Citat:
Ursprungligen postat av Golgata
#1297.
Är ett ödmjukt försök.
Dessutom tror jag inte någon, inte ens den samlade rättsmedicinska expertisen, med någon större precision kan beräkna vilken koncentration man kan förvänta efter döden hos pat X med ålder Y som lider av sjukdomen Z som fått XX antal mg Mo i för att uppnå symptomfrihet hos just pat X. Det skulle kräva kännedom om tex X's morfin-receptorers unika affinitet, X's unika smärttröskel, precis hur pat X's levercirkulation var vid olika tidpunkter, exakt hur genomblödningen av X´s olika vävnader ändrade sig, exakt hur njurfunktionen ändrade sig minut för minut under pat X's döende etc etc. Variablerna, som dessutom är beroende av varandra, blir för många.
Åklagaren måste kunna visa att den frisläppta läkaren med vilje ordinerat läkemedlen med primär avsikt att döda barnet. Har åklagaren inga häpnadsväckande ess i rock-ärmen tror jag inte hon kan övertyga en domstol.
Läkemedelskoncentrationerna förvånar mig alltså inte (OBS! Jag har ingen aning om vilka som uppmätts!)
Om man funnit GIGANTISKA nivåer (med Althins språkbruk), typ 30% av plasmavolymen, så tror jag man snarare skall koncentrera sig på att granska mätapparaturen än den aktuella doktorn.
Felaktiga lab-svar är tyvärr skrämmande vanligt. Så vanligt att i min kliniska vardag blir ryggmärgs-reflexen när ett högst avvikande provsvar flyter in: Felanalys. Omprov!
Men det har säkert vår erkänt duktiga poliskår redan tänkt på. Dom slarvar i princip aldrig vid brottsutredningar.
Mvh
Tack ...
Vi kan acceptera slarv på ICA etc med aldrig inom vården.
Jag märker själv att toleransnivån är lägre.
Diskussionnivån ligger på ”dos” nivå.
Den
Gigantiska dosen eller små underhållnings doser.
Jag antar att journalanteckningar kan avslöja hur allt fördelats under dygnen.
Journalerna visar PAL 'tänk' m.m
Det står i moderns anteck. att barnet fick midzolam o dormikum.
Har jag fel om jag påstår att det är morfin?