2009-03-07, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Fast du verkar inte helt förstå mina farhågor om det nu visar sig att vi har en läkarkår som springer runt och injicerar dödliga doser morfin i patienter som anses vara i behov av att avlida.
Det är ju en gammal känd hemlighet och politikerna är nöjda över att ha sluppit ta i den heta potatisen hittils.

En stor majoritet av riksdagsledamöterna hade lätt kommit överens om en reglering inom detta området. Det som omöjligör detta är att det finns en minoritet fundamentalister som hade protesterat högljutt mot detta. Minoriteten är dock mycket medveten om att om de visar sin sanna natur får de parti de flesta av dem företräder inte mer än knappt 1% i nästa riksdagsval. Därför är accepterar de det nuvarnade läget.

Citat:
Nej, du skulle föredra HSAN eller Socialstyrelsen antar jag. Synd bara att dagens HSAN-system är fullständigt meningslöst och att Socialstyrelsen har ett helt annat perspektiv på sådana här situationer än vad en domstol har. Men jag förstår att du skulle föredra det före en rättegång, vem skulle inte göra det?
På vilket sätt är HSAN-systemet meningslöst?
Citera
2009-03-07, 15:47
Medlem
Citat:
Men det är inte åklagaren som beslutat om hämtning på arbetsplatsen, du kanske bör rikta din irritation mot dem som faktiskt agerat på det, enligt ditt sätt att se det, klandervärda sättet.
Jag tycker det är den uppfattningen man får, då kritiken riktas mot henne även i det fallet. När du poängterar ett fel får du gärna upplysa om vad som är rätt. Vem/vilka är ansvariga?
Citera
2009-03-07, 15:48
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hinonde
Jag tycker det är den uppfattningen man får, då kritiken riktas mot henne även i det fallet. När du poängterar ett fel får du gärna upplysa om vad som är rätt. Vem/vilka är ansvariga?
Polisen.
Citera
2009-03-07, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Må det. Men är du då säker på att det finns någon dos smärtstillande som gör att en prematur respiratorpatient som plockas av respiratorn kan möta döden sovande som inte i sig är dödlig?

Om det inte gör det, vart kommer du då med dina resonemang?
Ungefär till den nu gällande lagstiftningen. Man får ge i slutänden dödliga doser av morfin för att hålla den döende smärtfri. Men man får inte ge en dödscoctail som i Schweiz.
Jag ser många fördelar med organiserad eutanasi, men som katolik har jag kommit fram till att jag inte kan vara för det.
Men om valet är smärtor eller inte smärtor tycker jag det är lätt.
Citera
2009-03-07, 15:52
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Det är ju en gammal känd hemlighet och politikerna är nöjda över att ha sluppit ta i den heta potatisen hittils.
Och är det bra?

Citat:
På vilket sätt är HSAN-systemet meningslöst?
HSAN lägger ner mycket tid och möda på att utreda läkare och sjuksköterskor och delar sen ut disciplinpåföljder som ingen bryr sig om. Sen överklagas HSANs beslut till förvaltningsdomstol där HSAN plötsligt inte längre är part, istället träder Socialstyrelsen in. Socialstyrelsen har inte sällan en helt annan uppfattning än HSAN. Totalt bortkastad tid. Om du vill läsa mer så kan du gå in på regeringens hemsida och leta rätt på Patientsäkerhetsutredningen som kom i december. Där kan du läsa mer om varför dagens system inte funkar.
Citera
2009-03-07, 15:54
Medlem
StefanD13

Jag vet inte om du svarat på det, men skit samma.

Så som jag har förtstått så var inte dosen i sig "dödlig" om barnet i fråga hade fått legat i respiratorn. Utan respirator hade barnet dött, även om den inte fått morfin och tiopental. Utan respirator, med morfin och tipendal, hade flickan dött också. Dock under mer "ordnade" former, dvs inte krampanfall och en, så vitt jag har förstått, ganska smärtsam död (Svårt att mäta, då få har kunnat berätta hur ont ders död gjorde)

Varti är då själva "dråpet"? Barnet i fråga var dömt att dö så fort respiratorn stängdes av, med eller utan dessa läkemedel.

"Stefan Engqvist ger en helt annan bild än åklagaren av vad som hände när den allvarligt hjärnskadade flickan avled den 20 september i fjol.

– Flickan var bortom allt hopp. Då fattade man under ordnade former beslut om att avbryta den livsuppehållande behandlingen. Det beslutet fattades av flera personer tillsammans, berättar Stefan Engqvist."

http://www.dn.se/sthlm/lakaren-foljde-normala-rutiner-1.815472
Citera
2009-03-07, 15:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
jag skulle vilja att du gjorde en analys av skuldfrågan. Din bedömning, givet de uppgifter vi har, botsett från polis och åklagarinsatser. Har läkaren, enl. din uppfattning, gjort sig skyldig till brott?
Uppgifterna varierar lite grann, och det är för mig fortsatt lite oklart hurpass reguljärt just det här förfarandet har varit. Men rent generellt anser jag att det inte föreligger uppsåt till brott om en läkare, för att lindra plågorna vid terminal dödskamp, ger så mycket smärtstillande eller sederande så att dödskampen förkortas.

Och om rättsväsendet anser att det föreligger uppsåt i sådana situationer, då ser jag ingen annan råd än att inrätta en särskild vårddomstol med kompetenskompetens, (dvs den bestämmer vilka ärenden som ligger inom dess domäner, inte andra organ) så att den här typen av ärenden slits ur den reguljära rättsapparatens grova händer.
Citera
2009-03-07, 15:58
Medlem
bluebells avatar
Är det någon som vet något om föräldrarna ...?

Psykiatri, religion ... ?
Citera
2009-03-07, 15:59
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hinonde
...kammaråklagare Elisabeth Brandt. Frågan är bara om hon/den gjort sig skyldig till något brott rent juridiskt? Hur skulle t ex en JO-anmälan kunna formuleras?
Om hon har varit medveten om t ex Engqvists synpunkter och inte på något sätt berört dessa under häntningsförhandlingen måste det nog kunna hävdas vara tjänstefel.
Citera
2009-03-07, 16:00
Medlem
letar efter en bild på läkaren men har inte lyckats hitta någon.
finns det igen som har en bild? borde ju finnas eftersom det har pratats om att hon är blond...
Citera
2009-03-07, 16:03
Medlem
haag22 >> Du skrev något om föräldrarnas hemsida, var hittar man den?
Citera
2009-03-07, 16:05
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Fast du verkar inte helt förstå mina farhågor om det nu visar sig att vi har en läkarkår som springer runt och injicerar dödliga doser morfin i patienter som anses vara i behov av att avlida.

Vet du vad? (Håll i dig nu) Vi har en läkarkår som springer runt och borrar hål i huvudet och skär i hjärnan på folk för att de känner för det. Och springer runt och sågar upp bröstkorgen på folk för att de känner för det. Trots att det är dödliga åtgärder. Man ger även dödliga gifter till folk när man känner för det.

Att dessa läkare känner för att ge dödliga läkemedel och göra dödliga ingrepp beror på att det anses vara i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Ska vi översätta din text till en känslomässigt neutral version får vi:
Citat:
en läkarkår[läkare som behandlar döende patienter] som springer runt[tjänstgör på en avdelning] och injicerar[ordinerar - oftast administreras lm av sköterskor] dödliga doser morfin i patienter som anses vara i behov av att avlida[med så god symptomlindring som möjligt]
Senast redigerad av StuG 2009-03-07 kl. 16:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in