Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, men endast under förutsättning att man tillfört tiopental vid mer än ett tillfälle – vilket f.n. är oklart, och av intresse är givetvis också hur mycket som har kunnat ackumuleras, om nu detta är möjligt att fastställa med visst mått av säkerhet.
Det finns bara två möjligheter. Antingen har det tillförts vid flera tillfällen eller kontinuerligt eller också är den toxikologiska bestämningen behäftad med mätfel. Försöker man injicera dubbla blodvolymen av vad det var må dör patienten innan man är i närheten av klar. Och det skulle ha behövts dubbla blodvolymen av läkemedlet i den styrka som beredningen har, för att komma upp i de koncentrationerna som rättsläkaren uppmätt.
Citat:
Men som saker och ting har utvecklat sig så verkar ingen ha injicerat preparatet. Ej heller överensstämmer mängden morfin med journalanteckningarna.
Jo, det kan de mycket väl göra. Det går inte att översätta koncentration till dos på det viset som rättsläkaren har försökt göra när det gäller en neonatal med skadad lever i respirator. Och det finns en publicerad vetenskaplig rapport från i fjol, publicerad en av världens tre mest prestigefyllda rättsmedicinska tidskrifter, som visar att koncentrationerna av morfin i blodet kan bli mycket högre än vad de "borde" bli just på nyfödigar som plockats av respiratorn som färdigbehandlade.
Citat:
Huruvida koncentrationen i blodet kan vara hänförbart till en enda injicering (ev. kompletterad av tillförsel via dropp) är för mig fortfarande en öppen fråga.
Då har jag inte kunnat förklara för dig tillräckligt noga. Den mängd injektionsvätska som krävs för att åstadkomma den koncentrationen vid ett enda injektionstillfälle är cirka fyra deciliter. I sammanhanget ska man veta att barnets totala blodvolym är runt 2,5 deciliter. Om man försöker injicera nästan dubbla blodvolymen i en patient vid ett tillfälle, så dör patienten innan man är ens tillnärmelsevis klar - helt oavsett vad man försöker injicera. Det finns inga utrymmen för tvivel. Om du fortfarande efter den här postningen anser att det är en öppen fråga om koncentrationen har kunnat åstadkommas vid ett enda tillfälle, har du tydligt sagt att du inte litar på mina uppgifter från mitt eget yrkesområde. Har jag någonsin givit dig någon som helst anledning att inte göra det?
Citat:
Förhållandet dos/koncentration; hur står dessa komponenter i förhållande till varandra under olika omständigheter?
Det beror på en massa olika faktorer. Hur lätt läkemedlet ackumuleras i lekemedelet fettväv? Transporteras det i blodet bundet till något plasmaprotein? Hur snabbt bryts det ner och/eller utsöndras? Mycket förenklat är förhållandet mellan koncentration och dos ungefär detta, om koncentrationen av läkemedlet aldrig har gått ner till noll under behandlingsperioden:
C = Dtot/Vdist-EL*h
där Dtot är den totala dosen över hela behandlingsperioden
Vdist är den volym som läkemedlet fördelar sig i
ELär eliminationshastigheten, alltså hur snabbt läkemedlet elimineras ur kroppen i viktsenhet per timme
och h är antal timmar som behandlingen har pågått.
För en neonatal med trekvartsutslagen lever kan EL för morfin och barbiturater, som bryts ner i levern, approximeras till mycket nära noll.
Citat:
- Det kan också konstateras att tidsramarna kan visa sig vara snäva samt att åklagaren måste leda i bevis att barnet avlidit till följd av injiceringen
Åklagaren måste först leda i bevis att det har skett någon injicering. Respiratorpatienter måste vara åtminstone lätt sövda. Om pat har tillförts tiopental kontinuerligt som en nödvändig del av respiratorbehandlingen, och detta av den anleningen inte dokumenterats, finns ingen anledning till att spekulera om någon injektion.
Citat:
(uppsåtsrekvisitet, där vi har att spela med eventuellt – hypotetiskt antaget - uppsåt, likgiltighetsuppsåt och kvalificerat sannolikhetsuppsåt).
Eh... avfärdade inte HD både eventuellt uppsåt med hypotetiskt prov och sannolikhetsuppsåtet i det där HIV-avgörandet från år 2004?
Citat:
- En i sig dödlig dos är laglig om man inte på annat sätt kan råda bot på patientens lidande. Denna dödliga dos får emellertid inte vara stor nog att ta livet av ett helt regemente, utan måste anpassas till vad som är att hänföra till smärt- och ångestlindring.
Ja. Men publikationen ffrån J Forensic Sci, vars abstract och slutsatser har citerats tidigare här i tråden, visar att det inte går att kalkylera i vart falll morfindoser från koncentrationer på neonatalpatienter som tagits av "life support" på ens tillnärmelsevis det sätt som rättsläkaren har gjort, utan att högst konventionellt och praxixnära behandlade nyfördingar kan ha extremt höga halter post mortem.
Man ska också i det sammanhanget komma ihåg att varken tiopental eller morfin är dödligt alls i kända koncentrationer just för en patient i respiarator, eftersom dessa läkemedel dödar genom att slå ut jsut andningen.
