2009-03-09, 18:28
Medlem
fennomaniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef K.
Kan två personer vara så här lika och ha samma namn:

http://pici.se/376967

Hakan, kinderna, ögonbrynen, munnen - allt är identiskt. Det enda som skiljer är hårfärgen något, men det kan var lite solblekt på ena bilden.

För mig förefaller det vara samma person på bilderna. Jag anser att ögonen är påfallande lika. Hårfärgen är något som kan växla hur som helst.
Citera
2009-03-09, 18:30
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imortalus
Åklagaren JO-anmäls.

http://www.dn.se/sthlm/aklagare-jo-anmals-for-haktning-av-overlakare-1.816746

Utmärkt. Mitt sjätte sinne säger mig att det här är en riktigt stor skandal. Huvuden ska rulla.
Citera
2009-03-09, 18:39
Medlem
Carin Götblads avatar
Citat:

Hakan, kinderna, ögonbrynen, munnen - allt är identiskt. Det enda som skiljer är hårfärgen något, men det kan var lite solblekt på ena bilden.

Inte så märkligt om man är nära släkt.
Citera
2009-03-09, 18:41
Medlem
Josef K.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carin Götblad
Inte så märkligt om man är nära släkt.

Bara syskon är så lika, och dom har skojfriska föräldrar om dom ger båda samma namn.
Citera
2009-03-09, 18:44
Medlem
Carin Götblads avatar
Citat:
Bara syskon är så lika, och dom har skojfriska föräldrar om dom ger båda samma namn.

Ordna ett födelseår på åklagaren, så ordnar jag förklaringen.
Citera
2009-03-09, 18:46
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carin Götblad
Ordna ett födelseår på åklagaren, så ordnar jag förklaringen.

Fråga på åklagarkammaren. De kanske har sekretess på personuppgifter men fråga isåfall om de kan ange födelseår och om det inte går fråga om de kan bekräfta ifall åklagare Brandt är född 1945.
Citera
2009-03-09, 18:48
Medlem
SingleStars avatar
Citat:

Vem vet, men vad rör sig den vänstra bilden om?
Citera
2009-03-09, 18:49
Medlem
wonderlands avatar
Citat:

Vem är den andra kvinnan? Ska det vara nån vanlig svensson som också heter Brandt? Tycker det ser ut som samma person på båda, nämligen åklagare Brandt.
Citera
2009-03-09, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hag22
Denna flicka fick morfin och thiopental inför en rutinundersökning (MR).
Då fanns inga beslut /diskussioner om palliativ vård el. avveckla respiratorvård.
Däremot info man modern om riskerna.
Dessutom vet jag som vaknat tillsammans med en ÖVL att
läkare gör alltid individuella bedömningar och överväger ’vinsten’ av undersökningen mot risken att den blir gjord.
Jag tror inte man utsätter döende för onödigt lidande /flytt/stress som MR medför om man inte ser "vinster" ,hopp om att kunna behandla tillståndet. Hade bebisen var så super sjuk (utan hopp)skulle hon nog få vara hos mamma/pappa o säga hej då i lugn och ro, istället för MR.

Jag hoppas att sjukvården ser ut så ialla fall->inget onödigt lidande.

MR-us på en patient där beslut om palliativ vård fattats förekommer ej. Förekommer det har doktorn inte begripit innebörden av lindrande vård.

Helt korrekt. Man får aldrig ordinera en undersökning utan att kunna svara på frågan: - På vilket sätt gagnar denna us min patient? Vilka konkreta behandlingskonsekvenser får undersökningen?

Jag VET som sagt inget om den aktuella flickan. Men jag TRODDE att hon
1) drabbats av hjärnskada
2) behövde assisterad invasiv ventilation.

Att patienten fick smärtstillande + sömnmedel inför röntgenus låter både sannolikt, nödvändigt och klokt. Att sedering inte är riskfri är också helt korrekt. På detta stadium (då diagnostik fortfarande bedrivs) kan man rimligen ännu inte slagit in på den palliativa linjen.

En försämring, eller resultatet av MR-us, eller både och, kan ha lett till beslut om palliativ behandlingsinriktning.

Om det var pre-medicineringen, sjukdomens naturalförlopp eller kombinationer av dessa som försämrade flickans tillstånd kanske inte går att klarlägga.

Jag trodde, åter kanske helt fel, att läkemedelsanalyserna gjordes EFTER döden, som i sin tur föregicks av att patientens respiratorvård avvecklades, där just tillförsel av ovan nämnda läkemedel ofta är till stor hjälp för den döende.

OM analyserna gjordes efter döden, och OM patienten avvecklades från respiratorvård, är extremt höga halter av läkemedlen inget som förvånar mig.

Vi måste även beakta att den döende/kritiskt sjuka människans förmåga att omsätta/bryta ner läkemedel är högst oförutsägbar; jag skulle faktiskt vilja säga direkt omöjlig att bestämma i det individuella fallet.

Mvh
Senast redigerad av Golgata 2009-03-09 kl. 18:59.
Citera
2009-03-09, 18:55
Medlem
Carin Götblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar

Kvinnan till vänster är en ärkekonservativ katolik som heter Elisabeth Brandt. Hon är gift med Folke och de har en son (Richard) som avser att bli munk. I Göteborg bor en överläkare Elisabeth Nordquist-Brandt som är född 1945 och är gift med Folke och har en son som heter Richard.
Överläkaren är påfallande lik åklagaren. För lik för att det ska kunna vara en tillfällighet.
Citera
2009-03-09, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Vem är den andra kvinnan? Ska det vara nån vanlig svensson som också heter Brandt? Tycker det ser ut som samma person på båda, nämligen åklagare Brandt.

Om det är samma person så är det obehagligt. Ledtråd: En av personerna på bilderna är katolik.....

Mvh
Citera
2009-03-09, 18:56
Medlem
Josef K.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar

Från ett katolskt jippo (se tidigare inlägg):

http://www.flickr.com/photos/santacroce/2180747619/in/set-72157603679637107/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in