Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Jag tror inte att du ska försöka recensera åklagaren baserat på vad som framkommit i media. Praxis får dock inte vara att ge barnet dödliga doser "morfin och liknande".
Till följd av "morfin och liknande" vilket inte är lagligt i Sverige idag. Läkare får inte döda patienter, oavsett hur kort tid dessa patienter beräknas ha kvar att leva.
Praxis är dock inte (hoppas jag verkligen) att ge dödliga doser morfin och tiopental i liknande situationer.
Jag nöjer mig med att konstatera att åklagaren har rätt att agera baserat på rättsutlåtandet. Sett mot den bakgrunden är det definitivt inte felaktigt att anhålla och häkta den misstänkte. Det enda som kan vara skakigt är själva frisläppandet, men åklagaren har förmodligen gjort den värderingen att utredningen kan komma att ta lång tid och man vill därför inte behöva ha häktad-misstänkt-stressen över sig.
Sen delar jag inte din uppfattning att det inte skulle kunna finnas ett motiv.
Till följd av "morfin och liknande" vilket inte är lagligt i Sverige idag. Läkare får inte döda patienter, oavsett hur kort tid dessa patienter beräknas ha kvar att leva.
Praxis är dock inte (hoppas jag verkligen) att ge dödliga doser morfin och tiopental i liknande situationer.
Jag nöjer mig med att konstatera att åklagaren har rätt att agera baserat på rättsutlåtandet. Sett mot den bakgrunden är det definitivt inte felaktigt att anhålla och häkta den misstänkte. Det enda som kan vara skakigt är själva frisläppandet, men åklagaren har förmodligen gjort den värderingen att utredningen kan komma att ta lång tid och man vill därför inte behöva ha häktad-misstänkt-stressen över sig.
Sen delar jag inte din uppfattning att det inte skulle kunna finnas ett motiv.
Det du nu säger innebär att snudd på alla läkare som gett döende patienter morfin skall häktas för mord alternativ dråp (hämtade av 4 poliser på deras arbetsplats förstås).Vid givande av morfin så kommer livet nästintill alltid livet att förkortas pga den andningsdämpning som sker hos en döende patient med en redan dålig andningsdrive. Morfindosen kan därför sägas vara dödande. I själva verket är det ju så att morfinet är en del av behandlingen av patienten i syfte att lindra dennes plågor. Att det som biverkan leder till att patienten avlider lite tidigare är sekundärt. I förlängningen skulle man med ditt resonemang kunna dra parallellen att en läkare inte får vidta någon åtgärd som riskerar att döda/skada patienten, ett resonemang som alldeles uppenbart är absurdt (eller?).
Sen så hade nog åklagaren inget annat val att efter det rättsmedicinska protokollet blev känt starta en utredning kring fallet. Problemet är att bland det första hon gjorde var att anhålla och sedan begära häktad en läkare under misstanken om mord (Barmhärtighetsmord). Någon ytterligare utredning verkar inte vara utförd av vad som framkommit hittills. Åklagaren fick sedan backa och häva häktningen, dock först efter en knapp vecka. Att häktningen gjordes för att man skulle höra en undersköterska håller inte eller ser åklagarmyndigheten så lätt på ett frihetsberövande?
Vad det gäller obduktionsprotokollet så tror jag det kommer att nagelfaras ordentligt framgent. Doseringen är uppenbart orimlig och data kring nivåerna av pentotal och morfin hos döende prematurer är vad jag förstår i det närmaste obefintliga om inte RMV har egna opublicerade data (ej troligt). Enligt Hurtig finns det också fler dokument från obduktionen som ännu ej offentliggjorts som ger en delvis annan bild än den åklagaren förmedlat:
http://www.dn.se/sthlm/barnlakarens-advokat-kritiserar-aklagarna-1.820292
Senast redigerad av Kvasar2000 2009-03-13 kl. 11:00.
Senast redigerad av Kvasar2000 2009-03-13 kl. 11:00.