Citat:
Jag hävdar alltså att någon måste ha injicerat tiopental ett visst antal gånger under en viss tid – och varje gång i en viss mängd. Detta är ju f.ö. en ren självklarhet. – Eller menar du i likhet med den misstänkta överläkaren att tiopental inte har indicerats alls (om nu pressens uppgifter härvidlag stämmer)?
Den, för att tala med advokat Althin, gigantiska koncentrationen tiopental väcker för det första onekligen frågan om det kan röära sig om någon form av analysfel. Rättsmedicinsk toxikolo0giska avdelning ska dock ha mycket strikta rutiner för sånt. Om flickan har lättsövts med tiopental i respiratorn, är det för mig mest sannolikt att hon har fått kontinuerlig tillförsel v narkosmedlet, och alltså inte injicerats med diskreta doser, men jag ska erkänna att därvidlag gissar jag bara - jag har ingen aning om hur de där neonatalrespiratorerna ser ut och fungerar annat än hur alla respiratorer måste fungera.
Citat:
Feldoseringen av natriumdroppet hänger på ett mer allmänt plan ihop med det här fallet eftersom felbehandlingen dels gäller samma barn som nu misstänks ha injicerats till döds,
De gör det på ingen del till samma fall. Brukar du anse att samtliga fall med samma målsägare per definition hör ihop?
och dels handlar om sjukhusrutiner.
Bara det att åklagaren ju tar för givet att det här fallet inte handlar om sjukhusrutiner.
Citat:
Cheföverläkaren på AL-sjukhuset har sagt att den nu misstänkta överläkaren har följt sjukhusets normala rutiner – vilket då t ex skulle innebära att narkotiska preparat som tillförts en patient spårlöst kan försvinna ur giftskåpet och ej heller återfinnas som journalanteckning, eller ens på något lösblad (?).
Frågan är om man har letat i respiratorkurvorna, till exempel...
Citat:
– Har man utbildat rutiner där man i syfte att skydda sig mot ev. anklagelser om aktiv dödshjälp ej bokför vilka preparat man använt vid vården av patienter i livets slutskede?
Apriorisannolikheten för detta kan nog jag bedöma något bättre än du, men det blir en helt annan diskussion, som jag är rädd för att åklagarna kan försöka flytta målstolparna till, när de omsänder inser att det inte går att fälla läkaren med det uppklägg de har.
Citat:
Hur utbrett är slarvet med dokumentation, hur ser säkerhetsrutinerna ut på våra sjukhus, etc?
En högst legitim fråga, även om den ska kompletteras med frågan "Och hur drabbar detta isf patienterna". Men är det ett rba sätt att komma underfund med sådant att anhålla enstaka läkare för mord?
Citat:
- Vidare: 7 oktober polisanmäler flickans föräldrar personal på Karolinska för vållande till annans död. Föräldrarnas anmälan handlar om den felaktiga behandlingen med dropp (som skedde 5 juli). - 14 oktober är ett preliminärt obduktionsbesked klart. Dödsorsaken bedöms oklar men det mesta talar för att flickan avled på grund av hjärnblödningen – tills hon obduceras och man upptäcker de onaturligt höga halterna av här aktuella giftpreparat.
Att du kallar läkemedlen morfn och tiopental för "här aktuella giftpreparat" är en fullständigt onödig perpektivmarkör, som för det första enbart är till för att provocera, och för det andra förutsätter högst diskutabla antaganden som bevisad sak.
Citat:
–Som framgår av föräldrarnas blogg den 16 september så vill man inte flytta barnet – och i ljuset av vad som nu är på tapeten kan man även här misstänka att allt inte står rätt till. Finns något mer man velat dölja?Jag betvivlar inte din kompetens inom nämna områden – men förbehåller mig rätten att ifrågasätta vissa tvärsäkra yttranden eftersom du mellan varven uppvisar en viss halsstarrighet i din argumentation – och en sådan gagnar knappast vetenskapen – samt till yttermera visso också har gett uttryck för en förraktfull attityd gentemot de som drabbats så hårt av de misstag som bevisligen begåtts inom vården: föräldrarna.
Det vet jag inte om jag tycker att jag har givit uttryck för. Föräldrarna har anmält vården i flera olika repriser, och det mycket oklart om den bevisliga felbehandling de har utsatts för hade någonting att göra med de blödningar hon drabbades av. Däremot har du rätt i de inte förefaller ha varit ute efter Lindén på något sätt. Det är naturligtvis alltid stor tragik när ett barn dör, och man får ha förståelse för att olika föräldrar väljer olika bearbetningsstrategier.
Men observera noga att tråden heter "Barmhärtighetsmord? Läkare anhållen". Den heter
inte "Liten avliden flicka tidigare felbehandlad". Jag har ansett det vara direkt off topic at breda ut mig i nån djupgående analys av vare sig den tidigare felbehandlingen eller föräldrarnas situation. Inte för att jag på minsta sätt skulle förakta dem, utan därför att det åligger mig - kanske i synnerhet just mig som moderator - att respektera Flashbacks regler för on topic.