2009-03-09, 23:55
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Jag vill påstå att denna sista vecka har dragit ner vården för döende patienter mer än 20 år har byggt upp den. Vilken läkare vågar öka dosen smärtstillande efter detta?
Tanken slog mig att det här med att söva till döds är acceptabelt för våra djur men inte för människor.
Själv har min familj indirekt vart delaktig i att förkorta vår farmors liv med att hon inte medicinerades för sitt livsupphållande och vi ser absolut inget fel i att vi förkortade hennes liv med någon dag/vecka.
Vi samrådde då med läkare och trots utebliven medicin så fick hon lida tills naturen hade sin gång. Jag hade hellre prioriterat morfin och sömnmedel som vi ger våra djur som avlivas till en mer värdig död.

Jag hoppas den här frågan kommer få en livlig diskussion om vad en värdig död innebär-kontra bibeln budskap.
Citera
2009-03-09, 23:58
Medlem
Tror att läkarna går vinnande ur denna striden i slutändan, kvävningskänslor är något den breda allmännheten relaterar starkt och direkt till.

Doctares paralell till avrättningar var inte helt fel, tiopentalet har samma uppgift där som i detta fallet, att minska lidandet. Hon hade naturligtvis hellre sett att man hoppade över det steget och injecerade Pavuolonet direkt så den dödsdömde kvävdes vid fullt medvetande, som ett slags modernt alternativ till den klassiska steningen.
Citera
2009-03-10, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Jag vill påstå att denna sista vecka har dragit ner vården för döende patienter mer än 20 år har byggt upp den. Vilken läkare vågar öka dosen smärtstillande efter detta?

Tyvärr har du helt rätt.

Just den allvarliga följd du pekar på har inte fått det utrymme den förtjänar.

Antalet onödigt plågsamma dödskamper på svenska sjukhus kommer att öka.

Men döendet kommer även bli mer utdraget, till fromma för vissa värde-konservativa grupper i samhället. Typ den som anförs av bl a kollegan C Doctare.

http://www.tv4.se/1.283438?videoId=1.884950

Jag har försökt utveckla detta i inlägg # 960.

Mvh
Citera
2009-03-10, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golgata
#1297.

Är ett ödmjukt försök.

Dessutom tror jag inte någon, inte ens den samlade rättsmedicinska expertisen, med någon större precision kan beräkna vilken koncentration man kan förvänta efter döden hos pat X med ålder Y som lider av sjukdomen Z som fått XX antal mg Mo i för att uppnå symptomfrihet hos just pat X. Det skulle kräva kännedom om tex X's morfin-receptorers unika affinitet, X's unika smärttröskel, precis hur pat X's levercirkulation var vid olika tidpunkter, exakt hur genomblödningen av X´s olika vävnader ändrade sig, exakt hur njurfunktionen ändrade sig minut för minut under pat X's döende etc etc. Variablerna, som dessutom är beroende av varandra, blir för många.

Åklagaren måste kunna visa att den frisläppta läkaren med vilje ordinerat läkemedlen med primär avsikt att döda barnet. Har åklagaren inga häpnadsväckande ess i rock-ärmen tror jag inte hon kan övertyga en domstol.

Läkemedelskoncentrationerna förvånar mig alltså inte (OBS! Jag har ingen aning om vilka som uppmätts!)

Om man funnit GIGANTISKA nivåer (med Althins språkbruk), typ 30% av plasmavolymen, så tror jag man snarare skall koncentrera sig på att granska mätapparaturen än den aktuella doktorn.

Felaktiga lab-svar är tyvärr skrämmande vanligt. Så vanligt att i min kliniska vardag blir ryggmärgs-reflexen när ett högst avvikande provsvar flyter in: Felanalys. Omprov!

Men det har säkert vår erkänt duktiga poliskår redan tänkt på. Dom slarvar i princip aldrig vid brottsutredningar.

Mvh
Tack ...

Vi kan acceptera slarv på ICA etc med aldrig inom vården.
Jag märker själv att toleransnivån är lägre.

Diskussionnivån ligger på ”dos” nivå.
Den Gigantiska dosen eller små underhållnings doser.
Jag antar att journalanteckningar kan avslöja hur allt fördelats under dygnen.
Journalerna visar PAL 'tänk' m.m
Det står i moderns anteck. att barnet fick midzolam o dormikum.
Har jag fel om jag påstår att det är morfin?
Citera
2009-03-10, 00:08
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golgata
Tyvärr har du helt rätt.

