Citat:
Nu känns det som att vi är ganska långt ute på den semantiska stigen och det är väl iofs trevligt, men jag tror inte vi kommer så mycket längre i sakfrågan. Jag har dock en fråga. Hur snabbt går den där toleransutvecklingen för en prematur bebis med ganska dålig allmänkondition?
Ursprungligen postat av Kvasar2000
I rättsintyget står det inte att morfinnivån var dödlig. Formulering är "kan se vid dödliga förgiftningar" vilket är en avsevärd skillnad. Det borde väl du som jurist förstå. Så det är nog inte bara jag som har problem med läsförståelsen. Håller du inte med om det?
Vad som är dödlig dos morfin är mycket individuellt, bl.a. p.g.a. toleransutveckling och då har vi inte ens berört "problemet" med att morfin till döende ges tills dess man ser effekt av läkemedlet i form av smärtlindring.
Vad som är dödlig dos morfin är mycket individuellt, bl.a. p.g.a. toleransutveckling och då har vi inte ens berört "problemet" med att morfin till döende ges tills dess man ser effekt av läkemedlet i form av smärtlindring.
Citat:
Nej, absolut inte.
Tycker du att läkaren skulle avstå från att ge morfin med följd att barnet dog i plågor?
Om vi ska spekulera så tror jag att det här är ganska okomplicerat egentligen. Efter beslutet att avbryta den livsuppehållande behandlingen av barnet ville läkaren ge tillräckligt med morfin/tiopental för att åstadkomma en palliativ sedering. Den exakta doseringen känns väl inte direkt skitviktig med tanke på omständigheterna, så hon ger en dos utan att närmare tänka på den exakta dosen. Av någon anledning missar hon att skriva in detta i journalen, hon tänkte kanske ta det senare, eller så kändes det helt enkelt inte så viktigt just då, hon kanske hade mer att göra. När föräldrarna sen gör en polisanmälan görs en rättsmedicinsk undersökning som visar alldeles för höga doser tiopental och morfin, detta helt utan journalanteckningar eller annan dokumentation.
Läkaren, som nu finner sig misstänkt för mord, blir själv chockad av att se resultaten från den rättsmedicinska undersökningen, får panik och blånekar till att ha gett tiopental. ...och här är vi nu.
Citat:
Vilken är den sista attsatsen? Kan inte öppna den sidan just nu.
Nono har även berört den sista att-satsen vilket du av någon märklig anledning förbigår.
!