2009-03-13, 08:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
En häktning/anhållan på sannolika skäl har en högre misstankegrad än skäligen misstänkt. Man kan häkta av "utredningsskäl", alltså behöver det inte finnas klara bevis. Det är inte ett sannolikhetsbegrepp byggt på bevis utan på misstankegrad. Alltså; är det "sannolikt" att kunna misstänka att den här personen begått brottet. Om en person häktas på den lägre graden "skäligen misstänkt" gäller kortare häktningstid, då ska ny häktningsförhandling hållas inom en vecka (två veckor för sannolika skäl). En häktning innebär inte att man är skyldig, utan man ska ses som oskyldig till en eventuell dom faller.
Kunde inte sagt det bättre själv. Så här formulerade jag det i förrgår:
Citat:
Häktas någon som skäligen misstänkt måste bevisen stärkas inom en vecka, annars släpps denne.
Häktas någon som misstänkt på sannolika skäl sker omhäktningsförhandling varannan eller var fjärde vecka tills domen är klar eller häktningsskälen försvinner.
Citera
2009-03-13, 08:58
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anckarström
Det är möjligt... Men som åklagare skall man ha kompetens nog att sätta sig in i avancerade medicinska/naturvetenskapliga resonemang innan man häktar en läkare för mord på dennes arbetsplats. Att bara konsultera EN "expert" i denna fråga måste ju betraktas som tjänstefel.

Det är läskigt att se dessa åklagare, politiker samt juridiskt kunniga diskutera farmakologi som de själva vore experter. Det är som att se dagisbarn diskutera kvantmekanik.

Men ibland så tar polis och åklagare stöd av olika experter för att lösa olika fall. Jag tycker att denna expertis är ovärderlig för att bistå den kompetens polis och åklagare redan besitter så de får mer sakkompetens.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1114461/

Kan hon bistå i det här fallet också?
Citera
2009-03-13, 09:52
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Torbjörn Tännsjö på DN opinion idag, för den som har missat:

Nu är ju Tännsjö filosof och ingen medicinsk kunnig person. Som ekonom skulle jag kunna tänka mig att gå på hans linje om bara föräldrarna betalar det förlängda barnets lidandet ur egen ficka och inte belastar skattebetalarna. Kanske dags att ta upp frågan om vilka kostnader som det allmänna skall stå för inom den allmänna sjukvården. Vi kan höja skatten till 100 % men sedan tar den stopp för alla som är normalt funtade.
Citera
2009-03-13, 10:16
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Den norska lagen låter intressant. Har du någon länk på hur den srut, och varför den tillkom?

Ja, visst:

Ett utdrag från reglerna:
"Før beslutningen [om brottsutredning, min anm.] tas skal politiet som hovedregel innhente råd [från sjukvårdens tillsynsmyndighet, min anm.] om etterforskning [dvs. brottsutredning] bør settes i verk".

Här är hela lagtexten; den reglerar också det omvända, dvs. när tillsynsmyndigheten skall kontakta polis:

http://www.helsetilsynet.no/templates/Document____9732.aspx

Skälet till att jag är så upprörd över denna historia är det faktum att åklagarens klantighet är ett etiskt brott mot mänskligheten (ehuru ej ett brott i juridiska termer). Med sitt klantiga agerande har hon fått dem av oss läkare som inte är så modiga att inte våga behandla våra mest utsatta patienter i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Detta leder till otaliga fall av ökat lidande eftersom patienternas terminalvård då blir lika undermålig som den var på 70-talet, när man av rädsla för att påskynda döden använde sig av suboptimala doser av dessa preparat. Patienterna fick därmed avlida under svåra plågor.

Så nej, jag tycker inte det är så djävla bra med en rättslig prövning som den har skötts i detta fall. Ingen kommer att bli fälld, men en del patienter får lida under tiden. Det hade varit bra om åklagaren hade använt de gängse kanalerna (också i Sverige brukar normala åklagare söka hjälp av Socialstyrelsen vid utredning av misstänkta brott i sjukvården). Hennes media-kättja har inneburit att många patienter just nu kanske plågas till döds!
Citera
2009-03-13, 10:17
Medlem
Adonirams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Jag har en känsla av att detta är en allmän praxis som kommit att utvecklas på denna neonatalavdelning och att det på något sätt faller inom ramen för det som "borde fått fortsätta vara som det är". Nu går det emellertid inte längre för man kan inte ta tag i dessa saker juridiskt utan att lagen blir alldeles fel. Flera föräldrar har säkert varit med om samma sak och kanske t o m förstått men känt tacksamhet istället. Det måste vara en fruktansvärd syn att se sitt lilla barn dö i samband med att de stänger av respiratorn. Jag såg det själv när jag arbetade på en lungklinik för många år sedan (man kalkylerade med andningsdepression pga eg för höga morfindoser, gav morfin på andra indikationer än smärtlindring etc för det är verkligen en fruktansvärd syn att se en människa kvävas långsamt till döds, det spelar ingen roll om personen är medvetslös, för anhöriga ser det fruktansvärt ut). Jag _vet_ också att min morfar fick dö på detta sätt istället för ett långsamt kvävande av vätska i lungorna och jag kände bara en stor tacksamhet.