Just den allvarliga följd du pekar på har inte fått det utrymme den förtjänar.

Antalet onödigt plågsamma dödskamper på svenska sjukhus kommer att öka.

Men döendet kommer även bli mer utdraget, till fromma för vissa värde-konservativa grupper i samhället. Typ den som anförs av bl a kollegan C Doctare.

http://www.tv4.se/1.283438?videoId=1.884950

Jag har försökt utveckla detta i inlägg # 960.

Mvh
Sen kan det ju även på lång sikt vara bra att det kommer upp till debatt. Jag tror relativt få är insatta i problematiken, och genom att öppna upp för en debatt tror jag att den absoluta majoriteten kommer inse att minimering av lidande kring dödsögonblick är att föredra. Detta kan i sin tur driva på en politisk process som på sikt kan rendera i lagändringar, åt rätt håll.. tror du inte det?
Citera
2009-03-10, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hag22
Tack ...

Vi kan acceptera slarv på ICA etc med aldrig inom vården.
Jag märker själv att toleransnivån är lägre.

Diskussionnivån ligger på ”dos” nivå.
Den Gigantiska dosen eller små underhållnings doser.
Jag antar att journalanteckningar kan avslöja hur allt fördelats under dygnen.
Journalerna visar PAL 'tänk' m.m

Ja då har du fel. Midazolam är INTE morfin. För övrigt kan nämnas att midazolam och Dormicum är samma sak - det ena är substansen det andra är produktnamnet. Ungefär som paracetamol och Panodil (substans och produktnamn - jag påstår alltså inte att midazolam är samma sak eller i närheten av paracetamol)
Citera
2009-03-10, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Tror morsan att hela sjukvården är uppbyggt endast på hennes direkta önskemål??
Nu var barnet så svårt sjukt så att döden ändå var inväntad så varför all denna tjafs från åklagare och föräldrar.
Barnet kan också lagrat morfin i kroppen om den fått det doserat under lång tid.
Fast ...föräldrar får bete sig konstigt i kris.
Får söka svar,skrika och gapa av sorg inget anmärkningsvärt utan ett mänskligt beteendet.
Det är polismyndigheten som anmält brottmisstankar till åklagaren.
Citera
2009-03-10, 00:14
Medlem
http://www.dn.se/sthlm/det-enda-vi-vet-ar-att-vi-kommer-att-stotta-henne-1.816833

När läkaren gripits gick dessutom en särskild grupp ledd av Stefan Engqvist igenom alla handlingar igen. Slutsatsen blev densamma, att allt gått rätt till enligt de uppgifter som finns i journalen.

Hur kan dessa gigantiska mängder ha missats då denna särskilda grupp gick igenom alla handlingar?
Citera
2009-03-10, 00:17
Medlem
Citat:
Ja.
Citera
2009-03-10, 00:17
Medlem
Citat:
Tack ...

Midazolam (Dormicum) är i princip ett snabbverkande sömnmedel. Den tillhör gruppen benzodiazepiner (Valium, Sobril, etc). Det har ingen smärtstillande effekt.

Morfin är smärtstillande, ångestdämpande, lindrar andnöd och är rogivande.

Morfin är egendomligt lämpad för den döende.

Hade jag varit troende så vet jag vem jag skulle ange som upphovsman till denna drog.

Mvh
Citera
2009-03-10, 00:18
Medlem
Tantaloras avatar
Agenda TV2 just nu

Det diskuteras på Agenda just nu
Citera
2009-03-10, 00:19
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom Fighter
Sen kan det ju även på lång sikt vara bra att det kommer upp till debatt. Jag tror relativt få är insatta i problematiken, och genom att öppna upp för en debatt tror jag att den absoluta majoriteten kommer inse att minimering av lidande kring dödsögonblick är att föredra. Detta kan i sin tur driva på en politisk process som på sikt kan rendera i lagändringar, åt rätt håll.. tror du inte det?
Visst måste detta upp till debatt!
Vi har ju redan donationskort som vi kan fylla i när vi är i sinnes fulla bruk ifall vi står framöver inför all räddning.
Dessa debatter om ett avslut av livet måste även föras av läkare/politiker för att lindra smärtan hos människor utom all räddning. Hur ska de smärtfritt kila vidare utan att byråkratin krånglar till det.
En läkare fattar ju själv inga beslut utan samgör med sina kollegor så att det inte blir barmhärtighetsavslut baserat av en "ängel".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in