2009-05-04, 13:09
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasar2000
I rättsintyget står det inte att morfinnivån var dödlig. Formulering är "kan se vid dödliga förgiftningar" vilket är en avsevärd skillnad. Det borde väl du som jurist förstå. Så det är nog inte bara jag som har problem med läsförståelsen. Håller du inte med om det?

Vad som är dödlig dos morfin är mycket individuellt, bl.a. p.g.a. toleransutveckling och då har vi inte ens berört "problemet" med att morfin till döende ges tills dess man ser effekt av läkemedlet i form av smärtlindring.
Nu känns det som att vi är ganska långt ute på den semantiska stigen och det är väl iofs trevligt, men jag tror inte vi kommer så mycket längre i sakfrågan. Jag har dock en fråga. Hur snabbt går den där toleransutvecklingen för en prematur bebis med ganska dålig allmänkondition?
Citat:
Tycker du att läkaren skulle avstå från att ge morfin med följd att barnet dog i plågor?
Nej, absolut inte.

Om vi ska spekulera så tror jag att det här är ganska okomplicerat egentligen. Efter beslutet att avbryta den livsuppehållande behandlingen av barnet ville läkaren ge tillräckligt med morfin/tiopental för att åstadkomma en palliativ sedering. Den exakta doseringen känns väl inte direkt skitviktig med tanke på omständigheterna, så hon ger en dos utan att närmare tänka på den exakta dosen. Av någon anledning missar hon att skriva in detta i journalen, hon tänkte kanske ta det senare, eller så kändes det helt enkelt inte så viktigt just då, hon kanske hade mer att göra. När föräldrarna sen gör en polisanmälan görs en rättsmedicinsk undersökning som visar alldeles för höga doser tiopental och morfin, detta helt utan journalanteckningar eller annan dokumentation.
Läkaren, som nu finner sig misstänkt för mord, blir själv chockad av att se resultaten från den rättsmedicinska undersökningen, får panik och blånekar till att ha gett tiopental. ...och här är vi nu.

Citat:
Nono har även berört den sista att-satsen vilket du av någon märklig anledning förbigår.
Vilken är den sista attsatsen? Kan inte öppna den sidan just nu.
Citera
2009-05-04, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Med facit i hand hade man givetvis önskat att man handlat annorlunda. Men om läkaren med berått mod gjort ett barmhärtighetsmord, upptäckt att hon var misstänkt och förstört bevis hade det varit katastrof.
Ibland får man tyvärr ta i för mycket för att sedan backa.
(För övrigt håller jag med om att uttalandena var horribla.)
Visst, fast situationen var sådan att säkringen av bevis borde ha kunnat ske utan att anhålla och häkta läkaren (vilket alla måste förstått skulle ge stor uppmärksamhet, här agerade polisen extra smidigt)?
Läkaren hade haft all tid i världen bland annat till att synka med sköterskan om hon gjort detta så klantigt som åklagaren hävdar med uppsåt.

Backning verkar inte vara aktuellt annat än under bilan.
Citera
2009-05-04, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
"att ur rättsmedicinsk perspektiv betraktas dock således dödsfallet såsom onaturligt, till följd av överdosering av annan person, men att det inte utifrån den rättsmedicinska undersökningen eller de tillgängliga handlingarna kan avgöras i vilket syfte eller av vem den mycket höga dosen av tiopental givits,"

Skall vara bokstav för bokstav inklusive ur rättsmedicinsk perspektiv.
Citera
2009-05-04, 13:34
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
"att ur rättsmedicinsk perspektiv betraktas dock således dödsfallet såsom onaturligt, till följd av överdosering av annan person, men att det inte utifrån den rättsmedicinska undersökningen eller de tillgängliga handlingarna kan avgöras i vilket syfte eller av vem den mycket höga dosen av tiopental givits,"

Skall vara bokstav för bokstav inklusive ur rättsmedicinsk perspektiv.

Ok, tack.

Men det är väl inte så konstigt att rättsmedicinaren inte skriver någonting om vem som dödat, det ligger inte i dennes arbetsbeskrivning att utreda brottet, det är åklagarens jobb.
Citera
2009-05-04, 13:38
Medlem
Citat:
Vad är poängen med en erinran till en läkare som på grund av stress och felprioritering går ner på akuten och tar en konsultation där istället för att övervaka en ctg-kurva, vilket leder till att han missar när kurvan börjar bli dålig, barnmorskan söker honom men får inte tag i honom eller bakjouren...vilket leder till att ett barn föds med allvarliga hjärnskador och kommer att få tillbringa livet som ett vårdpaket? You tell me, vad har blivit bättre av den där erinran? Lider föräldrarna mindre? Har patientsäkerheten ökat generellt sett? Blir barnet bättre? Får läkaren någon som helst konsekvens för sitt misslyckande?