Men nu är det som det är, föräldrarna förstod inte vidden av allt detta och då blev det såhär... Läkaren kommer antagligen att dömas. Sorgligt.

Jag är inte alls säker på att läkaren kommer att dömas, bevisföringen är knepig och med ett blankt nekande kommer man långt i en rättegång.
Akademiker åker ofta dit för att de pratar och argumenterar för mycket, ett rakt nekande till att ha gett injektioner kräver ganska tydliga vittnesmål däremot.

(Med detta har jag inte sagt att hon är skyldig, bara att även om hon är det så är det svårt att döma henne om hon inte frejdigt stpr för det. Vilket kanske de som önskar legaliserad dödshjälp skulle önska.)

Däremot anser jag det vara viktigt att man - med lagens hjälp i sta hand - upprätthåller distinktionen mellan sjukvård/lindring och eutanasi.
Jag tror också att det på denna avdelning utvecklats en praxis som ligger åtminstone på gränsen.

För spädbarn med obotliga hjärnskador eller patienter de döende i de sista dagarnas cancer kanske det inte är så tydligt. För äldre - kanske halvdementa - patienter är det en lite annan sak. Och där kanske även "insättande av icke-behnadling" gått lite långt, att inte utsätta dem för en påfrestande hjärt-lungräddning är en sak, men en lunginflammation kanske kan hanteras med antibiotika, syrgas och dropp och ge många månader av liv-värt-att-leva.

I Tännsjös anda så kan en hel del av gränssättandet förvisso lämnas till var och en. Det kan dock vara tveksamt om eutanasikontrakt i 50-årsåldern, eller ännu mindre vid 20 ("kan jag inte lysna till musik längre, så låt mig somna in"), verkligen är gällande vid 87.
Citera
2009-03-13, 10:21
Medlem
Adonirams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datja
]

Skälet till att jag är så upprörd över denna historia är det faktum att åklagarens klantighet är ett etiskt brott mot mänskligheten (ehuru ej ett brott i juridiska termer). Med sitt klantiga agerande har hon fått dem av oss läkare som inte är så modiga att inte våga behandla våra mest utsatta patienter i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Detta leder till otaliga fall av ökat lidande eftersom patienternas terminalvård då blir lika undermålig som den var på 70-talet, när man av rädsla för att påskynda döden använde sig av suboptimala doser av dessa preparat. Patienterna fick därmed avlida under svåra plågor.

Tvärtom, det är som viktigt att gränsen upprätthålls.
Citera
2009-03-13, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag skulle vilja få svar på en aspekt av det du skriver:

Den för tidigt födda flickan levde i 7 timmar efter att livsuppehållande behandling avslutats. Många har menat att detta var längre än väntat. Flickan var döende. Talar inte det mot att döden har påskyndats?
hon hade andningsuppehåll ,kunde ventilera sig själv -litegrann.Men orkade inte 24timmar om dygnet därför hon hade resp.

Det verkar som de förstod på avd. exakt samma sak som rättsläkaren utlåtande att flickan troligen hade dött inom kort tidsrymd (vad det nu betyder i tid 10 timmar-1 vecka?)utan morfin och tiopental.
Citera
2009-03-13, 10:29
Medlem
läkarens advokat: "Avsätt åklagaren

Citat:
Den dråpanklagade läkarens advokat Björn Hurtig anser att åklagare Elisabeth Brandt inte kan sitta kvar i målet. Nu ska han skriva till riksåklagaren.

Dagens Medicin har tidigare berättat att Björn Hurtig kritiserat att åklagaren hävt förundersökningssekretessen och lämnat ut delar av det rättsmedicinska obduktionsprotokollet och analysen från rättskemi. Att Elisabeth Brandt däremot inte valt att häva sekretessen från Rättsmedicinalverkets protokoll, menar Björn Hurtig visar att hon är ute i egen sak, eftersom det senare skulle tala för försvaret.

– Man måste se till det bakomliggande syftet till varför åklagaren väljer att häva sekretessen. Hon gör det enbart med avsikt att skydda sig själv, utan hänsyn till den tilltalade som i nuläget är misstänkt, säger Björn Hurtig.

