Citat:
Ursprungligen postat av mg-flashback
Få se nu, det har funnits riktlinjer för hur läkare skall bete sig i vård i livets slutskede ganska länge nu - jag tror de är från svenska föreningen för anestesiläkare eller något sånt samt från Socialstyrelsen. Frågan har varit genomgången av sakkunnigt folk och Socialstyrelsens jurister.
Men plötsligt upptäcker EB och därfter hennes chef och du att alla som gått igenom detta tidigare har fel. Blott ni tre förstår hur det verkligen ligger till med svensk lagstiftning, och att alla andra haft fel hittills?
Du må ursäkta mig, men jag litar faktiskt mer på tidigare genomlysningar av frågan än av de som gjorts av EB, hennes chef och dig.
Frågan har redan diskuterats i tråden.
Som jag ser det så kompliceras frågan av att uppsåtsläran i Sverige byttes 2004 men detta ledde inte till någon förändring i riktlinjerna.
Så vitt jag kan förstå den linje som mina meningsmotståndare för så gäller det den särskilda/speciella ansvarsfrihetsgund som tillämpats i vården som gör att handlingar som normalt sett skulle vara brott inte är det när de begås av läkare i vårdande syfte (härleds ur rätten till liv), varför uppsåts frågan (om det ej rör sig om direkt uppsåt inte skulle vara relevant). Jag menar att den inte räcker till att omfatta dödande om än med indirekt uppsåt eller likgiltighetuppsåt.
Men som sagt, detta är nu helt irrelevant iom att ingen erkänt administrerandet av Thipentalet och då det inte framgår av journalerna. OM det går att styrka att X givit Thientalet, med insikt om konsekvenserna, så kommer denna någon inte med någon som helst torvärdighet kunna hävda att det var i legitimt syfte (i vart fall ingen av vårdpersonalen).