rutinprov.
Citera
2009-11-09, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Man ska definitionsmässigt dubbelchecka alla konstiga värden i all laboratorieverksamhet. Men man har mindre tid på sig att dubbelchecka saker i rutinverksamhet. I min grundforskning checkar man ju tills man är spiksäker, oavsett om det tar tre minuter eller två månader. Riktigt så kan man inte göra med rutinvärden. Problemet var kanske snarare att ingen kom på idén att flagga för att detta inte var ett vanligt rutinprov.
Där är väl möjligen enda försvaret för RMV. Man hade antagligen inga misstankar om konstiga koncentrationer i blod och urin när proven skickades. Det gällde väl främst att kolla upp hjärnskadorna?

Samtidigt förstår jag inte rutinerna. Att rimligheten inte kontrolleras innan man slår på stora häktningstrumman när man kommit in på rubriceringen mord.
Citera
2009-11-09, 11:40
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Fast vid ett kraftigt avvikande värde bör varje laboratorium ha system som signalerar "Vänta är det här korrekt eller ens rimligt".
Citera
2009-11-09, 11:49
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasar2000
Fast vid ett kraftigt avvikande värde bör varje laboratorium ha system som signalerar "Vänta är det här korrekt eller ens rimligt".
Man tycker det.
Citera
2009-11-09, 12:37
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasar2000
Vad jag sett i rapporteringen från nyhetsmedia i fallet, så har personal på Astrid Lindgrens klagat på systemet de haft - att det saknats någon liknande funktion för automatisk kontroll av rimligeten i doseringar.

(Känns som att stoppa in huvudet i en bikupa när jag, dels inte läst tråden ordentligt, dels anar att det är gott om fackfolk här. )
Citera
2009-11-09, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Vad jag sett i rapporteringen från nyhetsmedia i fallet, så har personal på Astrid Lindgrens klagat på systemet de haft - att det saknats någon liknande funktion för automatisk kontroll av rimligeten i doseringar.

(Känns som att stoppa in huvudet i en bikupa när jag, dels inte läst tråden ordentligt, dels anar att det är gott om fackfolk här. )
Hur som handlar frågan som diskuteras just nu inte om vad som hänt på ALB utan hur RMV kunde komma fram till sitt tokiga 1000 ggr värde och även i någon mån varför inga dubbelprover eller vävnadsprov togs när man fick så uppseendeväckande koncentrationer som det handlar om.

SoS undersökning och den redovisade koncentrationen talar emot att det kan handla om en oavsiktlig åtgärd om mätningen stämmer.
Senast redigerad av nono2 2009-11-09 kl. 14:09. Anledning: Vaknande
Citera
2009-11-09, 14:05
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Där är väl möjligen enda försvaret för RMV. Man hade antagligen inga misstankar om konstiga koncentrationer i blod och urin när proven skickades. Det gällde väl främst att kolla upp hjärnskadorna?

Samtidigt förstår jag inte rutinerna. Att rimligheten inte kontrolleras innan man slår på stora häktningstrumman när man kommit in på rubriceringen mord.

Det tror jag inte är relevant egentligen. Man har provsvar som visar på höga värden av något som rimligen bara kan ha administrerats av inblandad läkare, i strid med praxis och regelverk. Om man sedan genom indicier och kanske vittnesmål får ytterligare misstankar måste man agera korrekt. Korrekt i detta fall är att gripa och häkta - så som allt såg ut.

Om det sedan visar sig att det finns frågetecken runt analysen, att det framgår åtminstone möjligheter att det kan finnas naturliga förklaringar till mätvärdena eller det kan vara så att det finns möjlighet för andra att ha gjort det är det ju kanske bra för läkaren, rent allmänt. Det är kanske inte riktigt bra för alla andra inblandade, med undantag av "naturlig förklaring". Men så är det den lilla saken att inte ens en helt litet pentotal borde vara OK, givet berättelserna... Men de flesta vettiga människor kan ju heller inte riktigt förneka att det med mycket stor sannolik har sputats pentotal helt utan sunda medicinska skäl, om man tror på labbet överhuvud taget.

Om det finns frågetecken runt vem som gjort det, varifrån pentotalet kommit och varför ingen verkar ha koll på ALB är det ju på sitt sätt lika allvarligt. Att man lämnar redigt farliga gifter liggande i sprutor för vem som helst att ta eller använda på salen låter ju heller inte riktigt friskt.

För att illustrera osäkerheten om vad som egentlighen kan ha hänt kan ma ju ställa upp några hypoteser, av olika klass:

Någon i personalen har brustit i uppsikten av sprutorna, någon obehörig har använt dem i dödande syfte och läkaren väljer att mörka detta genom att påstå att hon destruerat oanvända, fulla sprutor - men hon ljuger.