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/03/13/advokaten-vill-avsatta-akl/index.xml
Citera
2009-03-13, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ja, visst:

Ett utdrag från reglerna:
"Før beslutningen [om brottsutredning, min anm.] tas skal politiet som hovedregel innhente råd [från sjukvårdens tillsynsmyndighet, min anm.] om etterforskning [dvs. brottsutredning] bør settes i verk".

Här är hela lagtexten; den reglerar också det omvända, dvs. när tillsynsmyndigheten skall kontakta polis:

http://www.helsetilsynet.no/templates/Document____9732.aspx

Så nej, jag tycker inte det är så djävla bra med en rättslig prövning som den har skötts i detta fall. Ingen kommer att bli fälld, men en del patienter får lida under tiden. Det hade varit bra om åklagaren hade använt de gängse kanalerna (också i Sverige brukar normala åklagare söka hjälp av Socialstyrelsen vid utredning av misstänkta brott i sjukvården). Hennes media-kättja har inneburit att många patienter just nu kanske plågas till döds!

Som jag skrivit dog min pappa sovandes tack vare att han fått tillräckligt mycket smärtstillande. Jag tycker att det är bättre att ta lite för mycket än lite för lite, så länge målsättningen är att smärtstilla - inte döda.

Men jag tycker inte det är konstigt att åklagaren inte gick till socialstyrelsen. Det rör sig trots allt om misstankar om mord som enligt rättsläkaren är solklara. Då är det inte lämpligt att rådfråga andra myndigheter, det är fara i dröjesmål. Det som förvånar mig är att man inte knep henne samma sekund som protokollet kom till åklagarmyndigheten.

Åklagaren har gjort rätt som anhöll för mord, men hade kunnat vara tydligare med att misstankarna försvagats.
Rättsläkaren har däremot överskattat sin kompetens något oerhört. Där har du en kollega som bör hängas.
Citera
2009-03-13, 10:41
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Som jag skrivit dog min pappa sovandes tack vare att han fått tillräckligt mycket smärtstillande. Jag tycker att det är bättre att ta lite för mycket än lite för lite, så länge målsättningen är att smärtstilla - inte döda.

Ja visst: ett eventuellt påskyndade av döden är en oönskad bieffekt - men kan vara acceptabel i sådana situationer. Detta handlar, en än gång, inte om dödshjälp, vilket alla kolleger som jag känner är emot.

Citat:
Där har du en kollega som bör hängas.

Men jag är ju emot dödshjälp... Men visst: en sådan här historia kräver flera olyckliga omständigheter / klantigheter, och rättsläkarens utlåtande är en av dessa.

Citat:
Det rör sig trots allt om misstankar om mord som enligt rättsläkaren är solklara. Då är det inte lämpligt att rådfråga andra myndigheter, det är fara i dröjesmål.

Jag vidhåller att åklagaren -- som åklagare brukar (och borde tvingas) göra -- hade gjort klokast i att kontakta SoS. Det fanns ju inget som krävde skyndsamhet i detta flera månader gamla fall. Åklagarens brådska utan eftertanke är ett av hennes stora misstag.

Citat:
Ursprungligen postat av Adoniram
Tvärtom, det är som viktigt att gränsen upprätthålls.

Jag förstår inte vad du menar. Det gör nog inte du heller. Hur många döende människor har du haft hand om? Empatistörda jurister skall inte diktera mina arbetsvillkor och ffa. inte hindra mig från att vårda mina sjukaste patienter på bästa sätt!
Senast redigerad av datja 2009-03-13 kl. 10:44.
Citera
2009-03-13, 10:45
Medlem
Citat:
Men jag tycker inte det är konstigt att åklagaren inte gick till socialstyrelsen. Det rör sig trots allt om misstankar om mord som enligt rättsläkaren är solklara. Då är det inte lämpligt att rådfråga andra myndigheter, det är fara i dröjesmål. Det som förvånar mig är att man inte knep henne samma sekund som protokollet kom till åklagarmyndigheten.
Det skulle möjligen kunna varit ett korrekt agerande i brådska som du skriver. Nu handlar det om långa förberedelser. Enbart en jurist kan se det publicerade uttalandet som tydligt. Rättsläkaren skriver ju i klartext att en snar död skulle infunnit sig oavsett. Borde inte en åklagare under moget övervägande ana ugglor i mossen här?
Vilka kopplingar finns mellan Brandt, Ahltin och KD i största allmänhet?
Citera
2009-03-13, 10:52
Medlem
Citat:
Men visst: en sådan här historia kräver flera olyckliga omständigheter / klantigheter, och rättsläkarens utlåtande är en av dessa.
Har du tillgång till handlingar i det enskilda fallet eller gissar du bara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in