Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
När det gäller rättsläkarens kompetens kan jag hänvisa dig till hennes eget uttalande i Dagens Medicin och uttalandet från ordföranden i svensk rättsmedicinsk förening.
Fortsatt gäller att man måste förstå vad en överdos är för att säkert kunna påstå att en sådan har förelegat. Jag får det bestämda intrycket av Petra Råstam Almquists uttalande, att hon i sin yrkesverksamhet förlitar sig på en ungefärdefinition av begreppet "överdos", som är korrekt i nittioåtta fall av etthundra, men grundfalsk i de två återstående. Om du vill ha reda på vad begreppet
överdos verkligen innebär, ska du
inte fråga en rättsläkare, utan en professor i klinisk farmakologi.
Citat:
Hon (och för all del även han) ger ett oändligt mer kompetent intryck än diverse tomtar som just nu sitter och hobbyforskar via internet och sen postar väldigt nedlåtande kommentarer i olika sammanhang. Vissa kommentarer är direkt löjeväckande.
Om du nu är så benägen att argumentera ex auktoritate som du verkar, så vill jag påpeka att vad du än kan beskylla mig för,
inte är det hobbyforskande. Jag är professor i ett biomedicinskt ämne, publicerad i de mest prestigefyllda tidiskrifterna, som Nature, Science och PNAS, och min egen forskning har haft påtagliga kopplingar till "forensic scieneces", ända sedan jag 1984 var den förste som instruerade personal från SKL i DNA-teknologi för forensiska ändamål. Jag har dessutom mångårig vana att bedöma också vetenskapliga resonemang något utanför mitt eget forskningsområde, i och med att jag i sex år var ansvarig för bedömningen av externa examensarbeten på ett magisterprogram i molekylärbiologi, och är en flitigt anlitad betygsnämndsledamot med viss erfarenhet också av andra sakkuniguppdrag. Om
jag säger att förekomsten av en viss publikation är besvärande för rättsläkarens slutsatser, och att det är bekymrande att hon inte verkar vidgå detta, då har du
ingen som helst möjlighet att ifrågasätta detta. Om du tror att du har det, så kan du väl komma och sköta mitt jobb i nästa vecka, så jag kan få lite ledigt?
Citat:
När det sedan gäller frågan om rättsläkaren ska bedöma om en överdos förelegat eller ej... Från mitt perspektiv räcker det med att rättsläkaren anger hur stora koncentrationer som uppmätts vid obduktionen och hur dessa koncentrationer står i förhållande till vad som uppmätts i andra dödliga förgiftningar.
Oj, oj, oj... Det var nog bra att du inte blev medicinsk forskare. Det finns ett oerhört viktigt ord som fattas i din sista mening. Ett ord som faktiskt hela den medicinska och biologiska forskningen vilar på.
Det är det lilla ordet
jämförbara.