Det är fruktansvärt om ett barn föds hjärnskadat!
Sverige är dock i absolut världsklass inom vården av för tidigt födda, bara så att du vet!

Du har ju hela tiden velat ha mer och strängare straff så låt oss då säga att vi sätter läkaren i ditt exempel här ovan i fängelse, Lider föräldrarna då mindre? Har patientsäkerheten ökat generellt sett? Blir barnet bättre?

Sedan, är det alltid någons direkta fel? Går det att få en vård där 100% perfekt resultat alltid uppnås? Är detta möjligt? Om det ej ens är teoretiskt möjligt hur hårt ska då misstag bestraffas?
Kan man med fängelsestraff verkligen uppnå denna perfektion eller är det andra vägar man bör gå?

Om man på riktigt är intresserad av att minska vårdskador och felbehandlingar inom sjukvården är det den extremt ineffektiva och oändligt resursslukande byråkratin som är den stora boven. Den måste förminskas kraftigt samt förenklas. Även organisationen är extremt ineffektiv, som det är nu "försvinner" ex provsvar konstant på stora svenska sjukhus. Så detta samt att dom sämsta läkarna och sjuksköterskorna borde få helt andra arbetsuppgifter alternativt inte få fortsätta att arbeta som läkare resp syrra.

Din lösning är än mer byråkrati samt en avancerad samt helt godtycklig jakt på syndabockar.
Du har inte satt dig in i problemen du försöker lösa, du är som en riktigt begåvad 10-åring som försöker lösa världens problem... med 10-åringens infantila uppfattning av vad "världen" är och hur den fungerar!
Fick du bestämma skulle resultatet bli katastrof, som tur är får du inte det !
Senast redigerad av Lars365 2009-05-04 kl. 14:00.
Citera
2009-05-04, 13:47
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Nu känns det som att vi är ganska långt ute på den semantiska stigen och det är väl iofs trevligt, men jag tror inte vi kommer så mycket längre i sakfrågan. Jag har dock en fråga. Hur snabbt går den där toleransutvecklingen för en prematur bebis med ganska dålig allmänkondition?

Mycket svårt att svara på. Jag kan det i alla fall inte.

Citat:
Om vi ska spekulera så tror jag att det här är ganska okomplicerat egentligen. Efter beslutet att avbryta den livsuppehållande behandlingen av barnet ville läkaren ge tillräckligt med morfin/tiopental för att åstadkomma en palliativ sedering. Den exakta doseringen känns väl inte direkt skitviktig med tanke på omständigheterna, så hon ger en dos utan att närmare tänka på den exakta dosen. Av någon anledning missar hon att skriva in detta i journalen, hon tänkte kanske ta det senare, eller så kändes det helt enkelt inte så viktigt just då, hon kanske hade mer att göra. När föräldrarna sen gör en polisanmälan görs en rättsmedicinsk undersökning som visar alldeles för höga doser tiopental och morfin, detta helt utan journalanteckningar eller annan dokumentation.
Läkaren, som nu finner sig misstänkt för mord, blir själv chockad av att se resultaten från den rättsmedicinska undersökningen, får panik och blånekar till att ha gett tiopental. ...och här är vi nu.

Det är ett möjligt scenario.

Citat:

Citat:
Ur rättsmedicinskt perspektiv betraktas dock således dödsfallet såsom onaturligt, till följd av överdosering av annan person, men att det inte utifrån den rättsmedicinska undersökningen eller de tillgängliga handlingarna kan avgöras i vilket syfte eller av vem den mycket höga dosen av tiopental givits

Edit. Såg att nono redan svarat.
Senast redigerad av Kvasar2000 2009-05-04 kl. 13:49.
Citera
2009-05-04, 13:52
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ok, tack.

Men det är väl inte så konstigt att rättsmedicinaren inte skriver någonting om vem som dödat, det ligger inte i dennes arbetsbeskrivning att utreda brottet, det är åklagarens jobb.

Rättsläkaren ser uppenbarligen inte kopplingen mellan morfin, läkaren och dödsfallet som du (och åklagaren?) gör. Dessutom pekas Tiopentalet ut och inte morfinet.

Det som förefaller vara problemet är att åklagaren inte förefaller ha gjort sitt jobb, nämligen att utreda.
Citera
2009-05-19, 01:07
Bannlyst
Eftersom morfin nivån i urin och blod är ganska jämställda så är det rimligt att anta att det inte var den dödande substansen. Hade barnet fått en dödlig dos morfin hade det inte hunnit nå till urinen.

tiopentalet är ju en annan sak.. men jag såg det stod en del diskussioner om det i kommentarerna i artikeln på dagensmedicin.

Om detta tagits upp innan så e ja lessen, klockan e mykke o jag orkar inte läsa hela tråden.

