Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Eftersom jag förmodar att eventuellt slarv med journaler inte är en tung belastning för den misstänkta i domstol hoppas jag att fallet inte kommer prövas där.
Och sedan är det ju det att det väl knappast finns något som pekar på att detta eventuella slarv med journalföring skulle vara den misstänktas?
Som MsBialy här senast påpekade så finns det ju mängder med tillfällen (när den här specifika läkaren knappast var inblandad) när tiopental rimligen kan ha getts.
Själv tycker jag nog att slarv med journalföring kan vara nog så allvarligt, och skall beivras. Men det är litet som med slarvfel som orsakar plankrascher eller dyl: en undersökningskommision (eller myndighet) utreder händelseförloppet och ger sedan över ärendet till en åklagare.
Egentligen så kan man dra ganska långt gående paraleller mellan undersökningen av storolyckor och undersökning av vårdfel: Undersökningens primära mål är att utreda händelseförlopp, inhämta största mängd fakta och fokusera på säkerhet och kunskaper som kan förhindra upprepningar. Först när den är avslutad skall rättsvårdande myndigheter blandas in.
I det här fallet har ju allting gått i litet underlig ordning. Kanske delvis beroende på att "undersökningskommissionen" inom medicinska ärenden inte är lika benägna att vända på varje sten (naturligt, av många skäl).