Läkaren har gjort det, med alla inblandades tysta samförstånd, ingen skvallrar och läkaren ljuger om sprutorna.

Någon annan på avdelningen har sett sig manad att utföra dådet, med egen spruta. Läkaren talar sanning om sina sprutor.

De anhöriga har med sig eget pentotal och egen spruta och dödar sitt eget barn. Läkaren talar sanning om sprutorna.
Citera
2009-11-09, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det tror jag inte är relevant egentligen. Man har provsvar som visar på höga värden av något som rimligen bara kan ha administrerats av inblandad läkare, i strid med praxis och regelverk. Om man sedan genom indicier och kanske vittnesmål får ytterligare misstankar måste man agera korrekt. Korrekt i detta fall är att gripa och häkta - så som allt såg ut.

Om det sedan visar sig att det finns frågetecken runt analysen, att det framgår åtminstone möjligheter att det kan finnas naturliga förklaringar till mätvärdena eller det kan vara så att det finns möjlighet för andra att ha gjort det är det ju kanske bra för läkaren, rent allmänt. Det är kanske inte riktigt bra för alla andra inblandade, med undantag av "naturlig förklaring". Men så är det den lilla saken att inte ens en helt litet pentotal borde vara OK, givet berättelserna... Men de flesta vettiga människor kan ju heller inte riktigt förneka att det med mycket stor sannolik har sputats pentotal helt utan sunda medicinska skäl, om man tror på labbet överhuvud taget.

Om det finns frågetecken runt vem som gjort det, varifrån pentotalet kommit och varför ingen verkar ha koll på ALB är det ju på sitt sätt lika allvarligt. Att man lämnar redigt farliga gifter liggande i sprutor för vem som helst att ta eller använda på salen låter ju heller inte riktigt friskt.

För att illustrera osäkerheten om vad som egentlighen kan ha hänt kan ma ju ställa upp några hypoteser, av olika klass:

Någon i personalen har brustit i uppsikten av sprutorna, någon obehörig har använt dem i dödande syfte och läkaren väljer att mörka detta genom att påstå att hon destruerat oanvända, fulla sprutor - men hon ljuger.

Läkaren har gjort det, med alla inblandades tysta samförstånd, ingen skvallrar och läkaren ljuger om sprutorna.

Någon annan på avdelningen har sett sig manad att utföra dådet, med egen spruta. Läkaren talar sanning om sina sprutor.

De anhöriga har med sig eget pentotal och egen spruta och dödar sitt eget barn. Läkaren talar sanning om sprutorna.
Och du påstår att du har varit på ett IVA-vårdrum???
Skall medicinerna ligga inlåsta så att användningen fördröjs vid akut läge?

Att rättsväsendet inte skulle ha några som helst krav på sig att göra rimlighetskontroller innan man går till offentlig häktningsförhandling uppfattar jag som en stor brist i rättssäkerheten.

Åklagaren hade mer än en månad på sig att kontrollera RMVs undersökning och hon har dessutom hävdat att hon har varit i kontakt med medicinsk expertis före gripandet. Vilken "expertis" var detta?
Citera
2009-11-09, 14:48
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Och du påstår att du har varit på ett IVA-vårdrum???
Skall medicinerna ligga inlåsta så att användningen fördröjs vid akut läge?

Det tror jag inte jag har påstått?

Jag vet inte hur du har det i ditt jobb. Men i mitt jobb kan man inte låta livsfarliga grejor ligga och drälla hur som helst där obehöriga kan lägga vantarna på dem.Givetvis utgår jag från att om man har livsfarliga preparat stående framme, så övervakas de på något lämpligt sätt.
Citera
2009-11-09, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det tror jag inte jag har påstått?

Jag vet inte hur du har det i ditt jobb. Men i mitt jobb kan man inte låta livsfarliga grejor ligga och drälla hur som helst där obehöriga kan lägga vantarna på dem.Givetvis utgår jag från att om man har livsfarliga preparat stående framme, så övervakas de på något lämpligt sätt.
Kan ha varit nån' annan...

Hur som hade du varit på ett sådant rum när det bränner till hade du antagligen förstått att allt måste finnas nära tillhands.

Samtidigt uppfattar jag sjukvårdens vilja att bereda anhöriga tillträde som god. Det blir alltså en konflikt mellan patientens absoluta säkerhet och omsorg om de anhöriga. Som du kanske vet är det fortfarande "fri" inpassering till de flesta avdelningar. Det gäller även i fall där du ombeds visa hänsyn till patienter som kan råka riktigt illa ut vid smitta t.ex.

Bara en av alla tråkiga konsekvenser i hur detta fall har hanterats av rättsväsendet är att detta kanske behöver omprövas av sjukvården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in