Har det hänt nåt nytt i det här fallet förresten???

freddie
Citera
2009-05-20, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingfreddie
Eftersom morfin nivån i urin och blod är ganska jämställda så är det rimligt att anta att det inte var den dödande substansen. Hade barnet fått en dödlig dos morfin hade det inte hunnit nå till urinen.

tiopentalet är ju en annan sak.. men jag såg det stod en del diskussioner om det i kommentarerna i artikeln på dagensmedicin.

Om detta tagits upp innan så e ja lessen, klockan e mykke o jag orkar inte läsa hela tråden.

Har det hänt nåt nytt i det här fallet förresten???

freddie
Skillnaden tiopental lårblod/urin är väldigt intressant (även den uppmätta koncentrationen). Vi är några som undrar vad som försiggått på rättsmedicin...

Ännu mer undrar jag hur det kan vara möjligt för åklagaren att anklaga någon för ett av de grövsta civila brott och sedan bara låta processen stanna. Särskilt att vidhålla att misstanken kvarstår utan att det prövas om häktningsskäl föreligger. Min slutsats är visserligen att åklagaren inte hade fått med sig hovrätten på att bevisen höll. Att åklagaren hävdar fortsatt misstanke kan dock inte den anklagade värja sig mot med åklagarens nuvarande agerande. Enligt mig totalt rättsvidrigt men tydligen lagligt i Sverige???

Vad jag vet har inget hänt när det gäller utredningen av det påstådda mordet.
Citera
2009-05-20, 14:58
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ännu mer undrar jag hur det kan vara möjligt för åklagaren att anklaga någon för ett av de grövsta civila brott och sedan bara låta processen stanna. Särskilt att vidhålla att misstanken kvarstår utan att det prövas om häktningsskäl föreligger. Min slutsats är visserligen att åklagaren inte hade fått med sig hovrätten på att bevisen höll. Att åklagaren hävdar fortsatt misstanke kan dock inte den anklagade värja sig mot med åklagarens nuvarande agerande. Enligt mig totalt rättsvidrigt men tydligen lagligt i Sverige???

Denna typ av agerande är tydligen vanligt i Sverige. I Astrid Lindgren fallet gick man dock sannolikt på pumpen när det skulle upp i hovrätten.

http://www.realtid.se/ArticlePages/200905/20/20090520131136_Realtid774/20090520131136_Realtid774.dbp.asp

Citat:
– När man pratar med åklagare om detta så säger de att det finns regler om tjänstefel och obefogat åtal men i praktiken tillämpas de aldrig. En åklagare kan göra lite som han eller hon vill och sedan kan man inte göra något åt det

Stämmer ganska bra med vad jag skrivit tidigare i denna tråd.
Citera
2009-05-20, 20:51
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Skillnaden tiopental lårblod/urin är väldigt intressant (även den uppmätta koncentrationen). Vi är några som undrar vad som försiggått på rättsmedicin...
Det behöver inte ha hänt något på rättsmedicin. Det kan röra sig om tiopental som har fallit ut i en hypoxisk och sur ven, där betydande tiopentalprecipitat har råkat komma med i just det lårblodsprov som analyserades.

Citat:
Nja, det kan föreligga misstanke utan att det föreligger häktningsskäl. Ett aktuellt typexempel på detta är "exfrun" i "greveattentatet". Misstankarna räckte inte för en omhäktning på sannolika skäl, men det finns fortfarande tillräckligt många besvärande omständigheter för henne för att hon fortsatt ska vara misstänkt. Åklagarens fuling i AL-fallet är inte att misstanken kvarstår, utan att häktningen hävs utan att åklagaren vidgår att misstanken har försvagats. Och möjligen att man låter utredningen gå i stå utan att lägga ner den.
Citera
2009-05-21, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det behöver inte ha hänt något på rättsmedicin. Det kan röra sig om tiopental som har fallit ut i en hypoxisk och sur ven, där betydande tiopentalprecipitat har råkat komma med i just det lårblodsprov som analyserades.
Det är denna typ av resonemang som rättsmedicin borde vara kapabla att föra medan tid är. Resultatet verkar tämligen orimligt: vi måste undersöka närmre. Nu kanske det aldrig går att få klarhet i om någon som helst oegentlighet föreligger.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nja, det kan föreligga misstanke utan att det föreligger häktningsskäl. Ett aktuellt typexempel på detta är "exfrun" i "greveattentatet". Misstankarna räckte inte för en omhäktning på sannolika skäl, men det finns fortfarande tillräckligt många besvärande omständigheter för henne för att hon fortsatt ska vara misstänkt. Åklagarens fuling i AL-fallet är inte att misstanken kvarstår, utan att häktningen hävs utan att åklagaren vidgår att misstanken har försvagats. Och möjligen att man låter utredningen gå i stå utan att lägga ner den.
Jo, korrekt formulering är väl att åklagaren aldrig medgivit just det att misstanken försvagats. Om det nu inte är så borde ju den misstänkte vara häktad och pressen på utredningen skulle varit en helt annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in